/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
er bundkortet brændt af?
Fra : denevigeuheldige
Vist : 784 gange
100 point
Dato : 22-04-06 20:51

Klovn som jeg er glemmer jeg at slukke computeren mens jeg sætter strømstikket i en cd-brænder, med det resultat at der slår en lille gnist og computeren slukker.
Jeg kan ikke starte den op igen.

Hvad er der sket?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-04-06 20:53

Prøv at reesette bios på bundkortet, du kan ødelægge PCén ved det.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-04-06 20:55

Lidt forkert formuleret, du ødelægger selvfølgelig ikke PC, ved at reestte bios, men ved, at montere/afmontere hardware med power på.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 22-04-06 21:01

Hvordan resetter jeg bios?

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 110 point
Dato : 22-04-06 21:04

Der sidder en jumper i nærheden af cmos eller 2 lodninger, der skal kortsluttes, kan du ikke finde dem, kan du tage batteriet ud en halv times tid, du skal have strømmen taget fra PCèn imedens.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 22-04-06 21:10

Så nu virker den igen uden at jeg har gjort andet end at lade computeren være slukket små 15 minutter, så heldigvis ser det ikke ud til at være sket noget.

Takker for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 22-04-06 21:10

Tak for svaret peet49.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 22-04-06 21:11

Du har garanteret ikke brændt dit bundkort af...

Til gengæld er jeg ret sikker på, at du nok har brændt din strømforsyning af, da det er den der har fået en omgang, da du tilslutter dit drev.

Du kan rimelig nemt tjekke om din strømforsyning er defekt.
Vi snakker her om ATX-forsyning... og en PC, der er helt død... (ingen lys i lamperne eller lign.)

Først afmonterer alle kabler, der går fra strømforsyningen... de kommer som regel ud samme sted.
Derefter finder du det store stik, der er monteret på bundkortet.

Her er en masse forskellige farver.
Ens for ATX-forsyninger er, at der kun er én grøn, og det er den der får besked fra bundkortet om at den skal begynde at give strøm.

Hvis du kortslutter den grønne ledning over til en sort (kan evt. bruge en papirclips eller lign.) og sætter powerkablet i, skal blæseren begynde at køre rundt.
Gør den ikke det, er din strømforsyning defekt.

Kører den derimod rundt som den skal, så er der muligvis noget andet, der er galt.
I sjældne tilfælde, kan det være en enkelt spænding i strømforsyningen, der er gået, men så vil der være visse dele, der virker i maskinen...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-04-06 21:11

Selv tak og god weekend.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 22-04-06 21:13

Nå, du fandt ud af det mens jeg skrev... det var da positivt

Så har din strømforsyning eller bundkort garanteret en "shut-down" funktion, der har lukket af for alt, da der er kommet en fejlstrøm.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 22-04-06 21:28

CarstenGP. Jeg gemmer dit lange indlæg hvis uheldet skulle ske en anden gang. Du skal da have mange tak for ulejligheden.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 22-04-06 21:35

Her er et link til en side, der beskriver med billeder, hvordan man tester en PSU.
Den kan måske også være til inspiration for andre

http://www.virtual-hideout.net/guides/atx_psu_mods/index.shtml