/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Konfliktskyhed
Fra : Camillasmoster
Vist : 1558 gange
100 point
Dato : 15-07-06 01:47

Jeg oplever mere og mere, at folk er konfliktsky.

Oplever I også, at det mere er undtagelsen end regelen?

På mig virker det som om, tidens egoisme har en stor del af skylden.

Hvorfor kan mange ikke komme ud over sit eget ubehag ved at sige tingene ligeud til en person, som vil have det meget bedre med det, end at der ikke bliver sagt noget???

Det driver mig til vanvid, når jeg skal gætte mig til årsager i forskellige sammenhænge!

Det kan være svært at komme videre...

Hanne

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-07-06 04:08

Citat
Jeg oplever mere og mere, at folk er konfliktsky.

Oplever I også, at det mere er undtagelsen end regelen?

Nej, det oplever jeg ikke! ..Mine nærmeste, samt venner og bekendte i min omgangskreds udviser ikke denne adfærd, eller også bemærker jeg det ikke, fordi jeg ikke anser det som et problem, at vente med en eventuel konfliktløsning, indtil vedkommendehar er klar til dette..

Citat
På mig virker det som om, tidens egoisme har en stor del af skylden.

Hvorfor kan mange ikke komme ud over sit eget ubehag ved at sige tingene ligeud til en person, som vil have det meget bedre med det, end at der ikke bliver sagt noget???

Måske handler det om, at du forventer dig for meget af dine medmennesker?! .. Det er jo langt fra sikkert, at fordi du selv er en åben person, så er alle omkring dig det også. Mange skal have stor tillid til andre, før de buser ud med deres inderste tanker - og andre igen, bryder sig ganske enkelt ikke om at blive konfronteret med, hvad du eventuelt tænker og mener om et givent emne/problem - og det synes jeg man skal og bør respektere, også uden at blive irriteret og straks tænke at der ligger egoistiske årsager til grund for tavsheden.
I øvrigt kan du jo ikke vide, om vedkommende får det bedre ved at blive konfronteret med hvad du nu måtte have på hjertet?!

Min personlige oplevelse af personer der kan virke lidt lukkede er, at de nok skal signalere (på den ene eller den anden måde) hvornår de kan rumme min ærlighed, og eventuelt invitere til en mere "intim" snak..

Citat
Det driver mig til vanvid, når jeg skal gætte mig til årsager i forskellige sammenhænge!

Det kan være svært at komme videre...

Det forstår jeg så slet ikke, men det er måske fordi der ligger en helt specifik oplevelse bag dit lidt spøjse spørgsmål, som du har tænkt dig at berige tråden med senere. I hvert fald kan dit spørgsmål ikke besvares, som det står skrevet nu, men det er nok heller ikke meningen ..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-06 06:21

Nu er der forskel på at være konfliktsky og diplomatisk. Folk der opfatter andre som konfliktsky er ofte selv provokerende og konfliktsøgende.

Tænk over dét

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-06 06:28

Det svarer lidt til at spørge:
Citat
Hvorfor slår folk ikke igen, når jeg gi'r dem en på tuden?

Jeg har svært ved at se, hvor egoismen kommer ind i billedet? Medmindre det er hos den 'aggressive' part du mener? En konflikt opstår mellem to modsat rettede parter og konfliktløsningen består i enten kamp eller diplomati.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-06 06:39

Ps. Konfliktsky personer vil oftest 'eftersnakke' eller 'samtykke'. De vil sjældent være tavse eller tilbageholdende. Tværtimod vil de bruge megen energi på at overbevise dig om at de er enige med dig, netop for at undgå konflikten.

Som creamygirl tror jeg; du overfortolker folks reaktioner på en provokation eller grænseoverskridende adfærd.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-07-06 09:54

Hold da op!

Det er nu sådan et mere generelt syn på sagen, jeg gerne vil have...

Kan godt se, at formulering af spørgsmål slet ikke rammer bare i nærheden af!

