/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Tekst i Gækkebrev
Fra : nullerbullerpige
Vist : 4145 gange
50 point
Dato : 22-03-06 12:42

Hej!
Jeg søger inspiration til hvad man kan skrive i et gækkebrev...

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 22-03-06 12:59

Mit navn det står med prikker
pas på det ikke stikker
Oh, jeg har købt en høne,
som lægger store æg.
Men æggene den lægger,
dem vil jeg lægge væk
og bytte til et større af chokolade som
du får hvis du kan gætte,
fra hvem mon gækken kom.
En lille Engel jeg dig sender,
med Kjortel hvid og Kappe grøn,
min Vintergjæk og Sommernar
til Påske skal du blive.
Skrevet i Polen og digtet i Solen,
gjæk, gjæk, gjæk.
Mit navn det står med søm
pas på du ej blir øm!
Jeg gik ud i vintersol
for at finde en viol,
men for sne og kolde vinde
var violen ej at finde.
Da jeg vendte og gik væk,
fik jeg øje på en gæk.
Bag busken jeg fandt en gæk så sød,
jeg troed' den var af kulden død.
Nu sender jeg den til dig, min ven.
Tæl prikkerne små og gæt fra hvem.
Hvordan er du kommet så tidligt op?
Du bliver jo kold på din lille krop.
Våren den er nær.
Se nu bare her.
Sommerfuglen flyver fri,
det gør også vi.
Lille hvide vintergæk
bryder gennem sneen kæk.
Ved dens fine klokkespil,
blev det første forår til.
Mit navn det står med lopper
pas på de ikke hopper.
Digtet i Vejle
af 24 snegle
skrevet i Rom
af kaptajn Vom
gæt så, hvorfra
brevet kom.
Gæk du søde lille,
ih, du store milde.
Jeg nu venner gække må,
skriver mange prikker små.
Kan du disse prikker tyde,
vil jeg et påskeæg dig yde.
Mit navn det står med flasker.
Hvis hænderne du vasker,
og gætter du det ej,
så må du gi' til mig
en middag med en steg.
Så giver jeg dig vin,
og vi vil få lidt grin.
Mit navn det må du gætte
og spekulere på.
Jeg prikker blot vil sætte,
så la'r jeg brevet gå.
Fra Evald Tang Kristensen - Börnerim, Remser og Lege (1898):
XCV. Gjækkevers.
1501. Jeg sender dig en Gave, en Blomst fra min Have, dens Stængel den er grön, selv er den meget skjön, dens Kjortel den er hvid, selv er du meget blid, den første, som fremtræder, en Gjæk i hvide Klæder, jeg fandt den bag en Hæk, og nu er du en Gjæk.
H. V. R.
1502. Jeg sender dig en Gave, en Blomst ud af vor egen Have, den første, som fremtræder, den er i hvide Klæder, dens Kappe den er grön, selv er den meget skjön, min Vintergjæk og Sommernar til Påske skal du være. Gjæk, gjæk, gjæk.
E. T. K.
1503. Jeg sender dig en Gave, en Blomst af Faraos Have, den er hvid, som du er blid, den er grön, som du er skjön, skrev- et i Ribe, digtet i Rom, gjæt så, hvorfra Brevet kom, min Vinter- gjæk, min Sommernar det skal du være til Påskedag, gjæk, gjæk, gjæk.
E. T. K.
1504. En lille Engel jeg dig sender, med Kjortel hvid og Kappe grön, min Vintergjæk og Sommernar til Påske skal du blive. Skrevet i Polen og digtet i Solen, gjæk, gjæk, gjæk.
E. T. K.
1505. En Rose er det ikke, en Lilje heller ej, i Går jeg så den ligge afplukket på min Vej, som Gave jeg den sender, en Vintergjæk til dig, jeg véd, du Blomsten kjender, men om du kjender mig.
H. V. R.
1506. En Morgen jeg på mit Kammer stod, da randt det mig i Sinde, i Haven at jeg vilde gå for der en Blomst at finde, den er hvid, som du er blid, den er grön, som du er skjön, digtet i Ribe (Vejle) og skrevet i Rom, gjæt nu, fra hvem den kom.
H. v. R.
1507. En Dag jeg i mit Kammer sad, da randt det mig i Sinde, at jeg i Haven vilde gå, for der en Blomst at finde, da fandt jeg én bag en Hække, det var en Vintergjække. Digtet i Rom af Frøken Rundenom, sendt fra Paris af en lille Pattegris. Vil du vide min Adresse, så boer jeg på et Kvistkammer, du skal op ad Trappen til höjre, ind ad Dören til venstre, ind i en Guld- sal, ind i en Æggeskal, der sidder jeg og skriver Breve til mine Veninder. Min Nar skal du være, indtil du beviser mig samme Ære. Undskyld Skriften, for Katten sad og puffede til mig hele Tiden. Nar, Nar, Nar. Ha, ha, ha. Fra.......,........,.....
E. T. K.
1508. En Morgen da jeg drak min The, da faldt det mig i Sinde, at jeg i Haven vilde gå for der en Blomst at finde, jeg fandt den bag en Hæk, dens Navn er Vintergjæk, og du min lille Sommernar i dette Aar skal være, fordi du Brevet åbnet har, det kunde du lad't være.
E. T. K.
1509. Sne lå på Mark, og Is på Bæk, jeg fandt dog denne Vintergjæk, bliv ikke vred og kald mig fræk, fordi jeg gjör dig til min Gjæk, du ud din Hånd til Gave ræk, hvis ej det ende skal med Skræk. Hahaha! nu må jeg le, lille [Peter], kan du se, du dog bleven er min Gjæk, förend Sneen den gik væk.
H. V. R.
1510. Og efter en Tur i Dronningens Lund, spaserede jeg min Have rundt. Jeg fandt bag en Hække den skjönne Vinter- gjække, den sender jeg nu gjærne til min Ven i det fjærne, og når du sukker i Lön, da tænk på den Gjæk så skjön, gjæt nu, fra hvem Brevet kom.
N. P. Olsen.
1511. Se her, min Veninde, hvad jeg har i Sinde at tilsende dig, en Lilje så herlig, en Hilsen så kjærlig den bringer med sig, på den skal man kjende, at Vinterens Ende nu nærmer sig brat, så byder vi Vinteren Godnat.
N. P. Olsen.
1512. Morgenrøden mig opliver, straks jeg udi Haven går, hvide Blomster mig omgiver, og jeg da i Tanke får, at jeg dig, min Ven; vil gjække, og jeg håber, at du stedse mig i din Erindring sætter. Nu er du gjækket, og gjækket skal du være, indtil du gjör et Gilde med Ære. Byd til Gilde, hvem du vil men glem ej den, der skrev dig til. Mjøden den brune må du ej skåne, Brændevinet det klare må du ej spare, dertil Hvedebrød i Hobe- tal Og en prægtig Dandsesal.
Jens Esbensen.
1513. Se her, Ven, hvad jeg har i Sinde at tilsende dig. En Lilje så herlig, en Hilsen så kjærlig den bringer med sig, se nu til, du kan gjætte mit Navn med rette, men det er ikke så let. Jeg er Skorstensfejer ved det kongelige Slot og har det meget godt, jeg kiger Stjærner igjennem et Støvleskaft, vil du op til mig, så skal du op ad Skorstensfejergade Nr. 8, op ad en Hönsetrappe og ind ad en Strömpesokke, så kommer du op på en stor Gård syv Mile i Luften og tre Mile under Jorden. Jeg gik ud i Morgen- solen for at finde en Viol, men for Sne og barske Vinde jeg ej Violen kunde finde, men da jeg vilde løbe væk, fik jeg Öje på en Gjæk, en Vintergjæk, en Sommernar. Nu er du fanget i min Snare, indtil du betaler det med en Kop Chokolade og dertil en dejlig Kage. Skrevet i Ribe, digtet i Rom, gjæt så, hvorfra Brev- et kom. Nu til Slutning vil jeg ønske, at du glad henleve må disse blide Forårsdage, en fornöjet Sommer få. Mit Navn jeg sætte vil med Prikker, for at du skal åbne dine Brikker. Byens Navn er Rosenlund, den forglemte Dato 1800 og Hvidkål.
1514. Se her, se her, min lille Ven, jeg sender dig en Blomst så skjön, den første, som fremtræder, er klædt i hvide Klæder, og Kappen den er grön, ja, som du selv er skjön, og Kjortelen den er hvid, ja, som du selv er blid, i min Faders Have fandt jeg den bitte Gave, jeg fandt den under en Hæk, derfor skal du være min Gjæk Sommer og Vinter, Dag og Nat, indtil der findes Brevet efter Behag, det er skrevet i Fjor, og siden har det flöjet mel- lem Himmel og Jord. Det

