/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Psykolog-hjælp?
Fra : Shagen
Vist : 649 gange
100 point
Dato : 11-05-06 09:29

Hej--

Hvad skal der til før man kan få gratis psykolog hjælp fra kommunen?

Jeg ved at ved traumer, bliver man påduttet en gratis psykolog, men hvis der intet beviseligt traumatisk er sket, hvad så?

Hjælp?

Sofie

Kommentar
Fra : babee

Dato : 11-05-06 09:36

så kan man ikka bare få ved kommunen det er et strengt system

Kommentar
Fra : Shagen

Dato : 11-05-06 09:39

Tænkte bare, at siden vi lever i et velfærdssamfund, måtte det være muligt for 'underklassen' at få hjælp den dur - ligesom lægehjælp.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 11-05-06 10:14

Nu er det jo ikke et spørgsmål om overklasse eller underklasse - vel snarer et spørgsmål om behov eller ikke behov...

et lille pip fra iah

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 11-05-06 10:43

Jeg har fået gratis psykolog (psykiater) bistand og jeg er kontanthjælps modtager. Jeg blev henvist af min læge, da jeg for et par år siden fik en depression, som følge af et bristet parforhold.

En udslagsgivende faktor var nok at jeg havde ridset hendes navn i min arm med en skarp kniv?

Der er kun tilknyttet 13 psykiatere i Københavns Amt, så lægen kan ikke blot henvise alle og enhver med ondt i livet.

Kommunerne har ikke tilknyttet psykologer/terapeuter, men kun lægeligt uddannede psykiatere. Vil man til psykolog, må man selv betale.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Shagen

Dato : 11-05-06 10:49

Tak for svaret, Molokyle.

Godkendelse af svar
Fra : Shagen

Dato : 11-05-06 10:49

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-06 17:23

Velbekomme

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bettecandy

Dato : 01-03-07 05:22

Reglerne for psykolog hjælp er faktisk ikke så indviklede endda.

Alle kan få øknomisk bistand til psykolog hvis deres "ting" (det kan være traume efter en ulykke en dep oma) hvis man henvender sig til egen læge inden for 6 måneder efter tingens opståen. og hvis ens læge ikke vudere at man har det fint nok til at nøjes med samtaler hos denne.
Når man så har fået den henvisning fra egen læge, får man 10 sesioner til reduseret pris, der efter er man overlat til sig selv rig som fattig.

Nogle få patienter kan være heldige at blive henvist til psykriatrisk sygehus, men det er altså kun fåtallet, der med også kun dem der er virkelig hårdt ramt, samt dem der bliver ved med at prasse lægen for gratis behandling.

Selv går jeg nu til psykolog (startede med psykriater) på et sygehus, men i mit tilfælde var selv ikke selvmordsforsøg nok til en henvisning, ej heller selvskade (heldigvis er jeg i den helt milde ende af den skala) værgen min mand eller min mor, kunne få lægen til at fatte alvoren, og dog kunne min mnad, for til sidst gav han simbelthen fortabt, han sagde til lægen at inden skete der noget NU! eller også blev jeg lægens og kommunens ansver til punkt og prikke (sammen med to små børn) for han kunne ikke mere, så fik jeg hjælp, men jeg har så også gjort brug af den i over et år nu, så der har virkelig også været brug for det, og jeg er langt fra fertige med dem, men ok de har så heller ikke noget tilbud til mennesker som mig, trods der faktisk sider 2 af min slags i hver eneste folkeskoleklasse.

Har man sig en læge der værgen er til at hugge eller stikke i, kan man skifte gratis en gang årligt. Er man i et lægehus, behøver man ikke skifte læge på parpiret, man kan nøjes med at bede om en tid hos en af de andre læger, så skal man alligevel skifte er et råd her far at man skifter til et lægehus.