/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
udlejning/fremleje/opsigelse
Fra : ealu
Vist : 8437 gange
50 point
Dato : 19-05-06 13:09

Hej.. Jeg vil gerne leje/fremleje et værelse ud i min andelslejlighed som jeg også selv bor i. Om to år er jeg færdiguddannet og har selv råd (og lyst!!!) til at bo i hele lejligheden. Min kæreste og jeg overvejer desuden at flytte sammen om minimum 1 og højst 2 år. Mit spørgsmål: Hvordan sikrer jeg at jeg kan få lejeren ud igen? Så vidt jeg kan se på nettet, er det nærmest umuligt at få lejeren ud igen, men kan det virkelig passe? og gælder det også fremleje? Sagen er den at jeg vil udleje/fremleje i minimum et år. og måske helt op til 23 måneder (er godt klar over reglen med de to år), men hvordan sikrer jeg mig denne mulighed, så jeg ikke for evigt skal have en fremmed boende? Kan man ikke lave en aftale som også er gyldig ift lejeloven, hvor jeg har f.eks 2 eller 3 måneders opsigelse af lejeren?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig, jeg er ikke en ørn til alle de paragraffer, men vil gerne lave en ordentlig aftale, selvfølgelig også for lejerens part..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-06 13:51

Når man udlejer et værelse som ellers er den del af ens egen bolig, gælder der de regler, at lejer til enhver tid kan opsiges med et varsel på 30 dage.

(Lejelovens § 82 og §86)

Så det er ikke det store problem at få sådan en lejer ud i følge loven.

Men undersøg om der er regler imod udlejning, jeg formoder der er en eller anden ejerforening i forbindelse med lejlighederne, hvor der kan tænkes at være regler om den slags.

I forhold til skatevæsenet, må du udleje et værelse uden at betale skat af det for maks 2500/måned

mvh dova

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 19-05-06 13:56

Jeg har tidliger lejet nogle værelser ud som mobleret. Jeg har lad mig fortale at lejeloven galt ikke for mobleret værelser. Jeg har altid brugt 3 mnd. opsigelse til begge parter!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-06 14:46

Citat
§ 82. Udlejeren kan opsige lejeforhold om

a) enkelte værelser til beboelse, når værelset er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller er en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor

Citat
§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for de i § 82, litra a nævnte lejeforhold

Fra lejeloven http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0034729.htm#KXIII

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-05-06 15:58

ealu

Har du talt med andelsboligforeningen om du må udleje?

Så er der også sammenlægningen af de 2 lejligheder. Så længe der er et køkken i det du vil udleje er der tale om en lejlighed og ikke et værelse.

For din egen skyld, så der ikke bliver problemer med andelboligforeningen, så tal med dem.

ealu har tidligere stillet dette spørgsmål http://www.kandu.dk/Spg87719.aspx

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 19-05-06 17:03

For det første skal du se i dine vedtægter angående den forening du er tilknyttet med hensyn til din andelsbolig.
det er ikke fremleje når du udlejer et værelse i din andelsbolig. Fremleje er hvis du lejer en lejlighed i en boligforening og igen udlejer et værelse. En andelsbolig er lig med at eje et f.eks. hus.
Du kan lave en tidsbegrænset aftale og skrive dette i lejekontrakten som du skal lave (for din egen skyld).
hvis du stiller en stol og et bord kan du kalde det for møbleret værelse og sparer derved at betale skat af hele lejeindtægten. Du kan selvfølgelig så fratrække udgifter til el, vand og varme.

Håbet dette var svar nok til dit spørgsmål.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-05-06 17:10

En ejerbolig er ikke det samme som en andelsbolig.

