/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
leje vs fremleje...
Fra : ealu
Vist : 2388 gange
25 point
Dato : 14-05-06 12:06

Jeg står og skal leje et af mine værelser ud. Hvordan er reglerne for hvad man må tage for det? Det er en andelslejlighed. Jeg har hørt at hvis man "fremlejer" er der et max-beløb man må tage for det, altså ikke overpris ift hvad jeg selv betaler, hvorimod hvis jeg "lejer" det ud må jeg tage hvad jeg vil for det? (så har lejeren til gengæld ret til at købe hvis de har boet der min to år) Er dette rigtigt, og er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-05-06 12:25

Hvis du blot lejer et møbleret værelse ud er der ikke nogen fiks fakserier. Der er en måneds opsigelse. Møbleret vil i paksis sige, at der blot skal være et møbel i værelset... en kommode, sofa, lænestol el. lign. Men ellers kig her:

http://www.kandu.dk/spg66541.aspx her er nogle af vores kloge hoveder inde med gode oplysninger

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-05-06 14:17
Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-05-06 14:47

Citat
HUSLEJEN SKAL VÆRE RIMELIG
Huslejen er naturligvis et vigtigt punkt i aftalen. Hvor meget et værelse kan indbringe ved udlejning, afhænger af en lang række faktorer som beliggenhed, størrelse og stand. Et velindrettet, møbleret værelse vil generelt kunne udlejes til en højere pris. En hovedregel er, at huslejen i sammenligning med værdien af den resterende del af huset eller lejligheden, skal være "rimelig". Hvad dette begreb dækker over, er imidlertid en gråzone. En lejer kan klage til Huslejenævnet for at få en for høj husleje sat ned, men denne regel er i realiteten ikke særlig anvendelig, eftersom udlejeren til enhver tid kan opsige lejemålet med en måneds varsel. I henhold til Boligreguleringslovens bestemmelser kan Huslejenævnet ganske vist erklære opsigelsen ugyldig, hvis man skønner, den foretages for at opnå en urimelig husleje. Men i praksis anvendes bestemmelsen kun meget sjældent, idet der grundlæggende ikke er meget idé i, at de stridende parter fortsætter med at bo sammen.

http://www.bolius.dk/b3d2ed08-bcf0-4e47-a460-36e2feb7a14a.W5Doc

Du skal huske på een ting. Uanset hvordan du end vil udleje, så "hænger" du på lejeren hvis han/ hun har boet der i 2 år.

Du kan ikke opsige en lejer med 1 mds. varsel eller hvad, der nu bliver aftalt, hvis han hun har boet der i 2 år.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-05-06 15:10

Jo Ans... hvis der, som der oplyses i spørgsmålet, er tale om et VÆRELSE. Hvis der oprettes lejekontrakt på 1 værelse, kan der da aldrig blive tale om overtagelse af dette i et uopsigeligt lejemål, selvom der gået mere end 2 år. Er det ikke rigtigt????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-05-06 15:14

Citat
Det er imidlertid vigtigt, at regeringen samtidig med at den lemper mulighederne for at leje værelser ud, også ser på den retsbeskyttelse, der kendetegner værelseslejere. Lejere af enkeltværelser har 1 måneds opsigelse. På denne måde bliver et værelsesleje en usikker boligform.

http://www.lejerneslo.dk/asp/vis.asp?Id=38

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 25 point
Dato : 14-05-06 15:28

Jeg leder efter "2 års-reglen"

Jeg siger ikke at lejeren har/havde ret til at overtage hele lejemålet efter 2 år, men at opsigelsesvarslet så skulle være 1 år, og ikke 1 måned.

Måske du har ret Klumme

Citat
Enkelte værelser til beboelse, når værelset er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller er en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor, kan frit opsiges. Her fraviges hovedreglen om uopsigelighed i lovgivningen. Opsigelsesvarslet er 1 måned til den første hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag. Det er vigtigt at notere sig, at reglen kun omfatter egentlige værelser, og at disse skal være lokaliseret i en lejlighed eller et en- eller tofamilieshus, som udlejer selv bebor. Afgrænsningen mellem værelse og lejlighed kan være vanskelig. Som ”tommelfingerregel” kan man definere en lejlighed som en beboelseslokalitet, hvortil der umiddelbart er knyttet køkken, sædvanligvis med afløb.

http://www.delacour.dk/default.asp?id=12&content=news&show=news&local=yup&n_id=56

Jeg mener stadig at der er en 2 årsregel med hensyn til opsigelse.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-05-06 15:39

Hmmm - Du leder, så holder jeg pladserne..... Jeg gider ikke lede, og du er så go til det

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-05-06 15:48

Citat
Hmmm - Du leder, så holder jeg pladserne.....

