/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Varmt vand
Fra : peterpyt
Vist : 794 gange
100 point
Dato : 17-03-06 19:17

Når man varmer vand i en elkedel, kan man indtil vandet koger høre en hvæsende lyd.. Hvorfor laver vand lyde når det bliver varmet op ..
Peter

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 17-03-06 19:30

Fordi noget af vandets iltindhold udskilles og bliver til små bobler der så stiger op igennem vandet. Man kan også sige at det vand der ligger tættest på varmelegemet kommer i kog først og begynder at fordampe, på sin vej op igennem den køligere vandmasse skabes der lydbølger og det er disse dy hører. Når hele vandmængden koger hører du samme lyd blot meget kraftigere, da der jo nu sker en større fordampning med dertil hørende skabelse af lydbølger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-03-06 20:02

Of the record.
Vand er alene om den egenskab at det udvider sig ved både varme og kulde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-03-06 20:18

-Og lyden bliver speciel, hvis du bor et sted med meget kalk i vandet. Når varmelegemet kalker til - selv ganske lidt - kan der komme vand ind mellem kalklag og varmelegeme, bliver varmet op til kogning, og dampen fylder knap tusind gange så meget som vandet, så det vil lave en del støj, når det skal ud af det lille hul (pore i kalklaget), som vandet kom ind igennem.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : peterpyt

Dato : 17-03-06 21:03

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-03-06 21:10

For lige at gøre det endnu mere klart: Når molekyler støder sammen skabes der energi. En del af denne energi er lydbølger. Når vanddampen nær varmeelementet stiger op gennem den koldere vand støder molekyler imod hinanden. pbp's forklaring om kalk er korrekt, men viser jo blot at nogle vandmolekyler bliver varmet op til fordampningspunktet før andre.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 17-03-06 21:19

Det accepterede svar er ikke korrekt - faktisk er den forkert!
Der er to slags hårdhed i vand - den forbigående og den
blivende hårdhed.
Den forbigående hårdhed skyldes vandets indhold af kalciumcarbonat
Når vands temperatur kommer på på 60-70 gr. C vil der ske et
udslip af kuldioxid (CO2), der kan ses som en uklarhed i vandet og
der lyder en brusen.
Når CO2 forsvinder kan Ca ikke holdes opløst mere, den udfældes som
kedelsten.
Den blivende hårdhed skyldes calciumfosfat.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-03-06 21:35

Nu drejer spørgsmålet sig jo ikke om vands hårdhed, men om lyd. Det svarer du ikke på. Jo du siger at boblerne skyldes CO2. Og hvad så? Det gør sgu da ikke mit svar ringere. Jeg svarer at det er boblerne der laver lyden, og det var DET der blev spurgt om.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-03-06 21:43

Blot den ene kommentar: De to lyde: den fra vandets luftindhold, der undslipper og den fra inde bag kalkfilmen er MEGET forskellige. Visse kogekander fritager én fra kalklyden, men den anden er der næsten altid, medmindre man har ikke-luftet vand i hanen.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 20-03-06 07:42

Ang. lyden: Skyldes kun i forsvindende grad bobler af opløst ilt o.a. luftarter som uddrives, men mere dampbobler som dannes omkring varmelegemet, stiger op i det koldere vand og kollapser med et lille smæld når de køles af (en mikroimplotion). Damp fylder ca. 1700 gange mere end vandet ved 1 atm/100 gr. C. Fænomenet kendes også under betegnelsen kavitation og kan også opstå hvor hydrodynamiske forhold får vandet til at koge lokalt, fx omkring impelleren på en centrifugalpumpe der køres med for lavt tryk på sugesiden. Det lyder ret voldsomt og kan hurtigt erodere impelleren og pumpehuset, så pumpen ser ud som om den er blevet ætset af syre, eller er blevet slidt af sandholdigt vand.