/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
abearter
Fra : Nik_
Vist : 14072 gange
20 point
Dato : 25-03-06 19:36

Nogen er kan finde et sted jeg kan se en liste over alle abearter?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-06 19:43

Ved ikke helt hvad du mener med : ...alle abearter ???

http://en.wikipedia.org/wiki/Ape

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-06 19:45
Kommentar
Fra : steno

Dato : 25-03-06 20:50

Hej Nik_

I Gyldendals Den Store Danske Encyklopædi står følgende:
aber, Haplorhini, udgør sammen med halvaberne (Strepsirhini) pattedyrordenen primater (Primates) og regnes for de højest udviklede inden for denne gruppe. Aber inddeles i spøgelsesaber (Tarsii), vestaber (Platyrrhini) og østaber (Catarrhini). I alt findes der 149 arter inkl. mennesket, fordelt på 8 familier og 39 slægter. De mindste aber vejer 100 g (dværgsilkeabe), de største 200 kg (gorilla). Spøgelsesaberne har tidligere været henført til halvaberne, men regnes i dag for egentlige aber pga. avancerede bygningstræk i bl.a. kraniet. Aber adskiller sig fra halvaberne ved fx at have en tør (behåret) snude, et fladt ansigt med kort snudeparti samt en stor hjerne.
Aber findes i tropiske og subtropiske områder i Amerika, Afrika og Asien. Den lille bestand af berberaber på Gibraltar menes at være indført af mennesket fra Nordafrika, hvor de har deres naturlige udbredelse. De fleste aber holder til i trækronerne, men enkelte har tilpasset sig et liv på jorden, fx bavianer og husaraber. Aber er oftest sociale og lever i grupper på op til flere hundrede individer, dog lever spøgelsesaber, gibboner og orangutanger alene eller parvis.
Sammen med den sociale levevis er opstået et veludviklet kommunikationssystem, som hos mennesket har nået sit højeste stade. Det er rigt varieret og består af lyde, positurer og ansigtsudtryk. Fx skelner edderkopaber og marekatte i deres advarselslyde mellem farer fra luften og farer fra landjorden, silkeaber kan give oplysninger om forskellige fødeemners kvalitet, og chimpanser kan give hinanden meddelelse om situationer, der er overstået, fx om, hvor de før har fundet føde eller mødt en slange. Abers lugtesans er svag og indgår kun i ringe grad i kommunikationen. Synet er veludviklet, og aber er dagdyr i modsætning til de fleste halvaber. Kun de sydøstasiatiske spøgelsesaber og de sydamerikanske nataber er nataktive. De fleste aber er altædende, men med overvægt af planteføde. De er dog alle i større eller mindre grad afhængige af animalsk føde, fx insekter og små hvirveldyr; chimpanser tager endog større pattedyr som antiloper og andre aber.
Fra Britannica
ape (superfamily Hominoidea)
Encyclopædia BritannicaWorkspace
   Page 1 of 2
Print PagePrint ArticleE-mail ArticleCite Article
Expand your
Research:
Journals And Magazines
The Web's Best Sites
Additional Readings

tailless primates of the families Hylobatidae (gibbons) and Hominidae (chimpanzee, bonobo, orangutan, gorilla, and human being). Nonhuman apes are found in the tropical forests of western and central Africa and Southeast Asia. Apes are distinguished from monkeys by the complete absence of a tail and the presence of an appendix and by their more complex brains.

The gorilla, chimpanzee, bonobo, and orangutan are called great apes in recognition of their comparatively large size and humanlike features; the gibbons are called lesser apes. The great apes are much more intelligent than monkeys and gibbons. Great apes, for example, are able to recognize themselves in mirrors (monkeys and other nonhumans cannot, with the exception of bottlenose dolphins). They can also reason abstractly, learn quasi-linguistic communication, at least when taught by humans, and learn in captivity to make simple tools (though some populations of orangutans and chimpanzees make tools in the wild). The great apes were formerly classified in their own family, Pongidae, but, because of their extremely close relation to humans and the fact that orangutans, gorillas, and chimpanzees are not as closely related to each other as chimpanzees are to humans, all are now grouped with humans in the family Hominidae. Within this family gorillas, chimpanzees, and humans make up the subfamily Homininae, while orangutans are placed in their own subfamily, Ponginae. All nonhuman apes have been classified as endangered species.