Der er også lidt at læse her

http://www.llo.dk/sw256.asp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-06 18:12

Citat
Sagen er nemlig den, at jeg her pr 1.juni overtager min nabos lejlighed og laver lejlighedssammenlægning. Jeg har så tænkt mig at lave et hul i væggen, som jeg så kan sætte en dør i, som så igen altid kan være aflåst, så det jeg skal udleje er faktisk en komplet 1-værelses i hjertet af København, med stort spisekøkken og rimeligt badeværelse, en møblerbar gang og egen hoveddør og bagdør. ialt 45/35 m2 br/nt. Jeg betaler selv 2400,- pr md for den jeg har nu, og kommer så til at betale det dobbelte (justeret for antennebidrag og a conto varme) altså ca 4800,- Ville det være inden for rimelighedens grænser at tage 3000,- for den? hvad med 3500,-??? (kender veninder der lejer værelser på 13-15 m2 hvor de deler bad og køkken med flere andre, og på adresser mindre centralt, som betaler 3000-3300..!!!)

Okay, jeg har så lige taget citatet fra dit andet spørgsmål.

Jeg forstår det så sådan, at det er godkendt fra forskellige myndigheder, at den nye lejlighed nedlægges som selvstændig bolig og lægges sammen med den du har.
Okay, så langt så godt...men så er der bare et problem: Så skal du nedlægge det ene hold køkken og bad, medmindre der foreligger tilladelser til, at en bolig af den slags må indeholde 2 køkkener og badeværelser , hvilket vil være meget tvivlsomt om der gør.
Ligesom den ene hoveddør og bagdør skal blændes af, da der ellers stadig vil være tale om to selvstændige boliger.
Og den ene elmåler, og varmemåler hvis en sådan findes, og vandmåler må der kun være en af i en lejlighed.

Det du så taler om nu, med at ville leje ud som værelse, det dur ikke, medmindre du lader det være, blæser på loven og tager det "skrald" det giver når det bliver opdaget.
Så skulle du have nøjedes med i første omgang, at købe lejligheden og lejet den ud som en selvstændig bolig, og så senere have lagt sammen med dit eget.

Så til den huslejestørrelse du nævner, der er helt klare regler for hvor meget det skønnes rimeligt at tage i årlig leje pr. m2:

Citat
I hovedstadsområdet ligger huslejen som oftest mellem 400 og 800 kr. pr. kvadratmeter. Lejen afhænger af, hvor god lejligheden er – er der nyt bad og køkken ligger den i toppen, er der ikke bad og et gammelt køkken ligger den i bunden. Installationer som fjernvarme og termovinduer har også indflydelse på prisen. Det har derimod ikke ejendommens ydre vedligeholdelse – at facadepudsen hænger i flager eller at trappeopgangen trænger til maling har faktisk ikke den store betydning for lejens størrelse. En god udsigt fra lejligheden har principielt heller ikke den store betydning for lejens størrelse.

Som tommelfingerregel kan du gå ud fra, at hvis du betaler mere end 800 kr. pr. kvadratmeter, så bør du altid rådføre dig med LLO, om du ikke betaler for meget. Hvis du bor i en dårlig lejlighed uden gode installationer så bør lejen være tilsvarende lav. Hvis du er i tvivl kan du altid få det vurderet af huslejenævnet – og bare rolig – du kan ikke siges op, fordi du går til huslejenævnet.
Hvis du er i tvivl, er det en god ide at begynde med at spørge dine naboer – hvor meget betaler de, hvilke installationer har de osv.

fra LLO's hjemmeside.

Og m.h.t. skatteregler, som nævnt er der et fradrag pr. måned som er skattefrit, og jeg skrev vist 2500....det er forkert, det er kun 2000/md der udgør standardfradraget.
Alt derover skal der betales indkomstskat af.
Eller også kan man i stedet for grundfradraget bruge et system med fradrag af de faktiske udgifter, men det kan sjældent betale sig, og hvis først man vælger den mulighed, kan man ikke skifte tilbage til reglen om det faste fradrag.

Og forresten ans, jeg så der var noget diskussion om en to-årsregel i det andet spørgsmål.
Den gælder ikke når der er tale om udlejning af et værelse der normalt er en del af ens egen bolig.

