/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
boot med cdrom support...
Fra : sparx
Vist : 681 gange
50 point
Dato : 09-12-02 11:42

Jeg har en bærbar pc, hvor jeg enten kan have diskette drev i eller cdrom drevet. Nu er det sådan at jeg skal installere nyt styresystem fra cd. Harddisken er formateret.

Jeg booter så op på en win-bootdisk, og kan nu vælge med cdromsupport, men problemet er den ikke er tilsluttet! Så det lader sig ikke gøre.

Mit spm er da om man kan kalde en dos kommando som udfører den øvelse bagefter dos er indlæst.

Nogle idéer...

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 09-12-02 15:19

Du skal boote med din CD-rom i computeren - Glem Diskette-drevet.(CD'en er sandsynligvis bootable)
Hvis der ikke bootes fra cd'en skal du i bios og ændre boot-device (press ? to enter setup):
2. Boot-device: CD-Rom
Gem og prøv igen med skiven i.

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-12-02 17:01

Hej Sparx,

ka' du komme ind i Bios evt. vha. "F1" eller "Delete"-tasten?

hvis din computer understøtter Boot fra CD-rom, er det derinde du ska' sætte den til at gøre det...

hvis din CD-rom ikke er en Boot cd ka' du evt. selv lave den til en boot cd... nu ved jeg ikke lige hvilket operativ system eller version det er du ønsker at få indstalleret... men der er mere eller mindre en generel måde at gøre det på her på siden... "Bart's way to create bootable CD-Roms"... -->
http://www.nu2.nu/bootcd/

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 09-12-02 17:02

Det virker ikke helt....
får følgende:

Ugyldig systemdisk
Disk I/O fejl
Skift disk, og tryk på en tast

Så andre forslag, please...

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 09-12-02 17:18

Så er der en brændingsfejl på din cd - tror du må have fat i en ny kopi :) (prøv evt. først at tørre den grundigt af)

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 11-12-02 01:34

Hej Sparx,

Hvis du installere DOS, kan du tilpasse Autoexec.bat og Config.sys således at den også starter din cd. Du kan kopiere kommandoerne fra en opstart diskette fra ’98 el ME

Mvh,
Henning *<

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 11-12-02 01:37

Hej Sparx!

Her er et link til hvor du kan lave en bootdiskette med CD support:
http://www.bootdisk.com/original.htm

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 11-12-02 02:01

Inden du kopiere filer til C-drevet, så du kan boote med din CD-rom i computeren, vil jeg foreslå dig enten at brænde en ny skive ved lav hastighed eller at låne en anden CD-rom til din bærbare, da disse ofte er meget følsomme.

Alternativt kan du installere dit xp via lokalt netværk, hvis din computer har netkort.

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-12-02 02:01

put win98 i cdrom drevet boot fra den ;tryk f11 eller f12 under start eller gå ind i bios normalt delete under start og ;;og sæt den til at bootè fra cdrom ;hvis biosèn understøtter boot fra cd-rom men den siger den ikke er tilsluttet er der en fejl i cdromen i den bærbare og du skal tjække forbindelsen med kabler.
eller
tag din harddisk ud af din bærbare kopier en start disk win98 me til den vha en anden comp -sæt den tilbage-efter den har bootet fra harddisk med cdrom support skriv dir :skriv så de filer ned på et stykke papir og derefter indstaller dit styresystem.derefter kan du starte op fra den bærbare men den lille menu som de filer du kopieret til harddisk kommer sikkert frem;nu bemærk færst nu kan du slette dem via det stykke papir bruge dos kommanden del f.eks :del edit.com

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-12-02 02:03

du kan da osse slette dem fra denne computer ?? nå ja ....

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 11-12-02 09:04

Jeg har prøvet at installere dos, men min version 6.22 er kun en upgrade så det lod sig ikke gøre.

Den bærbare har netstik, men virker det umiddelbart efter en boot på en winME diskette?
Fordi så kunne jeg vel boote op på bootdisken og så share cdromdrevet på min bærbare. Men kan jeg så umiddelbart se det fra den bærbare eller kræver det nogle dos kommandoer???

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 11-12-02 12:51

Hej igen Sparx!

Hvorfor prøver du ikke at lave en bootdisk til den Windows vers. som du har udfra det link jeg tidligere opgav
http://www.bootdisk.com/original.htm

Mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 50 point
Dato : 11-12-02 12:51

Hej Sparx,

du ka' evt. prøve en af disse bootdisketter med Netværks understøttelse... nu ved jeg ikke lige hvilken version af windows du prøver at installere, eller hvilken bærbar pc du har... når det er enten med diskettedrev eller CD-rom-drev, er den jo nok ikke af helt ny dato... men hvis din bærbar pc understøtter CDrom bootning, vil jeg foreslå dig evt. at lave en Boot-CD og så putte dit CD-rom drev i... nu behøver din CD-rom ikke at være kaput eller korrupt fordi den ikke ka' bootes... hvis det f.eks. er en Win98 CD rom, er den f.eks. ikke med indbygget boot halløj... men du ka' jo så selv lave en... eller selvfølgelig gøre det over netværk, via diskette drevet og netkort...