D' en OMMER!

Ergo: Hvordan synes I, generelt, konfliktskyheden har det i dag?

Er der sket forandringer gennem årene?

Moster

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-07-06 10:11

Jeg mener at både Cammillasmoster, Creamy og Molo har ret.
Det vil sige, jeg tror, jeg mener det.
Hvis det altså er i orden med jer.
Ellers mener jeg det nok ikke, tror jeg nok.
Nej, jeg synes ikke, det har forandret sig.
Jeg kan godt li' Molo's udsagn, om at der er forskel på at være konfliktsky og diplomatisk.
Personligt foretrækker jeg at sige min mening, dog uden at såre folk unødigt.
Når en diskution går hen og bliver useriøs og ender i mudderkastning, foretrækker jeg at bakke ud og vende tilbage, når folk er faldet lidt ned.
Det bliver af nogle betegnet som, at jeg er konfliktsky.
Men det har jeg det bedst med og så må de tænke om mig, hvad de vil.
Gambrinus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-06 11:07

Citat
Ergo: Hvordan synes I, generelt, konfliktskyheden har det i dag?

Er der sket forandringer gennem årene

Ja, det er der.

Jeg synes så generelt, at de fleste er bedre til at tale om tingene end tidligere.
Og det er i alle sammenhænge.
Privat som på arbejdsmarkedet f.eks.

Nogen få har det nok lidt svært med ordet konflikt, fordi det opfattes negativt, som "ballade" eller skænderi, hvilket mange ikke bryder sig om at blive rodet ud i.

Men at løse en "konflikt" positivt, er jo i sidste ende op til begge parter:

"Det er ikke så meget det du siger, det er mere måden det bliver sagt på"

Og det var den ene ting, den anden er hvordan andre opfatter det der bliver sagt, om det er en person man føler man kan sige alting til, om vedkommende er åben for synspunkter, eller om det er en der er i forsvarsposition bare de tænker på, at nogen kan finde på at henvende sig til dem.

Men du må lige komme med et konkret eksempel, for det tror jeg du har i tankerne

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-06 11:57

Jeg efterlyser også et eksempel, så jeg ved hvad jeg skal tage stilling til?

I almindelighed finder jeg at unge mennesker idag (...som altid) hovedsagelig har brugt vold/magt som redskab til konfliktløsning. Dette sker ofte for personer der ikke har ordet i deres magt. Et stort problem mellem etniske danske og tilflyttere af 1., 2. og 3. generation som følge af bl.a. kulturforskelle og fortrolighed med sprog, skikke og vaner. Andelen af befolkninggruppen med anden etnisk baggrund end dansk er steget siden jeg var dreng og måske derfor opfatter jeg problemet som stigende?

Modsat synes jeg også at de unge idag har stor vilje til at tale om synspunkter/problemer/forskellighed/religion/kultur på en dejlig utvungen måde i åben dialog, sammenlignet med da min egen årgang var 'ung'.

Betragter jeg isoleret min egen aldersgruppe, bemærker jeg nu ingen forskel fra 'nu' og 'da'.

I almindelighed føler jeg at folk er villige til at indgå i meningsudvekslinger og udveksle synspunkter uden der opstår konflikter.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-06 12:00

Øeeh.... meningsudvekslinger og udveksle synspunkter ???

..er vist da to sider af samme sag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-07-06 12:15

Hejsa

Jeg tror det handler om noget helt andet, som medføre det der ligner konfliktskyhed..

Jeg tror at mange menesker idag gerne vil det hele og ikke ønsker at vælge noget fra. Vi lever vores liv som vi klikker rundt på internettet og vil hele tiden have muligheden for at kunne klikke på; "Tilbage knappen".

Hvis man tager konflikter og melder klart ud med hensyn til ønsker og ønsker ikke... samt Jeg vil og jeg vil ikke, indebære det ofte at man er bevidst om at de valg vi træffer har konsekvenser (at man kan midste venner og kontakt til familie). Dermed midster man muligheden for at klikke "Tilbage knappen" (tror man....)

