/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
udenlandsdansker... hvordan?
Fra : lassethorsted
Vist : 10417 gange
100 point
Dato : 03-05-06 17:53

Jeg står her og påtænker at flytte væk fra Danmark for en stund (ved ikke om jeg nogensinde kommer tilbage). Hvor starter man? Hvad skal man ha styr på? Man skal vel starte med at skaffe sig en arbejdstilladelse, osv. men hvis man påtænker at flytte til et land indefor EU (Spanien) er der så andet man skal end at pakke sine ting og flytte?

Håber på en del gode svar!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-05-06 18:21

Dette link er ikke svaret på dit spørgsmål, men kan alligevel være til meget gavn, det er en side for folk der er udvandre, eller ønsker at gøre det

http://www.udvandrerne.dk/jlkm/udvandre.nsf

Dette er et link fra udenrigsministeriet, som skulle kunne besvarer dine spørgsmål

http://www.ambmadrid.um.dk/da/menu/Borgerservice/Bo+i+Spanien/Sygesikring/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-06 18:37

Du skal afmeldes det danske folkeregister, som udvandret fra DK, såfremt du skal have bopæl i et andet land i mere end 6 måneder. (Også selv om det er et EU-land)

Og for at få opholds- og arbejdstilladelse i et andet land, skal du være tilmeldt med en bopælsadresse hos folkeregisteret der hvor du flytter hen.

mvh dova

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-05-06 18:43

Hvordan er det lige med regler ang de danske skatte myndigheder. De vil i tilfælde af skattegæld ikke kunne røre mig før jeg evt. bosætter mig i Danmark igen vel?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-05-06 19:02

Det tror jeg du har ret i, men prøv for en sikkerhedsskyld at spørge ved told og skat

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-05-06 19:03

... det falder selvfølgelig lidt uden for kategorien kan jeg godt se. Mit problem består i at jeg i forbindelse med min virksomhed har "undladt" at betale nogle ting til SKAT, og de mener at jeg skylder dem nogle penge. Jeg havde alligevel tænkt mig at flytte sydpå, men er i den forbindelse i tvivl om hvorvidt de kan indkræve de penge eller ej. Hvis de fortsat har ret til at få de penge (hvilket jeg ikke mener de har), er eneste alternativ så at leve "under jorden" enten i DK eller Spanien?

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-05-06 19:08

Nordsted1> Tror ikke det ligefrem er klogt at spørge dem først!

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 03-05-06 19:09

I linket www.udvandrene.dk er der et forum, til de forskellige lande, du kan jo spørge der, nogle

har sikkert oplevet det samme som dig. I det link, er der også boliger til salg/leje.

Godkendelse af svar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-05-06 19:13

Jeg siger mange tak for hjælpen og påbegynder mit skattely. Må nok hellere lige en tur forbi både advokaten og revisoren først, for at være HELT sikker på at det kan lade sig gøre!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-05-06 19:22

Held og lykke til, det lyder fristende

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-06 20:06

Citat
Mit problem består i at jeg i forbindelse med min virksomhed har "undladt" at betale nogle ting til SKAT, og de mener at jeg skylder dem nogle penge. Jeg havde alligevel tænkt mig at flytte sydpå, men er i den forbindelse i tvivl om hvorvidt de kan indkræve de penge eller ej. Hvis de fortsat har ret til at få de penge (hvilket jeg ikke mener de har), er eneste alternativ så at leve "under jorden" enten i DK eller Spanien?

Glem det, det kan du ikke gemme dig for, undtagen muligvis i England eller Sydamerika.

Og hvorfor skulle du også kunne slippe for at bedrage staten og dermed andre skatteydere

Kommentar
Fra : docjacobsen

Dato : 03-05-06 20:34

tja, jeg ville nok anbefale et sted, som er længere væk og meget billigt at leve i.
selv jeg har opholdt mig syd for sahara i næsten 12 år og der er muligheder,
hvis man kan finde en hjælper, som er til at stole på, deri ligger hele humlen.
Min sekretær, mandlig, gennem 10 år, har været uvurderlig.
mange hilsener Ojac

Kommentar
Fra : cmus

Dato : 18-06-06 16:34

Hejsa
nu er det længe siden dette er skrevet, men jeg kan oplyse at alt offentligt, kan finde dig hvor som helst, og de gør det. desuden har de, som de har her i landet mulighed for lønindholdelse særlig i EU.

private kreditore er en anden sag, de kan sagtens retsforfølge dig i et andet land, de skal dog selv afholde retsudgifterne uanset hvad, så det er vel et spørgsmål om beløb. har man en privat kreditor som ønsker at finde en, så tager det ikke mere end et par måneder.

MVH

cmus

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-09-06 10:23

Erfaringer fra forhenværende udenlandsdansker er at deu skal overveje det godt og grundigt før du tager skridtet.
Sagen er at går der et eller andet galt og er du tvunget til at vende tilbage til Danmark uden at have en job sikkerhed så landed du på herrens mark, bogstaveligt talt, altså uden for lands lov og ret. et sammenspil mellem arbejdesgivere, faglige foreninger og arbejdesmarkedsstyrelsen forårsager at du er underlagt et totalt arbejdsforbud inden for riget grænser som kun kan brydes hvis du selv har et godt netværk her.
10 og 6 år altså 16 år i total hvor jeg arbejdede for en amerikansk IT koncern som teknisks supporter, udvikler, og instruktør hovsageligt i Tyskland men også i USA.
Efter de første 10år kom jeg tilbage til DK hvor gled ind hos Chr. Rovsing som desværre gik i opløsning og delvist blev opslugt GN som splittede stumpene op i omsættelige pakker som så blev videresolgt incl. nogle udvalgte ansatte. Her fandt jeg ingen nåde men måtte forsøge selv at skaffe mig et job, hvilket viste sig at være håbløst. Heldigvist stod mit tidligere job i udlandet stadigt åbent, så jeg returnerede dertil og var i fuld aktivitet med det samme.
Desværre indhentede problemerne mig også der da en Amerikansk Kapitalfond torpederede virksomheden som jeg arbejdede for undergravede vores aktiviteter og og efter 6 år var jeg nødt til at humpe hjem. Jeg mødte en iskold skulder fra det danske arbejdemarked og trækkes med stadigt med forstskaderne derfra.
Så mit råd er kun se dig godt for, er du først taget ud så skal du bide dig fast og ikke tænke på at vende hjem igen, eller lander du i sumpem, hvor selv det danske skattevæsen vil føje spot til skade.
Mvh OW

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 04-01-07 18:09

det er en rigtig god side, den om udlandsdanskerne...jeg har fået forbindelse med en person i italien, hvortil jeg jo gerne skulle flytte en dag...en dansk person der har hjulpet mig videre i min søgning på diverse spørgsmål....
ciao miss.j