Hvor skal vi stå/sidde ?

Jeg gider heller ikke lede mere lige nu, men du har måske ret

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/754.html

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-05-06 15:50

Tror du ikke, at det med en evt. 2 års regel vedr. opsigelse af værelseslejemål ville have været nævnt i det klip du smed ind. Det ville ligesom høre til der og er jo ikke uvæsentligt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-05-06 15:51

Man kan ikke vinde hver gang Ans (hvis jeg altså har ret)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-05-06 15:58

Hej ealu.

Jeg ser lige at det er en andelslejlighed du har. Du skal kigge i Andelsboligforeningens vedtægter, for I kan sagtens have særlige regler omkring udleje og især fremleje!

Det havde vi dér hvor jeg havde andelslejlighed.

HVis jeg var dig, ville jeg tale med formanden for andelsboligforeningen, for at være helt sikker på at få gjort tingene korrekt, så du ikke pludselig står i en situation hvor enten du, eller din nye lejer er i vanskeligheder.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-05-06 16:09

Klogt sagt vil.du.

Men det vil ikke påvirke et evt. opsigelsesvarsel, idet man ikke kan tvangsstille nogen ringere end loven foreskriver, så det kan udelukkende handle om, hvorvidt man i den pågældende andelsboligforening overhovedet tillader udlejning af værelser.

Dog tvivler jeg på, om de har ret til at blande sig i udlejning af enkelte værelser.... uanset hvad der evt. står i foreningens vedtægter, men de kan formentlig lovmæsigt blande sig i regulær fremleje.

Men nu er jeg ude i rent gætteri (selvfølgelig med min knivskarpe logik som ballast lool) så jeg tror jeg knytter......

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-05-06 18:20

Klumme> Jamen de HAR ret til at blande sig, Andelsboligforeninger har egne vedtagne regler, de kan sågar, som du også skriver, nægte tilladelse til udlejning/fremleje og hvis der ER tilladelse, så kan de forskellige omstændigheder omkring det evt. lejemål/fremlejemål, være meget forskellige fra den 'gængse'.

Jeg kender til to tilfælde af sådanne sager - min egen plus en anden, jeg læste naturligvis begge hold Vedtægter - de var forskellige men ens for begge hold var at fremleje/udlejning havde eget afsnit i vedtægterne. Jeg husker ikke længere enkelthederne men husker i hvert tilfælde at i ét af tilfældene blev der givet tilladelse til fremleje MEN - først efter at betyrelsen i Andelsboligforeningen havde godkendt den kommende lejer. Der var ganske klare regler om det - jeg husker at der stod skrevet at den aftale periode (i dette tilfælde v.fremleje) IKKE kunne forlænges efter periodens ophør - til gengæld kunne den godt afkortes.

Men - det er nu engang nemmest at kigge i Boligforeningens egne Vedtægter - eller tage en snak med bestyrelsen.

Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-05-06 18:22

Hov - så lige din bemærkning om opsigelsesvarsel - Så vidt jeg husker er der netop intet opsigelsesvarsel ved fremleje, idet man, på forhånd, aftaler et tidsrum, f.eks. to år.

Men - kig vedtægter

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-05-06 20:21

Jaaaa vil.du. det er jo sådan set osse lige efter bogen. Udlejer / adm. af en ejendom skal jo osse godkende et fremlejemål, og kan i henhold til lejeloven i visse tilfælde afvise dette. Så at bestyrelssen, som vel træder i stedet for udlejer, skal godkende et fremlejemål er der jo ikke noget specielt i. Men når de så har godkendt dette, kan jeg ikke forestille mig, at de opsigelsesmæssigt kan udstikke krav, som for en fremlejetager stiller vedkommende ringere end loven foreskriver.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 14-05-06 22:20

Lejeloven - måske især §70, men ellers kapitel 12.

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0034729.htm

2-års reglen er virkelig vigtig.

Kommentar
Fra : ealu

Dato : 14-05-06 23:25

jamen dog, sikke i undersøger ting hurtigt.. har først lige hørt om dette sted, og det er jo et intet mindre end genialt koncept!!! Mit eneste problem: hvordan vælger man én ud blandt alle de gode svar, og giver dem points? -og bliver de andre kede?

Anyway, jeg skal uanset hvad højst udleje værelset lige under 2 år, da jeg så er færdiguddannet og har råd til at bebo hele lejligheden selv..

Som jeg ser det, er essensen-eller ihvertfald det jeg bed mest mærke i- at hvis jeg møblerer med, så kan jeg, inden for rimelighedens grænser, tage det for den jeg vil?