"Windows 9x Network Boot Floppy"... -->
http://www.lpt.com/windowsnetworking/regusers/w9xbtflp.htm
som har skærmbilleder...

der er bl.a. også denne her fra det samme sted, med at lave en Bootbar CD-rom, også en netværks boot diskette... "Bart's Network Boot Disk"... -->
http://www.nu2.nu/bootdisk/network/
"NETWORK DOS BOOT FLOPPY DISK"... -->
http://www.geocities.com/aceituno/
og her en artikel fra Microsoft om hvordan man selv laver en... "How to Create a Network Installation Boot Disk"... -->
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q142857
"Create a TCP/IP boot disk for installing Win2K/XP over the network "... -->
http://makeashorterlink.com/?J12122BB2

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-12-02 12:58

Hej Bjarne,

Sparx's problem er at han kun enten ka' ha' et Cd-rom drev i computeren, eller et diskette drev, men desværre ikke på samme tid... men mon ikke man ka' kopier indholdet af en bootdiskette over på harddisken, og så slukke for den, skifte diskette drevet ud med CD-rom drevet, og så genstarte den med Windows Cd'en... jeg har aldrig prøvet at gøre det på den måde så jeg ved ikke om det vil funke... men med en alm. boot diskette kun med CD-rom understøttelse og ingen netværksunderstøttelse vil ihvertfald ikke ku' gøre det, da Diskettedrevet og CD-rom drevet ikke ka' være i computeren på samme tid...

men om den vil æde den hvis indholdet bliver flyttet over på harddisken ved jeg ikke... det kommer nok også an på hvilken version af windows det er... og om harddisken f.eks. bliver formatteret i processen... men mon den så ikke har oplysningerne i hukommelsen, jeg har ikke lige prøvet det... så det er kun et lille tanke eksperiment...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 11-12-02 13:13

Hej Strarup!

Jo - det lyder som om det var værd at prøve; men måske kan bare boote på diskette og derefter skifte til CD-rom, nu kender jeg ikke lige den PC der er tale om.

Han må jo også kunne overføre systemet fra bootdisken til hardisken (vistnok sys c:) og derefter installere via CD-rom drevet. Men det kan være noget besværligt at få ældre systemer og PC'ere til at acceptere CD-rom drev.

Men det kunne nu være rart at vide hvilket system vi skal arbejde på, for at få det til at virke!

Så Sparx giv os lige lidt flere oplysninger!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-12-02 13:20

jeg har prøvet det at flytte det óver ... det virkede...lidt rettelse til min kommentar om dette:
nogle filer fra start disk er de somme som win98 system disk og må ikke slettes...:
autoexec.bat/bootlog/bootlog.prv/config/frunlog/msdos/scandisk/setupxlg/
i roden på et win98 styrestystem(mit).hvilket styresystem er det du vil installere...

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 11-12-02 20:15

Godt, tak for alle indlæggene. Men jeg er ikke kommet en løsning nærmere

Det er for det første en IBM T21 thinkpad - så den er ikke gammel.

Jeg vil installere winXP pro dansk på den.

Har lige prøvet at kopiere indholdet af min winME boot disk over på C: og så boote, der sker intet - den venter blot på en disk i drevet...

Der skulle vel ikke være en der bor i århus og har et kabel til en IBM således man kunne tilslutte diskette drev til usb, lpt eller com port?

Har kigget på det med netværkstilslutning og det virker umiddelbart lidt langhåret så hvis der er en mere simpel skal den først prøves....

Næste punkt kunne værre at brænde indholdet af min winME diskette på en cdrom og så boote på den...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-12-02 22:44

du skal sætte din bios til boot fra c:\drev ikke kun cdrom ????

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-12-02 22:55

indstaller win98 opgrader til xp
start disk til xp fylder 6 diske for at få fat i xp cdrom; kan nok finde det her
http://www.bootdisk.com/original.htm p.s kink fra >>bjarne_h

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 12-12-02 00:10

Du kan give kommandoen fra opstartdisketten. Når den er startet og står A:\ giver du kommandoen sys c: på denne måde bliver IOSYS og MSDOSSYS kopieret til de rigtige sektore på din C:....... Der efter kopierer du alle filerne fra disketten til C:\ Nu må det virke.....

Mvh,

Henning *<

Godkendelse af svar
Fra : sparx

Dato : 12-12-02 09:20

Tak for svaret strarup.

Problemet er nu løst. Jeg prøvede netværksboot og fik kontakt til min stationære og derfra var det jo piece of cake.

Ville gerne have prøvet info om sys c:, men der var jeg igang med netværk og har ikke set den før i dag... det ville alt andet lige være lettere!