/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
9. kl. afg. prøve skr. mat.
Fra : rubion
Vist : 866 gange
200 point
Dato : 13-03-06 14:53

Hvem kan hjælpe med at skaffe sådan en sag (fx fra sidste år). Det skal bruges til at øve sig på til eksamen for min søn. Når undervisningsministeriet nu ikke vil være behjælpelige, så må man jo prøve andre kanaler...

Kommentar
Fra : marie20

Dato : 13-03-06 14:57

Kan hans lærer ikke skaffe ham dem?
Da jeg gik i 9 fik vi ofte eksamensopgaver til at øve sig på.
Mener bestemt skolerne har så godt som fri adgang til dem...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-03-06 14:58

Din søn kan da prøve at spørge på skolen, men ellers er den bedste øvelse at han kikker sin bog igennem, og de ting han har haft sværet ved, kan han så give en ekstra overhaling. Der er dette link, måske der er nogle ting han kan bruge

www.duda.dk kik under matematik

Kommentar
Fra : klars

Dato : 13-03-06 16:34

Hej Rubion !!!!

Du kan gå ind på www.uvm.dk og se under grundskolen , der kan du måske finde dem, ellers har de altid nogle på din skole, spørg din matematiklærer.

MVH
klars

Accepteret svar
Fra : lawitt

Modtaget 200 point
Dato : 13-03-06 17:37

Hej, du kan bruge dette eksempel da voksenprøverne i sværhedsgrad svarer til folkeskolens udvidede afgangsprøve:

http://www.eh-mat.dk/s97-5.pdf

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-03-06 18:12

Der er jo en grund til at Undervisningsministeriet ikke vil være behjælpelig, det vil skolen heller ikke.

De eksamensopgaver bliver samlet ind, når eleven ef færdig med sin opgave.

Senere hen bliver de brugt i de kommende nye 9. klasser (terminsprøver)

Men tal med din søn om det han har svært ved. Du må også have en fornemmelse af hvordan han klarer sig i matematik.

Hvis han har meget svært ved det, så søg matematikhjælp til ham. Der er mange dygtige gymnasieelever der giver denne hjælp, men det koster lidt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-03-06 18:36

i linket fra www.duda.dk er der mange opgaver når du søger under matematik også for 9 og 10 klassetrin, samt 1 g

Godkendelse af svar
Fra : rubion

Dato : 14-03-06 11:20

Tak for svaret lawitt.
Også tak til dig, Nordsted1, for linket som generelt er meget brugbart. Men lawitts besvarelse var nærmest 100% lige det jeg skulle bruge. Det er vigtigt at "form & figur" er så lig den rigtige 9. kl. afg. prøve som muligt. Sønnike var bekymret for om han kan klare de kommende prøver, så jeg ville lige gennemgå et et eksempel med ham, og camouflere at det er en afgangsprøve. (Det kan han så få at vide når han har har løst den. Det er nemlig mere selvtilliden end de matematiske færdigheder han mangler). Problemet med at spørge hans lærer er at han går i 4. klasse....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-03-06 12:12

Selv tak

Jeg er ikke helt sikker på det sidste du skriver, det er da en afgangsprøve fra 9 klasstrin du vil give sønnen i fjerde klasse ik'?? Hvis det forholder sig sådan, så må han godt nok kede sig i timerne, hvis han allerede er kommet så langt.

Hvis jeg har misforstået noget, og du "bare" vil gennemgå prøven, for at styrke ham af, så skal du være opmærksom på, at der er mange regnearter han ikke har prøvet endnu, og så kan det gå hen
og blive en "nedtur". Min egen søn kedede sig bravt i 1.klasse, så jeg bad om en test af ham, men måtte så også lige sige til hende der skulle lave testen, at hun jo lige måtte forklarer hvad opgaven gik ud på, f.eks skulle han dividerer, men havde aldrig set/prøvet den regneart før... han klarede alle prøverne flot og sprang 2. klasse over, rent fagligt var det godt for ham, men ikke på det sociale plan.

pøj pøj med prøverne, han klarer sig sikkert helt flot

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 16-03-06 14:03

Ja, det er mest bare for at styrke hans selvtillid, og måske også for at give træning i at matematik bare er et nyttigt værktøj. Han har ingen problemer med sin "indbyggede" multiplikationstabel, alm. regning med tal og simpel potensregning. Han kan sågar hurtigt udregne cirka-værdier af kvadratrødder i hovedet. Så lad ham bare få sat procentregning på brugbar form og figur, og lige få den smule rentesregning med. Er det iøvrigt den alm. rentesregningformel de bruger der?:
Kn=K0*(1+r)^n <=> r=(Kn/K0)^(1/n)-1

De er ikke rigtigt begyndt på symbolregning endnu (algebra), men når jeg har forklaret ham noget har han ingen problemer med benytte symboler istedet for tal. Jeg går ind for hjernegymnastik istedet for at han skal sidde og kede sig i timerne og forkalke i sin kvikke lille hjerne, mens han venter på laveste fællesnævner....

Men bare rolig; jeg "pusher" ham ikke med noget. Han synes selv det er skægt, og sådan skal det blive ved at være.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-06 18:22

Min yngste der går i 9. har aldrig set sådan en rentesregningsformel du må ind og kikke på www.duda.dk