/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Guppy spist af sværdrager
Fra : Drafter
Vist : 1757 gange
20 point
Dato : 14-05-06 19:26

Hej Alle

Købte for noget tid siden et 54 liters akvarium, hvor jeg først købte 8 guppyer og ca. 2 uger efter 2 sværdrager. Derefter døde Guppyerne en efter en, og ofte manglede de dele af finder. Er der andre som har oplevet eller hørt om noget lignende?
Da jeg gerne vil have Guppyer i mit akvarium, har jeg tænkt mig at give sværdragerne væk og istedet prøvede med Black Molly og Guppyer (vil helst have to arter).
Er disse to arter en god kombination?

mvh Carsten

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 14-05-06 19:35

Der er et par muligheder for hvorfor guppyerne døde:

Enten har de lidt af "Finneråd", altså en svampesygdom der "æder" fiskenes finner og så dør de.

Eller også er det sværddragerne der har plukket i finnerne af dem, og det så er det de er døde af.

Black Mollyer er noget skravl, de bliver meget let syge , er svære at holde liv i, og vil helst gå i vand der er en smule salt.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-06 19:37

Når dine guppier døde er det formentlig fordi de var syge inden købet. Det er desværre ikke sjældent med fisk fra dårlige forhandlere, som sælger friskimporterde fisk, og ikke overholder den gode gamle regel om karantæne.

I stedet behandler importører med medicin, som skader indre organer, og så dør fiskene efter nogle uger.

Det er ganske almindeligt at fisk spiser andre døde fisk.Sværddragere er ikke specielt glubske, men guppihande af slørhaletyper er altid meget udsatte. Jeg bryder mig ikke selv meget om den slags unaturlige designerfisk.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-06 19:42

Her ved de lidt om det.
http://torben.joergensen2.person.emu.dk/articles.php?lng=da&pg=34
Men kommer Molokyle forbi - fortæller han det nok.

Godkendelse af svar
Fra : Drafter

Dato : 14-05-06 19:44

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-06 19:44

Øh - jeg så ikke at de andre var kommet til.