/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
tidsfornemmelse
Fra : bublebee
Vist : 5740 gange
100 point
Dato : 13-07-06 14:11

Vi står og skal på ferie fra imorgen. Først tager vi til sjælland til mandag aften og kommer så hjem og sover en enkelt nat. Herefter tager vi til jylland i ca 1 uge.
Vi har fået naboen til at sørge for at vores kat har mad og drikke hele tiden. Og vi har kattelem i så hun kan gå ind og ud som hun lyster.

men her er mit spørgsmål så. Hvor meget tidsfornemmelse har en kat. Vil hun kunne følge med i hvor længe vi er væk fra hende ?

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 13-07-06 14:19

vi har lige været væk fra vores en hel uge, har været hjemme en uge, og smutter nu afsted igen en uge mere. Katten har tilsyneladende ikke ødelagt noget, og jeg tror derfor ikke at han har kedet sig. Vores har som jeres fri adgang ud og ind. ud over den daglige fodring har vi en veninde der kigger til ham et par gange i ugen og lige klør ham lidt bag ørerne, og derudover har naboens børnebørn også haft stor glæde af det lille kræ.
Alt i alt tror jeg ikke at vores dyr savner os på samme måde som vi savner dem, men jeg er generelt også meget skeptisk overfor at tillægge dyrerne menneskelige følelser.
Nyd jeres ferie, så længe katten har vand og mad, og den ikke er helt alene i mere end en uge af gangen, så tror jeg ikke det er noget problem.
Hvis de endelig kunne vælge, bilder jeg mig ind at de har det meget bedre i deres egne frie rammer frem for at skulle flyttes ud til familie, eller på internat. En kat knytter sig mere til sit teritorie end sin flok har jeg læst.

God fornøjelse

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 13-07-06 14:35

Ja, det kan katten sagtens følge med i.

Men en uge skulle nok kunne gå.

det der er problemet, er at hvis man er væk for længe, vil katten ofte tro den er blevet forladt, og derfor forlade hjemmet.

Så vender de som regel tilbage nogen gange for at kigge om man er der, og hvis ikke, kan de finde på at gå for at søge "nye græsgange".

Og de der fodrer katten, kan sagtens opleve, at de slet ikke ser skyggen af den mens i er væk selv om den opholder sig et sted i nærheden.

Og meget tamme katte knytter sig mere til menneskene end territoriet.
Det med territoriet gælder for "gårdkatte" og vilde katte uden særlig meget menneskekontakt.

mvh dova

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 13-07-06 15:01

Vi laver sommerhus i blåvand og tager vores kat med når vi er væk i længere tid.
Er vi væk en weekend er der selfølgelig mad og vand nok!! Men vi kommer hjem til en meget SUR kat der "skælder ud" Så jeg tror de har tidsfornemmelser.
God ferie til jer

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-06 15:29

Katte er ikke flokdyr, men absolut selskabsdyr og kan blive ret stressede hvis deres sædvanlige selskab (mennesker) forsvinder, dog er jeg sikker på at det vil stresse katten endnu mere hvis den skulle flyttes et andet sted hen for så ville der være to faktorer den ikke vil bryde sig om.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-07-06 15:49

Vi har før været væk fra den i 5 dage. Dengang boede vi et andet sted hvor hun ikke kunne komme indenfor. Så tror da kun det er til det bedste at hun kan komme indenfor når hun vil sove

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 13-07-06 16:43

Vores kat elsker at komme til blåvand og hjem igen(bortset fra køreturen.
Men nu er den også meget speciel
Bare den er sammen med os

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-06 17:00

Ja, selvfølgelig betyder det meget, at katten kan gå ud og ind som den plejer.

Det ville jo også være synd at lukke den inde når den er vant til at komme ud, selv om der kommer nogen og fodrer og ser efter den.

