/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Børn og Kat !!
Fra : hellobal1
Vist : 614 gange
100 point
Dato : 29-05-06 14:31

Hej. I vores familie skal vi måske have en kat,men vi ønsker at det skal være en kat som kan lide at være hjemme og er kælen og rar. Vi har haft kat før men den kom kun hjem om natten eller hvis den skulle spise. Er der nogle racer der mere "hjemmekat" en andre ?? Hvad skal man vælge hvis man vil have en kat som er god til børn og lidt liv i huset og som alligevel ikke render sin vej.

Accepteret svar
Fra : cjaab

Modtaget 110 point
Dato : 29-05-06 14:36

Hejsa!
Det kune være at du skulle prøve med en lidt mere "brugt" kat, altså en der var et par år gammel når du fik den og var kastareret eller steriliseret... Så er mine erfaringer, at de er noget mere rolige... Prøv med en internat-kat... De mangler også hjem, og der kan du jo spørge til en mrer rolig en af slagsen, hvilket jeg er sikker på at de bastemt også har...

Held og lykke med det!

V. H.
Cjaab

Kommentar
Fra : hellobal1

Dato : 29-05-06 14:43

det er selvfølgelig en mulighed men vi ville jo så gerne opleve den fra killing !! men det var da en fin ide som jeg ikke havde overvejet !! Tak !

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 29-05-06 14:43

Ups... Se lige bort fra alle stavefejlene... Det gik ligt stærkt... Hæhæ!

Kommentar
Fra : hellobal1

Dato : 29-05-06 14:45

Hvad for stavefejl !!

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 29-05-06 14:47

De er selvfølgelig også sjovest med en lille killing, men igen, det tager somregl et par år før den falder lidt mere til ro, og bliver mere en nusse-hjemme-kat... Det er først nu, efter 3 1/2 år, at min den "lille" er ved at falde en smule til ro, og gide alt det der sofa-hyggeri, mens den gamle på 14 år, stort set ikke foretager sig andet
Men synes da i skulle tage ud på et internat og se, bare for at få en idé om hvad de kan tilbyde, da de somregl også har en masse killinger...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-06 14:53

Alle katte er sådan set gode til børn....det meste ligger sådan set i, om børnene er gode til kat

Og m.h.t. en kat der vil blive hjemme, ja så er der større sandsynlighed for, at en hunkat vil holde sig tættere ved hjemmet, selv om den også gerne vil være ude og passe sig selv.
Og så husk sterilisation, medmindre man ønsker at stå med et par kuld killinger om året, eller værre, at katten smutter hver gang den skal have killinger og så først dukker op igen når killingerne er 6-8 uger gamle og vilde.

Men alle katte vil sådan set gerne rende rundt på egen hånd når de har muligheden.
Det er deres natur, frem for at ligge og fede den af i sofaen som hyggenussedyr...det gider de kun en gang imellem, og når de altså lige synes de har lyst eller at vejret er så grimt, at de ikke gider være ude.
Så hvis man forventer et dyr der bliver hjemme og altid er "kæle/klappe-klar", så er det ikke en kat, men en lille hund du skal ha'.

mvh dova

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 29-05-06 15:28

hej..på inges kattehjem, der fraråder de killinger til familier med mindre børn, men derimod voksne katte, da de ofte allerede har været i en familie med børn...det kommer selvfølgelig an på hvor gamle børnene er....
små børn vil jo sikkert slæbe rundt på en lille lækker sag som en killing jo er, men den vil derfor også rive lidt mere når den blir irriteret...
en voksen er at foretrække til mindre børn...
en helt almindelig huskat.....det er efter mine erfaringer som katteejer i mere end 40 år de dejligste og fredeligste og dem der mindst får sygdomme ..de er jo ikke indavlet.....
en kat blir på sit eget territorie og strejfer ikke så meget, hvois/når den er neutraliseret, som alle katteejere bør gøre, så vi ikke får alle de stakkels overskudskatte, der desværre findes rundt omkring....
pt. har jeg selv en overskudskat som jeg fik fra inges kattehjem da hun bare var 8 uger....stort arbejde med en sådan baby.man skal være om den hele tiden og lære den en frygtelig masse ting i en stille og rolig tone...ellers blir de bange og sky...katte vil gerne ha ro...og små børn er jo ikke ligefrem de aller roligste på denne jord.....
killingert er dejlige, men det er en 2 årig mis også..jeg havde en før hende jeg har nu..han var 2 da jeg fik ham og var det lækreste jeg længe har haft..
hvordan en kats temperement vil blive, det vides jo desværre ikke på forhånd, da de jo ligesom mennesker er vidt forskellige...og man kan altså ikke, hvormeget man ellers gerne vil, så er det altså en umulighed at bestemme hvordan den skal blive fremover....
held og lykke med missen...
miss.j.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 29-05-06 16:55

Hejsa.
Jeg har 5 katte,hvoraf de 4 er persere.De er alle glade for børn,og meget kælne.Huskatten jeg har er også glad for børn,og meget kælen,men den er mere "sin egen".
Held og lykke med valget af en kat,uanset hvilken race du vælger:-)
Du kan se billeder af mine guldklumper på
www.hotte.k-nettet.dk
Mange hilsener fra dior.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-05-06 12:00

Hej!
Huskatte KAN være dejlige og med et roligt temperament, men BEHØVER ikke at være det, dvs. man har ingen "garanti" for et bestemt slags temperament indenfor huskatteracen.
Man er kun sikker på temperamentet ved opdrættede Racekatte, fordi man her kender anerne bagud med dens positive og negative sider indenfor både udseende og psyke. Europæisk Korthår er en raceren huskat, dvs. med stamtavle og ved en opdrætter, kan du få alt at vide om psyke og temperament vedr. killinger. Ellers ville jeg nok anbefale en langhårskat, hvis I har mod på lidt pelspleje: Det kan være en Perserkat eller endnu bedre en Colourpoint (sidstnævnte er meget kælne, legesyge og rolige, i en skøn blanding, samt utroligt tillidsfulde og nuttede). Ellers er Norske Skovkatte en dejlig "legekat" for børn, meget intelligente, de elsker at lege og kan lære enkelte kunststykker. MainCoon er af samme slags, lidt større og grovere i bygning og lidt "dummere og klumret" men de er dejligt dovne, legesyge og ellers en ægte hyggemis. Begge er af Semilanghårs-typen.
Racekatte koster en del, ja, - men her har man en større garanti, temperaments-mæssigt!
Med hensyn til kat og børn, så er det altid de voksnes ansvar, at lære børnene hensyn til dyret, så børnene finder ud af at behandle dem ordentligt, eller f.eks. lader dyret være i fred når det spiser eller sover. Personligt mener jeg en killing hurtigere vænner sig til børn, som en voksen kat, der ikke i forvejen er vant til børn, - men hovedreglen er; altid under en voksen persons opsyn!
Held og lykke i din søgen!
MVH Akle

Kommentar
Fra : magnusmis

Dato : 02-06-06 15:04

Jeg vil helt klart anbefale jer at få en Burmilla.Den er nussevorn helt fra lille af, men skal selvfølgelig igennem sin lømmelalder.
Det er en lille meget smuk kat som har de dejligste grønne øjne.
Jeg har aldrig hørt om nogen der ikke har været solgt , så anart de
har set en kat af denne type.
vh.Karin

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 07-06-06 13:16

Tak for svaret cjaab.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 07-06-06 14:36

Det er da mig der takker!