Meget af det jeg kalder og oplever som konfliktskyhed bunder, set med mine øjne også i en angst for at midste ved at have en klar og præcis holdning til problemstillinger.

Jeg oplever dog at jeg vinder ved at være ærlig og hensynsfuld når jeg lukker op for emner. Man behøver jo ikke at skabe en konflikt blot fordi en person ikke ønsker at komme med "Feed Back".

Jeg tror ikke at konfliktskyhed er noget der er kommet mere af...

Men jeg tror dog at vi er blevet meget mere kvalitetsbevidste om den måde vi taler med hinanden på. Oplysning, kurser i psykologi og personlighed samt div bøger har øget vores fokus på at løse livets problemer. Det giver nok plads til at fokusere på vores manglende evner til at tage og håndtere konflikter.

Men jeg må da indrømme at jeg helst omgås med mennesker der kan kalde en "skovl en skovl" måske fordi jeg inderst inde selv er for "forbandet hensynsfuld" (tag den bejamin).

Dejlig weekend til alle
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-07-06 12:48

Med fare for at blive misforstået, og endda virke provokerende - så lad mig sige det sådan, at jeg gennem længere tid på kandu, har observeret at du, Moster, virker en anelse kradsbørstig i dine udtalelser og observationer af ISÆR unge mennesker. Du beskriver dem som oftest som yderst egoistiske, og sammenligner deres opførsel med den opførsel du selv lagde for dagen, da du var ung. Jeg har virkelig tit tænkt: "hold da helt kæft en sur snerpe". *LOL*

Sådan lidt alá: Ungdommen nu om dage elsker luksus. De opfører sig dårligt/egoistisk og foragter autoriteter. De viser ingen respekt for ældre mennesker og elsker tomt pladder i stedet for arbejde. De rejser sig ikke længere, når ældre personer kommer ind i et rum. De siger deres forældre imod, taler før alle andre, sluger maden og tyranniserer deres forældre..

Og det passer da meget godt Moster.....som allerede Sokrates observerede det (get it?!) LOOL

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-07-06 13:43

Hvis min intension med denne tråd, var at løse et personligt emne, som konflikskyhed, ville jeg jo nok have sat det under "Sorg og Krise".

Psykologi er et spændende emne.

Jeg skal nok prøve at grave et eksempel op.

Men nu skal jeg ud i solen....

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-07-06 13:51

Lad mig hjælpe dig, moster. Dengang én i din ejendom tillod sig at grille et par bøffer på DIN grill.
Du havde den største lyst til at gå ud og hive grillen ind i din lejlighed, og fortælle din nabo, samt hendes venner, at de fakkerme var en skide flok egoister - men du gik i stedet på kandu og brokkede dig. Det var mere sikkert!!

Du var KONFLIKTSKY

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-07-06 14:33

Camillasmoster

Er det ikke dig, der er "konfliktsky" Jeg har lige læst din tråd http://www.kandu.dk/Spg89713.aspx

Du "tør" ikke fortælle en beboer i opgangen at det er din grill, hun har taget i brug. Du er jo viceværten og har sat den i "gården" Som beboer ville jeg da også tro at når viceværten sætter en grill i gården, så er den til fælles benyttelse.

Du skrev også

Citat
Der er ikke meget mandfolk i de unge fyre - de vil hellere ligge på sofaen, mens vi er sølle to, der slæber nede på gaden

Der er da mandfolk i dem. De fortæller dig, at det er dit job at slæbe saltsække og ikke dem. De har jo ikke påtaget sig jobbet at være vicevært.

Så var der også dette med barnevognene.

Jeg tror at du Camillasmoster skal finde dig et andet job eller blive "almindelig lejer" i ejendommen.

Du bliver for konfliktsky med det job du har, bliv "almindelig lejer", så tror jeg du får det bedre

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 15-07-06 16:15

jeg mener det samme som dova.