Men det er der så åbenbart heller ikke her, her er det noget mere tvivlsomt noget, med en lejlighed der ikke nedlægges alligevel undtagen på papiret

mvh dova

Kommentar
Fra : ealu

Dato : 20-05-06 12:52

hej igen allesammen.. Ok, jeg har ganske rigtigt for en uges tid siden skrevet herinde at det er en komplet lejl. osv, men kan godt se at det vil gøre det hele mere besværligt, så min plan nu, er at slå hul imellem de to lejligheder, nedlægge det ene køkken og lave det til soveværelse, og så leje et af de tre værelser ud, med eget bad (da jeg ikke har råd til at nedlægge det ene bad, før jeg er færdiguddannet om to år) og så dele køkkenet. Det er altså bare ét værelse med eget bad! -og ikke som f.eks dova har opfattet det noget lyssky og halv-svindler-agtigt..
Men, kan godt forstå der er nogen der er blevet forvidrrede, men se blot bort fra mit spørgsmål for en uge siden, det er ikke aktuelt.

Jeg har tjekket med bestyrelsen fra andelsforeningen, og jeg må godt leje et værelse ud, må bare ikke leje hele lejligheden ud med mindre jeg selv flytter fra Sjælland (hvilket overhovedet heller ikke er aktuelt)

Det jeg har uddraget er:
at jeg ikke hænger på nogen sålænge jeg selv bor her(1 eller 3 måneders opsigelse?)
at jeg kan tage op til 12800,- pr måned (800kr x 16m2)!!!!?!?!?!?!?! -Hvilket jeg ihvertfald ikke har tænkt mig,.. jeg er ikke ude på at snyde nogen, eller udnytte boligmanglen til at tage tårnhøje priser, vil til gengæld være 10% sikker på at jeg kan opsige personen med en rimelig frist (fx 1-3 måneder) hvis min kæreste og jeg f.eks finder ud af vi gerne vil flytte sammen om fx et år eller halvandet..

Kan ikke helt finde ud af om det så er leje eller fremleje, men kan forstå at jeg hellere må lave en kontrakt...

mange hilsner, Ea

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-05-06 13:52

nejnej, de 800/m2 er sgu om året og ikke pr. måned.

Så 16 m2 a 800 = 12800/år = 1066/ måned. ( husk eget badeværelse tæller med i m2 hvis ikke du har lagt det sammen med i de 16 m2.

Og det er udlejning, ikke fremleje, og et værelse kan til enhver tid siges op uden begrundelse, med et varsel på 1 måned.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 20-05-06 14:13

Under alle omstændigheder skal du, for din egen skyld, udfærdige en lejekontrakt.

Ja, der bliver så tale om leje og ikke fremleje af et værelse.

Jeg fandt denne side om sammenlægning af 2 lejligheder

http://www.swgade.dk/default.aspx?PageID=910

Men du har vel lov til at "bo sammen med en anden" det næste år!!

Havde du ikke et år til at sammenlægningen skulle foretages?

Jeg kan godt forstå din situation. Det må være dejligt at få mulighed for at få en større bolig i København.

Jeg tror ikke, at du på nogen måde vil "snyde", men vær varsom med hvem du udlejer til. Hvis du udlejer med et køkken, så vil lejeren kunne hævde at det er en lejlighed.

Man må godt have 2 badeværelser i en lejlighed.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-05-06 14:21

Du skal også huske at skrive i kontrakten et a'cto beløb på forbrug (varme/el)

Det er ikke så ligetil at udleje et værelse. Der er mange ting, man skal huske på.

Godkendelse af svar
Fra : ealu

Dato : 22-05-06 18:30

Tak for svaret ans.
Puh, der er meget der skal findes ud af.. forstår godt nok ikke helt hvordan det hænger sammen at m2-prisen pr år kan være så lav.. det stemmer da overhovedet ikke ens med de priser man finder på samtlige de sider med værelser til leje, jeg har fundet på nettet.. Er det mon fordi folk konsekvent tager mere end de har lov til, og er det i så fald ikke lidt farligt.. risikerer man ikke at lejeren går til LLo og man lige pludselig skal betale en masse penge tilbage..? Kan man forøvrigt komme uden om det ved at leje det ud som møbleret? -Så var der, hvis jeg har forstået det rigtigt, ingen regler for hvad man kan tage for det....?? Ja, ved godt jeg allerede har uddelt points, men hvis du lige kender svaret på de 2-3 spørgsmål , må du da meget gerne skrive til mig, så ville jeg være meget taknemmelig...

Mange hilsner, Ea