/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
oliepastelkridt
Fra : m13ark
Vist : 1381 gange
100 point
Dato : 18-06-06 21:26

er der nogen der har et godt råd til, hvordan man fixerer oliepastel på lærred, så det ikke smidter af og ikke er fedtet

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 18-06-06 21:46

Du kan give det lak. Tynd gulvlakmat eller blank efter smag og nehag. Så holder billedet i meget længere tid. Og det er også nemmere at gøre rent.
Men vær forsigtig og brug en god blød pensel.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-06-06 22:00

du kan købe en lak til formålet de fleste steder - det er en spray - husker ikke lige hvad den hedder

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-06-06 22:03

joooo tror det er marabous lak -

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 18-06-06 22:09

det ser ud som om det skulle lykkes...tak på forhånd for mig lyder det med en spray som en rigtig god ide.. Jeg har forsøgt med pensel og lak, men det er næsten ikke til at undgå at få blandet farverne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-06-06 22:15

jeg bruger det i hvertfald med succes

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 18-06-06 22:19

har du erfaring med holdbarheden.. og hvor hurtigt tørre det? Kan man male videre oven på lakken?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 19-06-06 00:09

Du kan jo starte med at male med acryl. Derefter tegne rigtigt tenetusch eller med din oliepastelkridt; og her kan du have et glas snaps stående, som du så dypper fingeren i inden du gnider på dit oliepatelkridt. Der er en kvindelig kunstneri Ribe, der har lavet nogle helt fantastisketing i oliekridt.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 19-06-06 07:56

måske kunne man også bruge snapssemetoden , selv om der ikke er lagt en bund med acryl. Ved du om den samme metode holder , når der er malet på papir?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-06-06 14:07

Det hedder "fixativ".
Søg på det og så får du 589 sider...

I en snæver vending har jeg da brugt hårlak...

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 19-06-06 16:10

Det har jeg også, og jeg har også brugt fixativ, dog kun til bløde pasteller. Aldrig til oliepastel, men du mener det er det samme ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-06-06 17:19

--Du skal nok have fat i noget fixativ, der er beregnet til det... Kik evt på dette link:

http://www.pebeo.dk/produkter/papir/ara/produktblad.php

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 100 point
Dato : 20-06-06 01:04

snapsemetoden har intet med fixativ at gøre, og oliepastelkridt behøver ingen fixativ, da den har bindemiddel i sig. om du maler med akryl først er også lige meget. endeligt kan du bruge slutfernis( Varnis) når du ikke vil lave merer ved billedet, og det fås til at male på, og som spray.

Godkendelse af svar
Fra : m13ark

Dato : 20-06-06 11:44

Tak for svaret A.C.Rosmon.Jeg glæder mig til at følge dine råd