>>>>> Jeg synes så generelt, at de fleste er bedre til at tale om tingene end tidligere.
Og det er i alle sammenhænge.
Privat som på arbejdsmarkedet f.eks.
<<<<<

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-06 17:57

Benjamin.Hansen ->
Citat
..muligheden for at kunne klikke på; "Tilbage knappen"

..findes da ikke hér på kandu.dk ?
..den findes da heller ikke i 'virkeligheden' !
..så dét argument køber jeg sgu ikke

Til gengæld vil jeg give dig ret et langt stykke hen ad vejen i dine betragtninger:
Citat
Jeg tror ikke at konfliktskyhed er noget der er kommet mere af...

Men jeg tror dog at vi er blevet meget mere kvalitetsbevidste om den måde vi taler med hinanden på. Oplysning, kurser i psykologi og personlighed samt div bøger har øget vores fokus på at løse livets problemer. Det giver nok plads til at fokusere på vores manglende evner til at tage og håndtere konflikter.

Men jeg må da indrømme at jeg helst omgås med mennesker der kan kalde en "skovl en skovl" måske fordi jeg inderst inde selv er for "forbandet hensynsfuld" (tag den molokyle).

Go' Week-End til dig ..og alle andre også

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-07-06 18:09

Har netop modtaget en privat besked fra Klumme - og selvom han pt. befinder sig på Rhodos, så kan jeg konkludere, at han i hvert fald IKKE tilhører gruppen af de konfliktsky. Han platter sq de stakkels Grækere big time!

Sorry, det var jo helt off topic, men hans hilsen fik mig til at savne ham - og hans ord fik straks mine tanker til tråden om, hvorvidt vi er blevet mere konfliktsky (den frækkert) *LOL*

God weekend

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 15-07-06 18:10

Dav.

Jeg er en af dem der HAR været konfliktsky - født i harmonibåsen og opvokset i flinkeskolen

Gode miner til slet spil (...sikke en idiot)
Jaaa....det har du ret i (...hold da kæft en gang pladder)
Jåwtak, vi kommer da meget gerne (...kors hvor jeg bare ikke gider)

- Jeg havde tit ondt i maven...

Men...der skete så et eller andet...
Først fik jeg nogle blodpropper, mærkeligt nok så ændrede det mit livssyn en hel del.
Dernæst rundede jeg de 40 år.

Pludselig sagde jeg STOP - jeg sagde til mig selv at 'NU er jeg sq gammel nok til at bestemme selv'
OG - 'Livet er sq for kort til forestillinger, det skal være slut nu'

I dag har jeg det sådan at jeg ikke er konfliktsky overhovedet - MEN jeg er meget diplomatisk og de to ting er der meget stor forskel på!
Jeg har ikke længere ondt i maven og føler at jeg har det godt - både med mig selv, mine nærmeste og med omgangskredsen.

I forbindelse med min egen lille personlige revolution ved de 40 år, blev der frasorteret nogle mennesker og jeg vil tro at, osse de, har det helt ok med det - fordi:
- En meget klog kvinde har engang sagt:
'Er der et menneske du ikke bryder dig om, kan du roligt gå ud fra at det er gensidigt'
- sagt af Hanne Reintoft.

Hvorvidt den ene eller den anden her på Kandu er konfliktsky, vil jeg ikke blande mig i, eller tage stilling til, jeg kender ingen brugere hér personligt og jeg synes faktisk at det er under lavmålet at dreje tråden derhenad! Hvis der er noget jeg ikke brydre mig om, så er det når en tråd går hen og begynder at køre på det personlige - hvis spørgeren ikke selv har lagt den op - som personlig!