Sagen er nemlig den, at jeg her pr 1.juni overtager min nabos lejlighed og laver lejlighedssammenlægning. Jeg har så tænkt mig at lave et hul i væggen, som jeg så kan sætte en dør i, som så igen altid kan være aflåst, så det jeg skal udleje er faktisk en komplet 1-værelses i hjertet af København, med stort spisekøkken og rimeligt badeværelse, en møblerbar gang og egen hoveddør og bagdør. ialt 45/35 m2 br/nt. Jeg betaler selv 2400,- pr md for den jeg har nu, og kommer så til at betale det dobbelte (justeret for antennebidrag og a conto varme) altså ca 4800,- Ville det være inden for rimelighedens grænser at tage 3000,- for den? hvad med 3500,-??? (kender veninder der lejer værelser på 13-15 m2 hvor de deler bad og køkken med flere andre, og på adresser mindre centralt, som betaler 3000-3300..!!!)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-06 00:03

Nu er der jo tale om noget helt andet end at leje et værelse ud. I det øjeblik, der er selvstændigt køkken, så er det ikke et værelse, du udlejer, men en lejlighed.

Har andelsboligforeningen ikke fortalt dig hvornår køkkenet i den nye bolig skal nedlægges.

Uanset hvor mange huller/døre du laver til det nye lejemål, så bliver det betragtet som en lejlighed p. g. a. køkkenet. D.v.s. at du har 2 lejligheder.

Lejen er rimelig, men spørgsmålet er om andelsboligforeningen vil gå med til det.

I et lejemål med et køkken er det en lejlighed og ikke et værelse.

Hvis du får lov til at udleje, så er det meget vigtigt at lejemålet bliver tidsbegrænset , så det ikke overstiger 2 år.

Tal med din andelsboligforening og forhør dig om hvornår sammenlægningen skal være færdig, altså hvornår køkkenet skal være fjernet.

Du skal også være opmærksom på hvis du nedriver køkkenet, og der i stedet oprettes et "te-køkken" så er det stadig et køkken.

Men held og lykke med projektet. Jeg forstår dig godt, men pas nu på, der er altid sure "naboer"

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-05-06 00:07

Hej igen.

Jamen altså...FØR du slår huller i væggene imellem lejlighederne, så snak lige med bestyrelsen for andelsboligforeningen - det er slet ikke sikkert at de bryder sig om at der bliver slået hul i ejendommens mure.

Så kan du jo samtidig snakke med dem om den kontrakt der skal skrives i forbindelse med din eventuelle lejer.

Held og lykke med det.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-06 00:16

Ja, der er mange ting du skal tænke på.

Selvfølgelig må der blive slået hul i væggen. Lejlighederne skal jo sammenlægges. Men sammenlægningen/hullet skal godkendes før man går i gang.

Du må ikke selv gøre det.

Det er ikke så ligetil at sammenlægge 2 lejligheder. Jeg kender flere der har været det igennem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-06 00:22

Du skal også tænke på at den væg, der er ind til nabolejligheden sikket er bærende.

Der skal byggetilladelse med tegninger og hvad ved jeg til, før sammenlægningen kan foretages.

Måske kan du få lov til at leje den anden lejlighed ud til du får råd til sammenlægningen.

Kommentar
Fra : ealu

Dato : 15-05-06 00:22

Ja, jeg ved godt der skal søges om tilladelser osv for at hive vægge ned.. men det lyder som om jeg måske heller skulle nedlægge det ene køkken og lave det til et ekstra værelse.. det havde jeg alligevel overvejet at gøre. Så ville det være et værelse men med et delt køøken og eget bad og gang. Lejeren kan have døren lukket ud til køkkenet og dermed have gangen privat.. var det bedre?

Kommentar
Fra : ealu

Dato : 15-05-06 00:26

skulle måske tilføje at jeg så kunne lave hullet fra værelset(tidl. køkken) og ind i køkkenet, da de to køkkener støder mod hinander..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-06 00:38

Tænk dig nu om.

Hvis det er sådan du vil have det så er det da ok.

Men har du råd til det på nuværende tidspunkt. Jeg tvivler på at du selv må lave det.

Jeg kan godt se den endelige slutning for mig. Men det koster mange penge at sammenlægge 2 lejligheder.

Betaler andelsforeningen noget af det?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-06 00:47

Før jeg skal

Har andelsboligforeningen sat en dato for sammenlægningen, så der kun bliver tale om et lejemål?

Kommentar
Fra : ealu

Dato : 15-05-06 01:14

der er sat en dato ja, jeg overtager lejligheden d. 1.juni, og skal iflg vedtægterne indenfor et år lave passage mellem de to lejligheder. Men eftersom jeg d. 1 juni får et andelsbevis på én lejlighed, så er det som du skriver, ét lejemål, eller rettere, én andelslejlighed.

Godkendelse af svar
Fra : ealu

Dato : 19-05-06 12:29

Tak for svaret ans.