/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Fejl i bios konfiguration
Fra : tadeo
Vist : 1561 gange
300 point
Dato : 04-05-06 14:44

Hej, kan nogen på kandu hjælpe?, jeg har fået et problem efter formateringen af min HDD. og vil lægge XP Home ind igen.
Bundkortet er et ASUS P4S800-MX. Processor 3.0 .
pc er sat til at starte fra cd-rom drevet, men jeg får meldingen om at sætte en systemdiskette i a:drevet, jeg har bare ingen systemdiskette.
Hvad gør jeg?

MVH
Tadeo

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-05-06 14:47

Tryk F2/DEL under opstart, tryk på boot, sæt first boot til cdrom.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-05-06 14:48

Du skal huske F10 og enter, når du forlader bios, ellers kan den ikke huske de nye indstillinger.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 04-05-06 15:03

Bemærk, jeg har sat cd-rom i bios til 1. boot.
med det resultat jeg har beskrevet, systemdisketten.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-05-06 15:07

Desable floppy i bios.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-05-06 15:07

Er du sikker på din CD er bootbar?

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 04-05-06 15:20

Har disabled a: drev og taget kablet fra på bundkort.

Windows XP cd´n købte jeg sammen med pc´n, og har tidligere
brugt den til ny installation, den skulle være ok.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-05-06 15:26

Tjek kablerne.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-05-06 15:26

Du når vel at trykke på en tast når comp be'r om det. (lige i starten)
Har du flere DVD/CD-rom læsere (så den måske læser den forkerte)

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 04-05-06 15:58

Kabler ok.
Comp be´r ikke om at trykke på en tast, jeg kender godt den metode, hvis man har fået startet indlæsningen fra cd´n, og pc´n kører normalt, skal man kun trykke en gang, når pc´n genstartes skal den bare køre selv. Det har den gjort tidligere.
Jeg kan kun starte indlæsningen ved at trykke F4, men når PC´n genstartes, kommer en melding
om fejl i konfigurationen ( her får jeg BIOS ind i billedet ), eller disken kan ikke læses.
Jeg har renset den, og prøvet med en anden med samme resultat.
Starter jeg bare pc´n igen kommer den nye melding som tidligere beskrevet.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-05-06 16:00

Prøv med et andet cdromdrev.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 04-05-06 16:44

Hej igen.
Jeg skal ud og låne et cd-rom drev, det gamle er et Plextor PX-130A, er kun ca.
5md. gammelt, men jeg prøver alligevel at låne et andet.
Jeg er selv lidt i tvivl om det er i dette drev fejlen ligger,
har forhøjet point tallet, hører gerne flere kommentarer på mit problem.

MvH.
Tadeo

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 04-05-06 16:55

Hej, det lyder som om du skal have fat i den sidste nye bios-opdatering:

http://support.asus.com/download/download_item_nn.aspx?product=1&model=P4S800-MX

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 04-05-06 17:12

Hej lawitt
Jeg har et lille problem, min gl. comp, kan jeg ikke bruge til at downloade filen på,
min nye comp jeg sender fra har ikke et diskette drev, men jeg har et memory stick til usb.

Jeg har downloaded filen en zip fil, den skal altså udpakkes, kan det gøres på mit usb stick,
og derefter opdatere bios på min gl. comp?
Det er ikke noget jeg er expert i.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 04-05-06 17:36

Hej, såvidt jeg kan se skal du bruge dit diskette-drev:

http://support.asus.com.tw/technicaldocuments/technicaldocuments_content.aspx?no=546&SLanguage=en-us

Så du er nok nødt til at sætte diskette-drevet tilbage i PCen igen så du kan få lavet den opstartsdiskette.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 05-05-06 06:55

Hej Lars
Jeg har ikke fjernet drevet, men blot taget kablet fra.
Da jeg ikke har noget styresystem på min gl. comp, kan jeg ikke
opdatere noget som helst på den, ejheller udpakke filen.
Det er et problem, og på min nye comp, der er en Medion er der
som sagt ikke noget diskettedrev, kan kun bruge et usb memory stick.

Mvh.

Tadeo

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 05-05-06 15:53

Hej, så må man da håbe du har en ven eller noget familie hvor du kan få den bios opdatering smidt ud på en diskette

Har du prøvet om din nuværende bios har EZ Flash indbygget (hold alt+F2 nede lige efter boot)?

Hvis den gør det slipper du for at lave en opstarts-diskette, men du skal stadig have bios-opdateringen ud på en diskette (og rename den som beskrevet):

>>>
Use built-in EZ Flash BIOS to Refresh

1. Download latest ASUS BIOS from ASUS WWW and rename the BIOS filename to "xxxxx.ROM" (xxxxx represents the motherboard model you used, eg. P4C800 BIOS is named p4c800.ROM), and save the file in a floppy disk.

2. Reboot the system.

3. When the system is at POST after reboot, please hold down "Alt" + "F2" to view the following image. You may start executing EZ Flash utility. Please place the floppy disk with latest BIOS inside and insert into the floppy drive.

Note: If you have not placed any floppy disk into the floppy drive, you will see a warning message stating "Floppy not found". If the utility can not find the correct files in the floppy disk, it will show "p4c800.ROM not found!" (Assuming the motherboard is P4C800) message.

4. The system will auto-detect whether the floppy disk contains the relevant files in the floppy drive. If there is no problem, the EZ Flash utility will begin auto-refreshing and reboot the system once it is done . The procedure for refreshing is show below.