Kan I ha' en go' lørdag aften

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-06 18:29

vil.du -> Tillykke med din selvudvikling ...se strax at komme videre

creamygirl -> Jeg havde da allerede Klumme i tankerne (...henflydende i det græske øhav; hjemme-/indbygget badering, fremvisene sine blege asparges til stor rædsel for lokalbefolkningen), da jeg besluttede mig for at deltage i denne tråd

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-06 18:30

vil.du -> Ps. Jeg bryder mig ikke om: Hanne Reintoft

...hendes søn scorede min kæreste i 1997 !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-07-06 18:36

Molo> Jeg er da fløjtende ligeglad med om du bryder dig om Hanne Reintoft

(se selv...jeg er i udvikling )

spisetid

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-07-06 18:41

Jeg er også i udvikling!

Citat
Gode miner til slet spil (...sikke en idiot)
Jaaa....det har du ret i (...hold da kæft en gang pladder)
Jåwtak, vi kommer da meget gerne (...kors hvor jeg bare ikke gider)

Din falske snog

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-07-06 18:43

Mere udvikling!

Citat
Hvorvidt den ene eller den anden her på Kandu er konfliktsky, vil jeg ikke blande mig i, eller tage stilling til, jeg kender ingen brugere hér personligt

Men jeg skal da love at vi NU kender dig

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-07-06 18:53

Der er forskel på, om man farer i flint og opfører sig barnligt ved at gå ud og flå grillen ud af hænderne på dem, eller man vælger en mere civiliseret måde og venter til næste dag og tager en stille og rolig snak!

Det var sidste ord i denne tråd for mit vedkommende!

Citat
Hvorvidt den ene eller den anden her på Kandu er konfliktsky, vil jeg ikke blande mig i, eller tage stilling til, jeg kender ingen brugere hér personligt og jeg synes faktisk at det er under lavmålet at dreje tråden derhenad! Hvis der er noget jeg ikke brydre mig om, så er det når en tråd går hen og begynder at køre på det personlige - hvis spørgeren ikke selv har lagt den op - som personlig!

Vil.du har ret!

Jeg gider ikke spilde mit krudt på det her!

Jeg spurgte ikke, om brød jer om mig eller ej....... det var et Psykologi spørgsmål ikke "Sorg og Krise".

Godkendelse af svar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-07-06 18:55

Tak for svaret vil.du, og tillykke med udviklingen

Hanne

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-07-06 18:57

Sippe

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-07-06 19:30

Citat
Jeg spurgte ikke, om brød jer om mig eller ej....... det var et Psykologi spørgsmål ikke "Sorg og Krise".

Som det første, så lad mig slå fast med syvtommer søm, at fordi jeg giver et konkret eksempel på, hvor du selv har udvist at være konfliktsky, så har det INTET at gøre med, hvor vidt jeg bryder mig om dig eller ej. Jeg forholder mig til hvad du har skrevet på kandu, andet er der ligesom ikke at forholde sig til, idet dit spørgsmål var meget diffust, og du heller ville ud i solen, end berige os med et upersonligt eksempel.. Men okay, du kunne jo have valgt at skrive at vi skulle gå i venteposition, indtil du havde tid og lyst til at deltage her. Det vil jeg skrive mig bag øret, at gøre en anden gang ved et af dine finurlige spørgsmål! ...Så undgår man forhåbentligt, at du placerer dig selv som et offer grundet indlæg der ikke lige passer ind i hvad du finder for passende indlæg..

Citat
Hvis min intension med denne tråd, var at løse et personligt emne, som konflikskyhed, ville jeg jo nok have sat det under "Sorg og Krise".

Jamen så lærte jeg også noget idag...Jubiii .. Eller gjorde jeg nu også det?!

I hvert fald må denne http://www.kandu.dk/Spg70797.aspx være blevet placeret forkert efter dit eget kriterie så, for jeg vil da mene, at emnet var ret så personligt

"Hold så kæft Creamy"!!! ... Oki *LOL*

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-06 21:53

Konflikter eller ej:

Når man spørger ind til folks mening?

Tjaeh.... så ender man som regel op med at få et svar ...eller mere end man bryder sig om at vide

</MOLOKYLE>