/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
JBL LX1000 ??
Fra : SjalaJonez
Vist : 3376 gange
75 point
Dato : 15-03-06 21:17

Jeg er ved at købe mig et par JBL LX1000 højtalere, men er ikke så meget inde i det der med højtalere og sådan noget..
Så er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af om det er et godt køb.

3-vejs JBL LX1000, 150 watt /max 250watt, 2x8" bas i hver, de skulle virke helt perfekt, og står Sindsygt flotte! for 1600,- kr. for begge 2..

Er det noget som jeg burde købe?

SjalaJonez

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 16-03-06 05:26

Det er et par rigtige gode højttallere, men prisen er forkert. Husk på, at de er ca. 12-16 år gamle!!!!
Derfor kan de godt spille perfekt.
LX serien fra JBL er jo en "discount" serie, altså deres billigste. Jeg mener at kan huske, at prisen var 3000-3500 Kr. dengang.
For Kr. 1600,00 kan du få nyere, og sikkert bedre højttalllere. Prisen bør nok være Ca. 1/10 af nyprisen.
Jeg er sikker på, at du vil blive glad for LX1000, men det er jo også ærgeligt at have betalt, alt for meget for dem.
Prøv om du kan "prutte" prisen ned. God fornøjelse.

MVH

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 75 point
Dato : 16-03-06 08:41

Enig. LX'erne var hifi-klubben low-cost serie samlet i DK i Glyngøre. Derfor øgenavnet Sildekasse-JBL'er. Nu er LX'erne ok kasser, men med 10 -12 år på bagen, passer kondensatorerne ikke længere i delefiltret og disse ville have godt af en udskiftning. Desuden er ophængene antagelig ved at være trætte. Dem der har haft sådan nogle kasser er ikke ligefrem mennesker der plajer at spille stille kammermusik, derfor må basserne antages at have fået den motion der skal til. Dette er faktisk et gode for lyden, idet deres egenresonans falder og dermed øges dybbasformåen, meeeeeeeen omkostningen er, at ophængene ikke holder evigt. Og netop udskiftningshøjttalere til JBL er urimeligt dyre og ompapning ligeså.

Hvis du er total forelsket, skal du omhyggelig gennemgå ophængene for fejl - køb dem ikke hvis ophængene er beskadiget. Er de vildt flotte kunne en tus for et sæt være et meget godt bud, men helst lidt lavere. På trods af deres byggested, var LX'erne slet ikke dårlige kasser omend rigtig JBL hedder 4512.

Godkendelse af svar
Fra : SjalaJonez

Dato : 16-03-06 11:32

Takker rigtig mange gange

Jeg tror at jeg vil lade dem være og kigge efter nogle som er lidt nyere,

Kan du eventuelt anbefale nogle som ligger omkring de 2000,-?

SjalaJonez

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-06 11:47

Det kommer an på hvad du er til!

Er det drøn og rockmusik er Cervin Vega fede. Men pas på kantophæng, de dør af sollys.

Er de ikke forknoklede er DC12 et fedt valg. VS serien er lidt billigere.

Men har du et par tusind, hvad med at kigge på nyt i HIFI Klubben?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-06 11:49

Lægger du lidt på og siger 3 kg ialt begynder det at ligne.

Kommentar
Fra : SjalaJonez

Dato : 16-03-06 14:08

Okey, for jeg har ellers kigget på Infinity Primus 250, dem har jeg hørt rigtig meget godt om. Men jeg er lidt i tvivl for max udgang er ikke på mere end 150Watt, og det må godt være nogle som kan brage den okey af, ikke det vilde fest men bare sådan så det rykker godt.. For høre meget Psytrance osv..

Kommentar
Fra : SjalaJonez

Dato : 16-03-06 14:20

Men hvis det er at man nu skulle vælge imellem de to her
CERWIN-VEGA V-12F højttaler
CERWIN-VEGA CLSC-12 højttaler

Hva for en ville du fortrække jeg sku købe?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-06 14:26

Watt'erne kan være underordnet. Kig efter lave drifteffekt altså målt i W 96dB 1 meter. Eller øj lydtryksformåen målt i dB ved 1 Watt i 1 meters afstand.

En god 150Watt's højttaler tåler snildt en 500Watt slæde spændt foran, bare du ikke overstyrer. Derimod kan en 20 Watt'er der overstyrer, snildt tage livet af dine diskanter.

Er du til lydtryk skal du lede efter noget der har en drifteffekt på under 1 Watt/96dB m

eller en lydtryksformåen over 96 dB 1W m. Om den så er mærket 100 200 eller 300Watt er underordnet.

Husk på peerless kaldte i sin tid deres 12" bas 150W. Når så den blev monteret i en Jamo kasse var den pludselig 350 W. Mine DC 12'ere har spillet rimelig mange timer med en HH med en udgangseffekt på fulde 2 x 600 Watt uden at der gik ild i dem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-06 14:33

V12'eren har højeste lydtryk ved 1W og spiller væsentlig højere end CLSC'eren. Til gengæld kan jeg godt lide udseendet på CLSC'eren og den er tungere. Hvilket almindeligvis er et sundhedstegn når det drejer som om speakers. Andre parametere som vi ikke kender er elektrisk fasevinkel og impendanskurve.

Hvilken forstærker har du egentlig?

Det kan kunne komme an på en prøve. Ned i butikken. Tag dine yndlingsplader med. Fortæl hvilken amp du har. Så plejer de være flinke til at lave en opstilling der ligner din egen. Så kan du AB lytte.

Kommentar
Fra : SjalaJonez

Dato : 16-03-06 15:16

Jeg har en rimlig stor KENWOOD KA-990D

også har jeg 4 JB Systems TSX-15 diskoteks højstalere som jeg så er ved at sælge 2 af nu, da de er Alt for store til mit værelse også fylde de også alt for meget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-06 15:55

Det var en ordentlig hund. Et eller andet med en hulen masse Watt og så tung som den onde selv, hvis jeg husker nogenlunde rigtig. Med så stor en slæde foran, kan du være nogenlunde ligeglad med drifteffekten Under alle omstændigheder spiller CV normalt højt af helvede til, bare forstærkeren er strømstærk, idet faseforløb og i særdeleshed impendansgang hos cervin vega ikke er for brystsvage fiddelifutforstærkere. Mine DC'ere kan selv med en forkølet JBL Urei 2 x75 W'er spille så højt så det er helt forfærdentlig. Mens en japaner-slæde på mere end det dobbelte udgangseffekt ikke er glad og slet ikke formår at holde basserne.

Så ønsker man sig CV skal forstærkeren være "tung". Rarest er det med ultrastabile konstruktioner der er konstrueret således de fordobler effekten i den halve impendans. Dette er et klart sundhedstegn. Dvs laver den som JBL'en 75W i 8 ohm bør den som JBL'en lave 150 W i 4 ohm. Så har vi gang i noget der kan aflevere strøm. Min HH accepterer iøvrigt belastninger under 4 ohm, omend blæseren kører noget mere. Men den vejer også hen ved 30 kg.

Kommentar
Fra : SjalaJonez

Dato : 16-03-06 16:52

Ja det er sku en odentlig fætter

Men jeg tror at jeg vil følge dit råd og prøve at smutte i biksen med nogle skiver og høre dem af..

Du skal have 1000Tak mester..!!

SjalaJonez