fra dette link http://www.rimogremser.dk/sanglege/gaekkebrev.php

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 22-03-06 12:59

En vintergæk - en sommernar
en fugl foruden vinger
en lille ven som har dig kær
en hilsen hér dig sender.

Mit navn det står med prikker
pas på det ikke stikker!
[...]

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 22-03-06 13:05

Flere rim og vers http://www.paaskesiden.dk/

Kommentar
Fra : KrisH

Dato : 22-03-06 14:11

http://www.dk-mor-i-udlandet.com/paaske.htm

Hej her har du endnu et link med gækkevers - bare det ikke er mig du sender et gækkebrev for jeg vil selv have chokoladen

Med venlig hilsen
KrisH

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-03-06 15:40

Når duggen falder fin og let
alt på den frosne jord
den vækker pludselig med et sæt
en vintergæk fra i fjor,

Den skyder op så sart og fin
den bringer bud om vår
måske den møder døden sin
i en piges hår.

Jeg plukked´´gækken kun til dig
thi påsken den er nær
men ej du ved at det er mig
der sender brevet her.

Den lille gæk vil vil genopstå
når våren bryder ud
når kulden falder -op den må
og slette sne og slud.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-03-06 15:44

Min ven kast tvivlen over bord
og vintrens tungsind væk.
Nu står i snehvid blomsterflor
den første vintergæk.

Mit navn det står med øjne

(tegn øjne)
for jeg kan ikke li´´løgne.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-03-06 15:47

Om gylden sol og yndig vår
den lille vintergæk os spår
men hvem mon dig den sender?
Tæl prikkerne men ven
du sikkert gåden løser let
du ganske godt mig kender.
...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-03-06 15:48

Om gylden sol og yndig vår
den lille vintergæk os spår
men hvem mon dig den sender?
Tæl prikkerne men ven
du sikkert gåden løser let
du ganske godt mig kender.
...

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 22-03-06 19:33

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-06 20:54

Selv tak