Note: Please don't turn off or reboot the system during BIOS refreshing! By doing so, you will cause serious damage to your system!
<<<

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 05-05-06 16:31

Hej Lars
Først en stor tak for din hjælp, jeg har dags dato købt et usb floppy drev,
min nuværende bios har EZ flash indbygget, jeg har også downloadet filen
du har indlagt i din kommentar, men den skal udpakkes til en diskette,
hvordan gør jeg det uden at lave ravage på min nye comp?

Jeg har rodet med den gl. comp i dag, er gået så langt, at jeg har startet
op fra bunden, lagt dos 6.2 ind, derefter win 3.11, videre til win 95,
jeg har gemt alle de gamle disketter, men da win 95 skulle genstartes går
det galt, en melding om forlidt hukommelse, her er det nok bios der er
årsagen, alle de gl. kendte procedure med start i alle de muligheder der
findes, virker forgæves, det var et forsøg jeg ville afprøve, men altså
uden virkning.

Bios opdateringen mener jeg selv er nødvendig, der er gået for meget kuk
i den.
Kan du hjælpe mig yderligere, vil jeg være lykkelig!!

Mvh.
Tadeo

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 05-05-06 16:57

Hej,

Du skal downloade den her da det er den seneste bios-opdatering til dit board (det er nok også den du skriver du har udpakket i dit tidligere indlæg, men lige for en sikkerheds skyld):

http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/sock478/p4s800-mx/1011C.zip

Den fil der er i pakken hedder 1011C.awd og den omdøber du til 1011C.rom og kopierer den ud til disketten.

Derefter sætter du disketten i din gamle computer og udfører punkt 2 til 4 fra mit indlæg kl 15:53.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 05-05-06 17:19

Har fået den hentet, og EZ flash opstartet,
men der står nu:
Please enter the NEW filname for NEW BIOS?
Hvad er det?

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 05-05-06 17:39

har prøvet, at skrive: p4c800.rom
men får et vindue, not found.
Jeg er på herrens mark!!!!!!!!

Accepteret svar
Fra : lawitt

Modtaget 300 point
Dato : 05-05-06 18:30

Hej, du skal skrive navnet på den fil du har gemt på disketten, dvs. 1011C.rom hvis du har omdøbt den som beskrevet, ellers hedder den 1011C.awd

Det skal virke!:

http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments_content.aspx?no=541&SLanguage=en-us

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 05-05-06 18:48

Prøv at nulstille din bios først.
Luk for al strøm, og tag bios batteriet ud, tryk på startup knappen nogle sekunder, for at tappe pc for strøm.
Genindsæt batteriet, og genstart.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 06-05-06 17:25

Hej igen, jeg har nu fået opdateret bios, men har stadig problemer med comp.
det er måske helt galt med den, jeg kan ikke indlæse fra cdrom drevet.

Har atter igen kørt hele proceduren med at installere win 95, men når den skal genstartes,
er der ikke hukommelse nok til at programmet, jeg har konstateret at drec c: kun er på små 2 GB,
jeg har via "pmdos" program formatering tildelt C: 60 GB.

Har også købt et nyt cdrom drev, men uden resultat, jeg bor desværre i st.,
havde jeg boet højt oppe, havde jeg stor lyst til at smide skidtet ud.

Hvad filen gør jeg forkert?

Mvh. Tadeo

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-05-06 20:06

PM:
Ligger C: først på harddisken (til venstre)
Er C: partitionen aktiv
har du kørt en > partition > check for errors
Siden du lægger win 95 ind har du så også '95 startdiskette
Når den standser ved A:
A:\>fdisk /mbr og tryk på enter
Dette tegn" : " fås evt. ved at bruger skift+Æ

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 07-05-06 07:40

Jeg har formateret C: drevet igen, fandt på nettet frem til at lave nogle boot disketter til XP, fik dem hentet 6 stk. ialt, kørte det hele ind på den gl. comp, men nu efterlyser den en systemdisk.
Nu går jeg på nettet og ser om en sådan kan findes.
Vedr. Win 95, jo jeg fik lavet en startdiskette, men efter installeringen kunne den ikke genstartes for at installeringen kunne afsluttes, en meddellelse henviser til kommandopromt,
vælg fejlsikret tilstand, her går det helt galt som tidligere beskrevet, manglende hukommelse.

Jeg bliver nok nødt til at sende den til en reperatør som sidste udvej, det er bare surt

Mvh. Tadeo

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 09-05-06 17:18

Tak for svaret lawitt.
Problemet er ikke helt løst, jeg får nogen i familien til at hjælpe, det er nok bios det er galt med, nu har jeg opdateringen liggende på en diskette, og takker nok engang, også til andre kommentarer på mit indlæg, man skal også nyde det gode vejr mens det er her.

MVH.
Tadeo

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 13-05-06 10:13

Hej igen

Jeg har nu fået styr på min gamle comp., havde ellers næsten opgivet den.

Jeg talte med min bror i går, han var sikker på det kunne lade sig gøre at installere XP Home
på normal vis, det fik mig til at gennemgå hvad jeg havde foretaget mig, det jeg fandt ud af var,
jeg havde brugt Killdisk og pmdos, den sidste skulle jeg ikke ha´ brugt, jeg læste et indlæg
på kandu, at man kunne sagtens indlæse windows efter brugen af Killdisk, der nulstiller hdd´n.

Det viste sig at være rigtigt, bios opdateringen var ok.
Tak for hjælp nok engang.

MVH.
Tadeo