mvh dova

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 13-07-06 19:20

jeg har lige været væk fra min lille prinsesse i en hel måned....jeg var på røven med pasning i de første 2 uger, så derfor var jeg nødt til at sende hende på pension.....og derefter skulle min veninde hente hende og ha' hende hjemme hos sig resten af min ferie....
alt dette gik dog totalt i vasken... fik sms på ferien om, at hus mistrives og ikke ville spise eller drikke...det havde hun ikke gjort i 3 dage....og det vides ikke hvordan hun havde haft det på pensionen, da min veninde ingen info fik med da hun hantede hende...
min veninde var meget ulykkelig over situationen...
vi aftalte så, at min ven jeg rejste med, skulle passe hende i mit hjem, når han tog hjem dagen efter sms'en.....hun kom så hjem til sine vante omgivelser, men ville stadig ikke spise og drikke..
min ven blev så også rigtig ked af det...han blev så nødsaget til sammen med en nabo at tvangsfodre hende med vand fra en sprøjte og lokke med rejer....rejerne hjalp på spiseriet..
jeg fik at vide, at hun var blevet meget svag og meget tynd.....
hun gemte sig og foretog sig ikke de tinghun normalt gjorde...hun kender min ven....
da jeg så kom hjem, ville hun da ikke kendes ved mig, men kun min ven....dog efter et par dage, så blev jeg kattemor igen...og min kæreste er nu blevet forfremmet til kattefar og redningsmand...
før ferien sagde min veninde, at jeg ikke måtte lade hende blive hjemme i en hel måned....men egentlig er jeg i tvivl, om ikke det faktisk ville og fremover vil være bedre, om hun bliver hjemme hvor hun kender det hele....også selvom det kan strække sig til en måned....bare der kommer en og gover hende vand og mad og skifter bakken.....har også tænktat tage hende med...men det er jo en lang køretur helt til italien, når man hader at være i sot dumme bur...og så er jeg jo også nødt til at give hende seletøj på....og det hader hun også....
min gamle kat reagerede også på, hvis jeg var væk i længere tid, første gang bare 5 dage....så blev han sur og ville ikke snakke med mig...,..
tidsfornemmelse...det tror jeg bestemt katte har.....
miau....missjosephine

Kommentar
Fra : Djesp

Dato : 13-07-06 21:06

Jeg har en indekat som ikke har mulighed for at komme ud. Min erfaring med ham og tidsfornemmelse er at når det i kortere perioder opfatter han ikke tid som vi. Er man derfor væk i længere tid, så virker det klart som om at han er klar over at nu har han været allene for længe. Kan virke fornærmet når man kommer ind af døren, for der efter at vil havde alt opmærksomhed han kan få fat i.

Så ja de har klart en form for tidsfornemmelse.

Men en uge skulle ikke være det store problem. så nyd ferien, katten skal også nok nyde det og bliver meget glad når den så ser Jer igen.

MvH
Djesp

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-07-06 22:50

JA hun plejer ikke at være sur. Jo hvor vi boede før, men det er nok ligeså meget fordi hun ikke kunne komme ind og sove i sofaen og sådan om natten ;)

Men tak, vi vil nyde ferien :)

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 13-07-06 23:29

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 14-07-06 09:57

det stemmer lidt med, hvad min dyrlæge engang fortalte.....at en kat når ikke at savne på få dage, men efter længere tis væk fra den, så kan de godt begynde at savne og bliver derfor sure når man så endelig vender hjem til den igen....så skulle den jo ellers være glad....men den er blevet så fornærmet ,at den reagere med at gå væk eller småbide.....
miau...missj

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-07-06 10:04

Jeg er temmelig sikker på, at katte har tidsfornemmelse. Indtil maj gik min samlever uden arbejde, og det var altid ham, der fodrede dyrene. Siden maj har han haft arbejde, og kattene får nu mad to gange i døgnet lidt over 5. Når klokken er halvfem, og det er ved den tid, han normalt kommer hjem, så står alle tre katte normalt i køkkenet, selv om de i mellemtiden er blevet udekatte. De er så præsise, at hvis de ikke står der alle tre, så bliver jeg straks nervøs for, om den der mangler er blevet kørt over.

Den ældste af dem bliver også smækfornærmet, hvis vi har været væk en hel dag, og kommer hjem om aftenen, selv om der har været nogen at give dem mad. Han har altid været "mors dreng", men hvis vi har været væk, så ligger han ved døren og venter. Når vi så kommer ind, svanser han majestætisk sin vej. Han taler i hvert fald ikke med sådan en dum mor, der lader ham være hjemme en hel dag. Da han var ung, varede fornærmelsen et par dage, hvor jeg ikke måtte røre ham. Nu varer den som regel kun til de har fået mad.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-07-06 10:28

Hehe ja katte er nogle sjove dyr. Men ligeså dejlige, netop fordi de gør sådanne sjove ting ind imellem

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 14-07-06 20:57

katte er sku da bare så dejlige..også selvom de er nogle fornærmede sataner ind imellem....
min har revet mig aht lige under næsen iaften...fordi jeg løftede hende op for at hun kunne blive trimmet lidt....og få klippet sine lange stikkeklør...
men det ville hun dælme ikke og så tog hun fra lige med de sylespidse bagkløer i mit ansigt...
det gjorde sku da nas og jeg hylede vist lidt højt, for hun forsvant.....
så gemmer hun sig hver gang jeg nærmer mig hende...men nu har jeg lige været væk et par timer og nu vil hun igen kendes ved mig...så er det bare om jeg kan få lokket hende i mine arme og i køkkenet til en gang klosaks.....
men tros allle hendes mærkelige opførsler, så er hun min dejlige lille missekat.....
missj.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-07-06 01:46

missjosephine, du kan rimeligt nemt vænne katten af med at rive dig, når du skal ordne den. Min den gamle gjorde det også før i tiden, men så fandt jeg på at lægge et stykke pålæg ved siden af mig, når han skulle have klippet negle eller børstes. Hvis han rev og/eller bed, fik han ikke noget, men hvis han ikke gjorde noget af det, fik han det hele. Samtidig roste jeg ham i høje toner, så længe han ikke gjorde noget. Han var ikke mange gange om at finde ud af fidusen, så nu spinder han, når han bliver børstet. Og han gjorde heller ikke noget, når jeg klippede negle på ham efter det. Men nu slipper jeg jo helt for det, da han er blevet udekat. Så duer det jo ikke at fjerne hans "våben".

