/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Sigersted teglværks jernbane
Fra : Spejdermand
Vist : 1388 gange
30 point
Dato : 03-12-02 12:19

Jeg har et smalsporet industrilokomotiv, og jeg er ved at opsporer dets historie.
Jeg ved at lokomotivet er bygget i tyskland i 1937, og jeg ved at vi overtog det fra Sigersted teglværk ved Ringsted da teglværket lukkede i 1971.
Mit spørgsmål lyder så på om der er nogen der ved noget om hvornår lokomotivet kom til Sigersted, eller bare generelt ved noget om teglværket ???
Jeg har naturligvis spurgt på lokalhistorisk arkiv i Ringsted men de viste ikke meget om det.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 03-12-02 12:33

Det eneste der umiddelbart er på internettet om Sigersted teglværk er dette:

Sigersted teglværk
Albert Jensen Petersen købte i 1897 matrikelnr. 20b i Sigersted by, og oprettede et teglværk. Teglværket blev lukket ca. 1970. Bygningerne ligger endnu på Sorøvej 187 og er nu skrotvirksomhed. (GJ)

Oplysningerne er fundet her:
http://www.arkivnet.dk/ringstedleksikon/s.htm

Accepteret svar
Fra : rkl

Modtaget 40 point
Dato : 03-12-02 12:47

Stødte på dette billede da jeg søgte på nettet http://www.asgerkaare.dk/smalspor/jung01.html

Det kuynne næsten være dit tog eller? :)

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 03-12-02 12:47

Stødte på dette billede da jeg søgte på nettet http://www.asgerkaare.dk/smalspor/jung01.html

Det kunne næsten være dit tog eller? :)

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 03-12-02 12:56

Og endnu et: Litteratur om teglværker, måske du kan bruge.
http://www.jgberthelsen.suite.dk/literatur.htm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-12-02 13:06

I dk.fritid.jernbaner færdes der masser af nummermænd, der normalt kan spore
alt, hvad der smager af futtog..

mvh

Krabsen

"Spejdermand" <Spejdermand.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Df0H9.54982$HU.3705590@news010.worldonline.dk...
> Jeg har et smalsporet industrilokomotiv, og jeg er ved at opsporer dets
> historie.
> Jeg ved at lokomotivet er bygget i tyskland i 1937, og jeg ved at vi
> overtog det fra Sigersted teglværk ved Ringsted da teglværket lukkede i
> 1971.
> Mit spørgsmål lyder så på om der er nogen der ved noget om hvornår
> lokomotivet kom til Sigersted, eller bare generelt ved noget om
> teglværket ???
> Jeg har naturligvis spurgt på lokalhistorisk arkiv i Ringsted men de
> viste ikke meget om det.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-12-02 13:11

Dette link har jeg, vistnok her fra gruppen. Men det er en fortegnelse over
historiske tegl.værker og ikke oplysninger om hver enkelt. Måske er
hjemmesiden under opbygning.
http://www.kalk-tegl.dk/alletegl.asp?efter=Herred
mvh Norma
Spejdermand <Spejdermand.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Df0H9.54982$HU.3705590@news010.worldonline.dk...
> Jeg har et smalsporet industrilokomotiv, og jeg er ved at opsporer dets
> historie.
> Jeg ved at lokomotivet er bygget i tyskland i 1937, og jeg ved at vi
> overtog det fra Sigersted teglværk ved Ringsted da teglværket lukkede i
> 1971.
> Mit spørgsmål lyder så på om der er nogen der ved noget om hvornår
> lokomotivet kom til Sigersted, eller bare generelt ved noget om
> teglværket ???
> Jeg har naturligvis spurgt på lokalhistorisk arkiv i Ringsted men de
> viste ikke meget om det.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Spejdermand

Dato : 04-12-02 11:56

Takker for jeres svar, jeg har også prøvet det meste af det i foreslår uden held.
Ja Rasmus det er mit tog der er billede af.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-02 02:13

On Tue, 03 Dec 2002 11:19:14 GMT, "Spejdermand"
<Spejdermand.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har et smalsporet industrilokomotiv, og jeg er ved at opsporer dets
>historie.
>Jeg ved at lokomotivet er bygget i tyskland i 1937, og jeg ved at vi
>overtog det fra Sigersted teglværk ved Ringsted da teglværket lukkede i
>1971.
>Mit spørgsmål lyder så på om der er nogen der ved noget om hvornår
>lokomotivet kom til Sigersted, eller bare generelt ved noget om
>teglværket ???

Hej Spejdermand
Du kan sikkert få masser af information ved at henvende dig til
Industribaneklubben i Hedehusene, eller
Smalsporsklubben i Blovstrød, eller
også kontakte folkene - navnlig John Poulsen, Roskilde - bag forlaget
BaneBøger.

Venligst
John

Godkendelse af svar
Fra : Spejdermand

Dato : 13-12-02 14:54

Tak for svaret rkl.