/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Udskrivning af Html fil
Fra : renekure
Vist : 635 gange
200 point
Dato : 09-04-06 10:41

Hej.

Jeg skal lave en hjemmeside, hvorfra jeg skal kunne udskrive et html dokument, der ikke skal vises på skærmen. Der skal bare være en knap på forside, som brugerne trykker på, hvorefter et helt andet dokument udskrives.

Kan det lade sig gøre ? - og hvordan.

Helst en enkel html eller javascript løsning.

Mvh René

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-04-06 11:20

Måske ikke lige hvad du søger.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">
<html>
<head>
<title>Print this page.</title>
<meta name="generator" content="Namo WebEditor v3.0">
</head>

<body bgcolor="white" text="black" link="blue" vlink="purple" alink="red">

<p><a href="javascript:;" onclick="window.print();return false">Print this page.</a>
</p>
</body>

</html>

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 09-04-06 11:40

Hej Sofus

Den løsning du kommer med, kræver den ikke at man åbner det pågældende html dokument i browseren, inden man udskriver det ?

Meningen er, at man fra forsiden skal kunne udskrive dokumentet uden at man først skal åbne det pågældende dokument.

Mvh René

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 200 point
Dato : 09-04-06 12:39

Jeg er ikke sikker på at du kan udprinte en side uden at kalde den - du kan se et eksempel her http://www.tycho.dk/article/view/793/1/125/ rul ned til nederst på siden og tryk på Printervenlig side. Så åbnes et nyt vindue og printeren bliver aktiveret.

Du kan på den printervenlige side se koden ved at højreklikke og vælg "Vis kilde"

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-06 13:17

Eneste mulighed er nok at lave et alm. link og i ren tekst forklare brugeren at, man kan udprinte linket ved at højreklikke på det og vælge 'Print target'/'Udskriv destination'. Dette vil printe siden, som den vil se ud i en browser.

Hvis det er HTML dokumentets kildekode du vil printe ud? Så erstatter du alle < med &lt; og alle > med &gt; i HTML dokumentets kildekode, men følger samme fremgangsmåde som ovenstående.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-04-06 14:31

Du kan lave det VIA en lille popup, der forklarer indholdet af hvad der skal printes ud.
Men jeg mener også at selve teksten skal ligge der, før det lader sig gøre.
Men den kan vel skjules.
Du kan prøve at lege lidt med det.
http://www.steenmartinsen.dk/programmer/Dyro%20Pop%20Maker.zip

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-04-06 14:40

Og bortset fra det, tror jeg ikke der er mange, der vil printe noget ud, de ikke kan se.

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 09-04-06 14:48

Hej Sofus.

Det kan du have ret i. men det handler om et menukort, som er sat op i flere html dokumenter. En for forretter, en for hovedretter osv osv. Hvis man bare bruger "Print" knappen, så kommer websidens menuer, farver osv jo med. Derfor laver jeg et "rent" html dokument kun med tekst, som så kunne være en fordel at udskrive, så man i ro og mag kunne sidde i sofaen med resten af familen og planlægge den næste familiefest.

Men jeg er kommet så langt, at jeg åbner det nye html dokument i et nyt vindue, så det bliver altså indlæst i browseren. Så er spørgsmålet om man skal lave en printer knap (for brugervenlighedens skyld) eller man blot skal lade brugeren benytte "print" knappen øverst i browseren.

Jeg troede bare at der lige fandtes en stump java-script kode, der kunne kalde et dokument til udskrivning, blot ved tryk på en enkelt knap. Man kan jo så meget, så hvorfor ikke.

Venlig hilsen

René

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-04-06 15:02

Hvorfor kigger du ikke på det link jeg har lagt - der kan du se det javascript der står for udprintningen af den nye side - det er et ganske alm. javascript og du kan se det ved at højreklikke og vis kilde.

//bentjuul

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-04-06 16:09

Bestil noget du ikke ved hvad er, eller smager

Hvad med at lave disse dokumenter i pdf format og lade kunderne hente den de har brug for.
Så har de den liggende og kan printe det ud i flere omgange, evt. dele ud til andre.
Det er sgu da gratis reklame! IK?

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 09-04-06 17:49

Hej Bentjuul

Jeg har nu nærlæst dit forslag, og det er ikke så tosset enda. Det smarte ved din løsning er jo, at printerdialogboksen åbner med det samme den nye side bliver åbnet. Det er ikke den optimale løsning som jeg havde håbet på, men absolut den mest brugbare.

Til Severino.
Pdf er også en løsning jeg har tænkt på, men min "kunde" vil ikke have pdf filer på siden, i det de er bange for at ders målgruppe med siden, ikke er nok "mindet" for den slags "lidt" avancerede løsninger.

Mvh René

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-06 19:21

Hør nu lige engang: Hvis man skal styre udskrift af en side, behøver man ikke lave en 'speciel' side til dette. Man laver istedet et 'specielt' stylesheet i CSS, som beskriver nøjagtigt, hvad der skal skrives ud og hvorledes.

Læs disse to artikler:

1.) http://www.alistapart.com/articles/goingtoprint/
2.) http://www.alistapart.com/articles/boom

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-04-06 20:26

Jamen så er den optimale løsning den Molokyle peger på, CSS - og så er det bare med at komme igang med at lære.

God fornøjelse

//bentjuul

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 09-04-06 20:39

Ja ja Det der CSS kommer jeg nok ikke udenom - på et eller andet tidspunkt. Men jeg tror nu at jeg holder mig til Bent´s løsning i denne omgang.

Takker mange gange for al den hjælp jeg har fået af alle her.

Mvh René

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 09-04-06 20:40

Tak for svaret bentjuul.