/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Hjælp til CPU fejlkode
Fra : renekure
Vist : 1105 gange
200 point
Dato : 15-07-06 17:50

Hej alle

Jeg har lige samlet en "byg selv" computer for en af mine venner.

Når jeg starter maskinen op får jeg følgende fejlmeddelelse:

Intel CPU uCode loading error
Press F1 to Resume

Jeg kan bare trykke F1 - og så kører maskinen OK.
Har installeret Win XP på maskinen og den kører fint.

Jeg vil være glad for et bud på, hvor jeg skal starte min fejlsøgning, så jeg kan komme af med denne fejltekst. Det er lidt irriterende at opstarten bliver bremset af denne.

Fortsat god sommer

Mvh René

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-07-06 17:51

Er batteriet monteret og jumperen på plads?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-07-06 17:56

læse at det er en ny bios der skal til,er det et asus:
http://www.asus.com.tw/
men nok til underligt når den er helt ny...????

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 15-07-06 18:25

Bundkortet er et ASUS P5S800-VM og cpu´en er en Intel Celeron 2,8

Batteriet sidder i fra leveringen - men hvad er det for en jumber du taler om, Teil ??

Mvh René

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-07-06 18:56

Jumperen sidder ved batteriet, med den kan du resette BIOS.
Se efter om batteriet sidder korrekt, ev kan der sidde en film
under batteriet.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-07-06 19:24

se om du kan opdatere din bios med a 3½ drevet - hent bios her:
http://support.asus.com/download/download_item.aspx?product=1&model=P5S800-VM
dog pas på at 3½ disken er ok da en ødelagt eller ikke færdig gjort ´bios opdatering er lig et ødelagt bundkort (men med de nyere bundkort skulle dette ikke kunne lade sig gøre?).
du skal førswt prøve at resette bios der er en jumper på bundkortet,på 2 II AF III METAL STAVE
STRØM FRA BUNDKORT DU FLYTTE DEN SÅ OVER PÅ DEN ANDEN MULIGHED DE SIDTE 2 ISTEDET FOR DE FØRSTE 2
III
II HER ER JUMPER NU
II HER SKAL JUMPER HEN
SÆT STRØM TIL OG VENT 5 SEK DERPÅ HIV STRØMMEN FRA IGEN
OG TILBAGE TIL DE 2 ANDRE
håber du finder ud af det

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-07-06 19:25

III
II- ER NU
-II SKAL HEN
OG SÅ TILBAGE
II-

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-07-06 19:30

DU KUNNE OSSE TRYKKE DELETE UNDER START AF PC OG TJÆKKE OM DER ER EN INDSTILLIG I BIOS HVOR DU KAN TRYKKE
NO ERROR REPOTING
husk at save and exit når du forlader bios så den huske det(f10)

Accepteret svar
Fra : me67

Modtaget 200 point
Dato : 15-07-06 21:35

Har været ved at kigge manualen igennem på det bundkort du sidder med og er fundet frem til en mulig løsning på dit problem.

Prøv at gå ind i BIOS og gå i menuen BOOT.

Den tredie nederste indstilling "Wait For "F1" If Error" er sikkert sat til Enable - prøv lige at sætte den til Disable i stedet.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : me67

Dato : 15-07-06 21:37

Glemte lige at sige at det står på side 2-31 i anden nederste afsnit i manualen til bundkortet.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 15-07-06 23:01

Jeg har været inde i BIOS og rettet den så opstarten af maskinen ikke standses af denne fejl.
Det er også en ok løsning, men det retter jo ikke selve fejlen - og jeg vil jo gerne kende årsagen til fejlteksten.

Jeg har prøvet at opdatere BIOS med ASUS's medfølgende update program, men det er ikke lykkedes - så jeg prøver igen i morgen.

Foreløbig tak til alle som har bidraget med løsningsforslag.

Mvh René

Kommentar
Fra : me67

Dato : 16-07-06 21:34

Ved at søge lidt på nettet på din fejlkode fandt jeg frem til dette

http://www.linuxin.dk/forum/index.php?ops=linuxin&fmode=vis&visid=18620&grid=4

http://www.overclock.net/intel-bios/79860-intel-cpu-ucode-loading-error.html

Det ser umiddelbart ud til at dit bundkort ikke kan lide din CPU og at problemet kunne løses ved at opgradere din BIOS.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 16-07-06 21:41

Hej me67

Det kunne godt tyde på, at jeg skal opdaterer BIOS. Jeg håber at jeg får bedre tid til at rode med computeren i morgen eller overmorgen. Du skal foreløbig have stor tak for din indsats for at løse mit problem.

Mvh René

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 21-07-06 17:45

Tak for svaret me67.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 22-07-06 21:11

Dejligt at jeg kunne vær til hjælp.

Fik du foresten løst dit lille problem eller hvordan ??

Venligst og god weekend ME67