Undskyld, jeg lige lånte din tråd, bublebee

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 16-07-06 19:19

normalt river hun jo heller ikke når hun skal redes og ha klippet de der stikke instrumenter...det var bare lige den aften hun bare ikke lige havde lyst til de slags...
hun elsker at blive redt og har intet imod at få klippet på forpoterne,
men, men, men ......bagfutterne....føj for en omgang....det blir måske til en eller to ad gangen.... som min dyrlægesiger, så er hun enten kilden på de bagfutter eller også hader hun bare den akavede stilling det er, at sidde/ligge i n år det foregår...hun er ikke det mindste samarbejdsvillig..og så ka det nok være hun knurrer som en gal hund...
jeg roser hende ellers rigtig meget og har vænnet hende til negleklipperiet siden hun var en lille babymis.....men speciel...det er mit kattekræ altså.....
ciao og miauuuuuuuuuuuu
miss j

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-07-06 18:21

hehe min tråd må gerne bruges til gode råd ;) måske jeg selv kan bruge nogle på et tidspunkt jo. Nu har vi lige været på sjælland er er kommet hjem igen, imorgn tager vi til jylland i en uge knap og nap.
Men missen kom hjem lige idet vi kørte ind i vores indkørsel. Og nøj hvor hun æder, selvom hun har fået mad af naboen også....Skøre kat.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 18-07-06 00:19

ja de er sku da bare så dejlig skøre de katte...de er sig selv og bare de har os til at give dem mad i skrutte, så er de lykkelige og tilfredse....sikke et liv og hvilken tankegang de mon har....
miauuuuuuuu fra miss.j.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-07-06 03:00

Vores "den lille hun" kan vist få prisen for mest skøre kat. Ikke længe efter, at de var blevet udekatte, begyndte hun at komme hjem og være sort på det ene bagben. For hver dag der gik, blev hun mere og mere sort, for hver gang hun kom hjem. I dag dukkede en meget mørk kat op. Det viste sig, det var hende. Men hun var så fuld af det sorte støv, at man nærmest ikke kunne se, det var hende. Og hendes ene øje løb over og ned ad kinden med alt et sorte skidt. Hvad tror i, det kan være, og hvorfor er hun så vild med at få det på sig?? Mon det er skadeligt?? Jeg har spekuleret på, om hun har fundet et kulrum at sove i, og at hun så ligger og vender og drejer sig i søvne. Men så har hun efterhånden fået gravet godt langt ned i kullene. Hvad mener i ??????

bublebee, du må undskylde, jeg sådan snupper din tråd. Det var fordi du sagde, at vi måtte bruges til gode råd. Men måske er det bedre at oprette en anden tråd, for det er jo sådan set en helt anden sag, selv om det stadig er katte, det drejer sig om. Men jeg var sådan set også mest spændt på, om nogle af jer andre har oplevet noget lignende?

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-07-06 19:36

Det gør ikke spor, det er jo hyggeligt at vi katte ejere kan snakke lidt sammen :)

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 24-07-06 23:12

ja for søren...for der mangler nemlig et ordentlig sted, hvor folk med vores intreresse kan blive hørt og ikke altid rakket ned af de evige dominerende hundeelskere der overhovedet ikke kan forstå os andre....dyr er dejlige på hver deres måde.....
jeg er også vild med høns f.ex....de er skidesjove og så får, de er bare så nuttede.....
missemo'ren......miau..........

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 22-08-06 15:02

Tak for svaret dova.

Hun klarede ferien fint, men vi nåede også kun liige at køre ind i indkørslen så stod hun der. Og i 2 dage gik hun kun ud hvis hun skulle på wc - ellers var hun inde ved os hele tiden.....

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 22-08-06 15:09

Citat
Hun klarede ferien fint, men vi nåede også kun liige at køre ind i indkørslen så stod hun der.

Den velkomst får vi næsten hver dag når vi kommer hjem fra arbejde. det er så hyggeligt (selvom det måske mest er fordi han efterhånden har luret at der vanker tunfisk eller rogn når vi kommer hjem, da han er på opfedningskur og han får sådan en lækker pels af det)