/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Hvilke dyr spiser porrer?
Fra : dynamicduo
Vist : 1367 gange
100 point
Dato : 19-07-06 21:29

I de københavnske busser hænger der for tiden en reklame for HUR, hvor man ser en trillebør fyldt med grønt og en greb til at kaste maden ind til dyrene med. Så står der noget med "vi kører også til ZOO"

Blandt alt dette her grønne som gulderødder og salat osv. stikker der også nogle porrer op og jeg kom til at tænke på:
Hvilke dyr spiser egentligt porrer?
Jeg går ud fra at en elefant, der får smidt en porre foran sig ville spise den, men hvilke dyr, som man har i ZOO, spiser porrer ude i naturen?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-06 21:38

Mennesker

Jeg kender ingen dyr, der frivilligt vil æde porrer.
porrer er for stærke for dem, ligesom f,eks løg.

Men når der køres grønt til Zoo tager de vel bare hele dyngen af blandet grønt og leverer til Zoo.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-06 22:17

Der findes masser af vilde planter der er mindst ligeså stærksmagende som Porrer. Mit bud vil være at stort set alle i naturen levende planteædere med fornøjelse ville spise Porrer hvis de altså kunne finde en i naturen. Men porren er jo altså en Kulturplante. Den har sine forfædre i naturen, hvilke ved jeg ikke men de spises med garanti af alle planteædere.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-07-06 22:22

porrelarver og løgfluer spiser i hvertfald porrer ;)

og så er det de der pattedyr der kaldes mennesker - de spiser dem ofte med glæde

mums slikporrer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-07-06 22:25

smælderens larve er også vild med porrer - blandt andet - dem har de vel også i zoo

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 100 point
Dato : 19-07-06 22:42

Men m.h.t. hvilke ZOO-dyr der spiser dem i naturen (altså de vilde forfædre) kan jeg da gætte på sådan nogle som Tapirer, Flodsvin og andre Gnavere. Forskellige arter antiloper og den slags kunne da også sagtens tænkes at spise dem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-06 22:46

Jeg har engang passet en Ged som åd såvel løg- som porretoppe ...og alt andet inden for rækkevidde: En Coladåse, 3 tomme mælkekarton'er og et par Kinasko

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-06 22:49

Yes Molo også alle racer af Får vil sikkert æde dem med glæde. De æder f.eks. Kæmpe Bjørneklo.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 20-07-06 00:21

Min Labrador, ville garanteret også æde dem, i hvert til fælde hvis de var blandet med kallun og ris

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-06 00:44

mangorossa -> Kinaskoene?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 20-07-06 00:49

øehm..kinaskoene..? hva mener du? Perle, spiser ikke sko, ....der er ikke så fandens meget næring i dem Hun vil hellere have et okseben..råt, vel at mærke

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 20-07-06 17:58

Jeg ved at gorillaerne spiser porrer. Jeg har selv set hangorillaen i Københavns Zoo spise porrer som om det var amagerstænger!! Åbenbart en lækkerbidsken.
Han gnavede lige roden af og spyttede den ud, og så røg resten ellers ned som om det var det rene slik

Godkendelse af svar
Fra : dynamicduo

Dato : 20-07-06 21:19

Tak for svaret arne.jakobsen. - Og til alle jer andre!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-07-06 21:25

Axelise skriver at Gorillaer i Zoo spiser porrer og det er da helt sikkert korrekt. Det der gør dit spørgsmål lidt vanskeligt er at vide præcist hvor de vilde porrer vokser i naturen. Vidste man det ville det være meget nemt at sige præcis hvilke planteædere der æder dem, nemlig de der lever hvor de vokser.

Fortsat god sommer til jer alle. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-06 22:18

Jeg holder nu altså stadig på gederne i ZOO's børneafdeling

http://www.zoo.dk/cms/showpage.asp?nodeid=45567

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-06 22:20

En søgning på Porre gav:
Citat
Søgeresultat

Søgningen på 'Porre' fandt ingen sider.

..fra: http://www.zoo.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-06 22:25

...eller hvis man søger på : Grøntsager ???

Når man frem til dette:

Citat
Føde Korn, græs, plantedele, modne grøntsager, frugt, bær, larver, orme og insekter

...altså tamhøns : http://www.zoo.dk/cms/showpage.asp?nodeid=99Tamhoens

</MOLOKYLE>