/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jens Jensen Staby
Fra : kerstin37
Vist : 1755 gange
40 point
Dato : 13-08-01 13:07

Finns det någon som kan lämna upplysningar om denna präst ,som flyttade till Lesja i Norge ca 1570. Han kom ifrån Staby gjeld, Ribe stift i Danmark

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-08-01 13:02

In article <svOd7.1435$W3.122839@news000.worldonline.dk>, "kerstin37" <kerstin37.news@kandu.dk> writes:
> Finns det någon som kan lämna upplysningar om denna präst ,som flyttade
> till Lesja i Norge ca 1570. Han kom ifrån Staby gjeld, Ribe stift i
> Danmarkw.net.doktor.dk
>

Hei,

Se bl. a. Ivar Kleiven: "Lesja og Dovre", Arnfinn Kjelland: "Bygdebok for Lesja"
etc. Han kom til Lesja ca. 1570 og var da ung og sannsynligvis nyutakseminert
teolog fra Universitetet i København (matrikkelen for Københavns Universitet før
1600 er dessverre tapt). Han giftet seg med en bondedatter, sannsynligvis fra
Lesja, som sannsynligvis het Marit. I 1602 flyttet han fra Lesja, da han ble
sogneprest i Øyer og prost i Gudbrandsdalen, noe han var til 1618. Han døde i
1618 eller kort tid senere. Han var ganske forarmet da han reiste fra Lesja i
1602, sognet var svært fattig grunnet uår og dessuten brant prestegården.
Visstnok hadde han ikke en gang hest da og han måtte dra en kjelke med sin kone.

Han kom etter all sannsynlighet fra Staby, en landsby like nord for Ringkøbing på
den danske vestkyst. Staby tilhørte tidligere Ribe stift. I følge S.V. Wiberg:
"Personalhistoriske, statistiske og genealogiske bidrag til en almindelig dansk
præstehistorie", het sognepresten i Staby ca 1550-1570 Jens Jenssen (han var den
annen prest i Staby etter reformasjonen). Jeg antar at det er meget sannsynlig at
den Jens Jenssen Staby som kom til Lesja var hans sønn.

Jens Jenssen Staby d.e. hadde følgende kjente barn: Jens, Aron, Nils, Moses og
Anne. Den eldste sønnen Jens Jenssen Staby d.y., f. ca. 1580, var elev ved
Trondheim Latinskole da faren flyttet til Øyer. Da det ikke var mulig å få ny
prest til Lesja, ble han bedt av menigheten om å overta sin fars prestekall, noe
han gjorde, selv om han ikke en gang hadde avsluttende eksamen fra latinskolen.
Han ble gift med bondedatteren Anne Sveinsdatter Hattrem. Jens Jenssen Staby d.y.
var sogneprest på Lesja til han døde under en reise i 1639 på Ringsaker
prestegård. Han har stor etterslekt i Nord-Gudbrandsdalen. En rekke historier om
ham og hans barn og svigerbarn (Jenssønnene og Jensdøtrene) kan finnes i Ivar
Kleivens bok. De var nærmest en mafia som styrte Lesja omkring 1630-1650 med egen
vinning som mål og var svært upopulære. De holdt i flere år den ettersøkte broren
Kristoffer skjult. Barna var: Kristen (f. ca. 1604, bonde på Hovauk, Lesja),
Jens, f. ca. 1604, bonde på Brennjord, Lesja), Guri (f. ca. 1605, g. ca. 1627 m.
Tore Trondssønn Tynnøl), Svein (f. ca. 1608, d. ca. 1695, bonde på Nigard
Hattrem, Lesja), Kristoffer (f. ca. 1612, bonde på Flågåstad, dømt som morder og
landeveisrøver og halshogd i 1663), Ola (f. ca. 1618, bonde på Lia, Lesja), Anne,
Marit (g. m. bonden på Sønstebø, Lesja), datter med ukjent navn som ble gift med
bonden på Stor-Kollstad, Lesja, Mari (gift med bonden på Hauje, Lesja).

Vennlig hilsen,

Per B. Lilje

per.lilje@astro.uio.no

Kommentar
Fra : kerstin37

Dato : 14-08-01 14:03

Tusen tack Per B. Lilje för ditt svar. Har själv utdrag ur Arnfinn Kjellands bok: Bygdebok for Lesja. Vad jag undrade över var Jens Jensen Stabys föräldrar ev. syskon o.s.v.men det kanske inte finns mera uppgifter än dem jag fick av dig?
Tacksamt Kerstin Danielsson

kerstin.danielsson@spray.se

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 40 point
Dato : 28-09-01 00:14

Ja, Per B. Vilje gav vel svaret ?

Godkendelse af svar
Fra : kerstin37

Dato : 28-09-01 19:29

Tack än en gång för ditt svar Per B. Lilje