/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hess Kaliofere rengøring af va
Fra : carber
Vist : 1874 gange
20 point
Dato : 15-03-06 20:26

Er der nogen der har kendskab til hvordan man rengører varmekanalerne i et Kaliofere-anlæg fra Hess i Vejle. Anlægget er fra 60-70'erne.
Kan man gøre det selv, eller er der nogen der kender nogen der kan? (vi bor i Himmerland)

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 16-03-06 08:55

Umiddelbart er det en varm kartoffel. Kanalerne indstøbt i gulvet var dengang næsten bombesikkert asbest (eternit) kanaler. Dvs alle former for mekanisk rengøring vil jeg ikke anbefale..

Umiddelbart bedst vil være en særdeles kraftig industri ventilator f. eks. 6-7 hk og 2800 o/min. Stil den op på græsplænen og monter en slange på den - ø200 - ø315 afhængig af gulvkanalernes størrelse.

Tag lågen af aggregatet ude i baggangen. Læg papplade over alle indblæsninger undtaget en. Sug på den med slangen. Hvis du kan finde en blød børste a' la skorstenbørste, kør da den ind i kanalerne. Men vær varsom, så du ikke river overfladen på kanalerne. Dæk af, sug på næste hul til du har været hele raden rundt. Vær varmsom med at bestille en skorstenfejer til det. Hans værktøj er ofte for "vildt" og passer bedre til galvaniserede stålkanaler.

Godkendelse af svar
Fra : carber

Dato : 17-03-06 22:53

Tak for svaret 3773.