Gibbons (family Hylobatidae) typically move about by swinging (brachiation), and it has been theorized that the ancestors of all apes may once have moved in this way. Nonhuman apes can stand or sit erect with great facility, and occasionally they walk upright, especially when carrying an object. Apes have broad chests, scapulae on the back, and full rotation at the shoulder. There is a pad of cartilage (meniscus) between the ulna and the carpal bones in the wrist that gives the wrist great flexibility. The lumbar section of the spine (lower back) has only four to six vertebrae instead of the seven or more of Old World monkeys. There is no external tail; instead, the remnant three to six vertebrae are fused into the tailbone, or coccyx.

The gibbons and the orangutan are arboreal, while the gorilla, chimpanzee, and bonobo spend some or much of their time on the ground. African apes (gorilla, chimpanzee and bonobo) travel on the ground by quadrupedal knuckle walking, in which the long fingers of the forelimbs are folded under to provide support for the body. Fruits and other plant material are the chief foods, though small invertebrates are eaten occasionally by all apes, and chimpanzees hunt large vertebrates, especially monkeys. Most apes lodge at night in trees, and all except gibbons build nests for sleeping. Group size ranges from the virtually solitary orangutan to the sociable chimpanzees and bonobos, which may live in bands of 100 or more.

Hominidae and Hylobatidae diverged about 18 million years ago, but the evolutionary history of the apes includes numerous extinct forms, many of which are known only from fragmentary remains. The earliest-known hominoids are from Egypt and date from about 36.6 million years ago. Fossil genera include Catopithecus and Aegyptopithecus, possible successive ancestors of both the Old World monkeys and the apes. Later deposits have yielded such fossils as Pliopithecus, once thought to be related to gibbons but now known to be primitive and long separated from them. Closer to the modern apes are Proconsul, Afropithecus, Dryopithecus, and Sivapithecus, the latter being a possible ancestor of the orangutan.

Colin Peter Groves

Her er lidt at gå igang med god fornøjelse

steno

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-03-06 21:01

http://www.zoo.dk/cms/showpage.asp?nodeid=01Primater
Måske ikke alle, men det hjælper vel

Accepteret svar
Fra : steno

Modtaget 20 point
Dato : 25-03-06 21:36

Lidt mere til NIK_

http://www.britannica.com/eb/article-9053371

Klik på pilen der er tre sider fra den gamleverden til den ny verden.

Jeg tror ikke vi kommer det nærmere

steno

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-06 21:51

Her har du billeder af en bredt udsnit af, hvad der kan betegnes som 'aber' :

http://commons.wikimedia.org/wiki/Ape

Det der på dansk kaldes : menneskeaber.

..andre typer aber og halvaber er fjerne slægtninge til disse, men er ikke direkte i familie jf. mit indlæg tidligere.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-06 21:55

At kalde andre abetyper/-arter end menneskeaber for aber mener jeg ville være det samme som at kalde alle klovdyr for heste.

Synes du en kronhjort ligner en heste-art?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 26-03-06 22:13

Nu du er i gang så tjek også humanzee i wikimedia! Jeg så en udsendelse om en abe, man var i tvivl om hvorvidt den var det manglende led mellem mennesker og aber... Den kunne gå oprejst og jeg mener den hed Oliver. Desværre fik den ikke et så godt liv. Og nåede at være med i et talk show i Japan, hvorefter en japansk skuespillerinde tilbød at blive gravid med den. Heldigvis tog ingen det alvorligt.