/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Højmesse?
Fra : rwo
Vist : 1613 gange
100 point
Dato : 05-04-06 21:34

Jeg er flyttet til en større by, og er altså kun vant til at der er Gudstjeneste om søndagen. Men i min nye kirke er der Gudstjeneste kl 9 og Højmesse kl 10:30.

Hvad er forskellen?

Hvad skal jeg nu vælge?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-06 21:39

kommer da an på hvornår du står op

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-06 21:41
Accepteret svar
Fra : steno

Modtaget 110 point
Dato : 05-04-06 22:06

Hej rwo
Jeg har kikket i Den Store Danske Encyklopædi og der er ingen tvivl om at højmessen vare længere end gudstjenesten. Men læs selv

1)gudstjeneste, i religionsvidenskab ofte kaldet kult; i kristendommen den offentlige gudsdyrkelse i kirker og trossamfund til forskel fra individets private fromheds-, bøns- og andagtsliv.
For en kristen betragtning udgør gudstjenesten menighedens fælles samvær med Gud i Jesu Kristi navn. De enkelte kirkers særpræg kommer til udtryk i gudstjenestens liturgi og ritualer, hvori som regel indgår trosbekendelse, salmer med bibelsk indhold, bibelske læsninger, bønner (fx fadervor) og forskellige former for velsignelser.
I alle kristne kirker og trossamfund samles menigheden regelmæssigt til gudstjeneste, ofte med altergang og nadver. Tillige indgår ofte, men ikke altid, en prædiken, fx over en bibelsk tekst eller - i katolske og ortodokse kirker - om dagens helgen.
To karakteristiske gudstjenstlige traditioner udkrystalliserede sig tidligt i kristendommens historie: den daglige tidebønstradition og søndagens særlige højmessetradition. Førstnævnte udfolder sig stadig i katolske og ortodokse munke- og nonneklostre og (beregnet for lægfolk) i fx den anglikanske kirkes "morning prayer" og "evening prayer"; sidstnævnte fx i den danske folkekirke gennem søndagens højmesse med prædiken og altergang.

2)
højmesse, menighedens ugentlige hovedgudstjeneste i folkekirken og i beslægtede kristne trossamfund.
Den folkekirkelige højmesses ritual har kongelig autorisation og omfatter 1) indledning med klokkeringning, musikalsk forspil (præludium) og indgangsbøn, normalt læst af kordegnen; 2) ordgudstjeneste med bibelske læsninger vekslende i takt med kirkeåret, fællesbønner (kollekter), trosbekendelse, prædiken over dagens tekst og kirkebøn; 3) nadverdel med bøn, fadervor, indstiftelsesord og uddeling af brød og vin; 4) afslutning med velsignelse, udgangsbøn, normalt læst af kordegnen, og musikalsk afslutning (postludium). Højmessens enkelte dele forbindes med frit valgte salmer. Se også gudstjeneste og messe

Hilsen steno

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 05-04-06 23:34

Den væsentlige forskel er, at en højmesse indeholder nadver - det gør det, som her kaldes gudstjeneste, ikke. Og reglen er, at hvis der i et sogn kun afholdes én søndagstjeneste, så skal det være en højmesse. De forangående eller efterfølgende kan være gudstjenester uden nadver. Så hvis du vil nøjes med tekster, salmesang og prædiken, så kan du vælge gudstjenesten, hvis du vil til alters, så må du vælge højmessen.
mvh flemming

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 06-04-06 18:31

Højmessen har en fastlagt form, mens gudstjenesten er mere fri i sin form, den kan indeholde nadver, men behøver det ikke.

Kommentar
Fra : Sonrisa

Dato : 07-04-06 18:23

Hej

Højmesse: søn- og helligdagenes hovedgudstjeneste - i Folkekirken som regel med nadverfejring
I Gyldendals "Religion/Livsanskuelse" beskrives Den Danske Folkekirkes gudstjeneste og højmesse som værende én og samme ting!!

Jeg ved ikke om der faktisk er nogen støøre forskel, men hvis det er, så er det nok et kompositionsspørgsmål...

Vh Sonrisa

Kommentar
Fra : Sonrisa

Dato : 07-04-06 18:24

Hej

Højmesse: søn- og helligdagenes hovedgudstjeneste - i Folkekirken som regel med nadverfejring
I Gyldendals "Religion/Livsanskuelse" beskrives Den Danske Folkekirkes gudstjeneste og højmesse som værende én og samme ting!!

Jeg ved ikke om der faktisk er nogen støøre forskel, men hvis det er, så er det nok et kompositionsspørgsmål...

Vh Sonrisa

Kommentar
Fra : Sonrisa

Dato : 07-04-06 18:25

Hej

Højmesse: søn- og helligdagenes hovedgudstjeneste - i Folkekirken som regel med nadverfejring
I Gyldendals "Religion/Livsanskuelse" beskrives Den Danske Folkekirkes gudstjeneste og højmesse som værende én og samme ting!!

Jeg ved ikke om der faktisk er nogen støøre forskel, men hvis det er, så er det nok et kompositionsspørgsmål...

Vh Sonrisa

Kommentar
Fra : Sonrisa

Dato : 07-04-06 18:26

..og nej jeg ved ikke hvad der sker med min computer siden den sender den så mange gange..

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 13-06-06 03:05

Tak for svaret steno.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 13-06-06 22:10

Selv tak rwo - det ser smukt ud med alle de stjerner.

Hilsen sten