/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Det er bare for meget!
Fra : creamygirl
Vist : 1122 gange
100 point
Dato : 11-03-06 17:45

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=338639

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=442229

Denne skandale fik godt nok kun lov at leve i cirka 6 timer. Alligevel vil jeg mene, at det er alt andet end et sundhedstegn, når man i et samfund begynder at opleve at selvcensuren florerer pga. frygt for at skabe ravage - fordi vrede mænd med skæg i mellemøsten kan tænkes at gå grassat, over noget så harmløst.

At ovenstående overhovedet kunne forekomme er slemt nok i sig selv. Jeg mener personligt, at det indikerer frygten har fået lov til at snige sig ind.

Vi er så ikke de eneste, der har frygten siddende i os. Her et eksempel fra en spansk tøjkoncern, der måtte fjerne et par prisskilte pga. at muslimer følte sig stødte:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3795304

Jeg synes det er for MEGET AF DET GODE! - og mener stadig, at hvis ytringsfriheden overhovedet skal give mening, så kan der ikke tages hensyn til, hvad et flertal eller mindretal finder upassende. Og regeringerne i Mellemøsten skulle i den grad tage at regere egne statsborgere og IKKE andre nationers..

Jer der er trætte af denne debat, I finder jer forhåbentlig en anden tråd. Det er lidt træls at de første 10 - 20 indlæg går på, at man IKKE gider debattere dette. Det er jo blot EN tråd - og der er så mange andre at tage fat på, hvis emnet ikke skulle interesse

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 110 point
Dato : 11-03-06 18:11

Jeg vil give dig helt ret.
Selvom jeg generelt er træt af hele denne debat og af at høre om vrede muslimer i alle nyhederne, så vil jeg alligevel gerne give mit besyv med.
Jeg har i dag fået endnu en historie fra "det virkelige liv", som bekræfter det, du skriver, Creamy.

Min søster arbejder som fysioterapeut på et rehabiliteringscenter for torturofre. Hun fortalte mig i dag, at hun nu hele 2 gange er blevet irettesat af ledelsen på sin arbejdsplads. Grunden til dette er, at hun har svaret igen, når de muslimer, hun behandler, har sagt, at Holocaust er opspind og aldrig har fundet sted. Hun har svaret dem, at Holocaust HAR fundet sted, og at vi selv har oplevet det her i Danmark under besættelsen. Dem der ikke tror det, kan gå på biblioteket og låne materiale, som kan oplyse dem.
Men dette er hun blevet irettesat over. De muslimske patienter må gerne sige, at Holocaust aldrig har fundet sted, men hun må ikke argumentere for, at det HAR det! Hvad fanden er det for noget, rent ud sagt???
Det visre sig, at der slet ikke findes noget materiale om Holocaust på arabisk i Danmark, for de herboende muslimer har åbenbart indflydelse på, hvad der må være tilgængeligt af materiale på arabisk og hvad der ikke må.
Jeg finder det dybt absurd og kan slet ikke følge den den meget konfliktsky måde, som nogle håndterer hele denne ytringsfriheds-problematik på. Muslimerne ønsker respekt, siger de. Men det der sker er, at folk bliver skide bange for, hvad muslimerne kan finde på. Og det er jo angst og har ikke meget med respekt at gøre.
Jeg mener det er i Iran at man nu vil indføre en lov om, at kvinderne skal gå på den ene side af fortovet og mændende på den anden. Og elevatorerne skal være opdelt med et forhæng for mænd og kvinder. Det er jo værre end middelalderligt! Det er så forstokket og forstenet og så absurd.
Jeg er træt af vrede, selvretfærdige muslimer, som ikke kan se sig selv som andet end ofre hele tiden.
Og så mener jeg selvfølgelig ikke alle muslimer, det er klart. Men jeg er træt af alle dem, der vil bekæmpe vores demokrati med næb og klør!

Kommentar
Fra : binky

Dato : 11-03-06 19:15

Ikke fordi jeg skal træde i noget, men for fire år siden blev jeg indlagt med tarmslyng, og det gør ondt, kan jeg garantere for. Jeg kom på en to-sengsstue, og min medpatient bar tørklæde. Det tog hun på, når det var besøgstid. Det kunne jeg fint have levet med, hvis det ikke indebar, at hendes to sønner sad der fra tidlig morgen til sen aften. Hun har nok ikke talt dansk, for da jeg kom ind på stuen, lød det fra en af sønnerne: "Hun har det da ikke ret godt". Det havde jeg heller ikke, og så skulle de to fyre sidde og tygge chips og hvad de ellers havde med og glo på mig i 2 dage. Så lang tid gik der, inden jeg blev opereret. Da jeg blev oppegående, fortalte en sygeplejerske mig, at de havde massive problemer især med somaliske mænd, der mente, at børnene kunne afleveres på sygehuset, hvis deres mor var indlagt. Samtidig troede de, at køleskabene var tagselvbord.
Det er synd for dem og os. Det vil jo altid være "dem". Jeg kom helt uden for spørgsmålet, men alligevel tror jeg, at de er nødt til at støtte sig til deres Allah, for de forstår ikke det samfund, de er emigreret til. Mange er analfabeter, og det går jo hurtigt i vores verden. Vi kan jo ikke henføre alt til Gud, vi ved, at skal vi have det godt, må vi også yde noget. Ville mange af vores flygtninge ikke have det bedre, såfremt de ikke er integrerede, hvis de kom tilbage til deres hjemlande, såfremt der ikke er krig, og hvor de er en del af kulturen? Jeg tror bare ikke de vil fra vores lille smørhul. Jo flere børn, der produceres, jo bedre lever vi.
mvh
binky

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-06 19:30

Det er næsten tragikomisk.................jeg har gennem et langt liv hørt folk tale om faren ved kommunisme og senere "den gule fare".
Nu syntes jeg at "den gule fare" har skiftet farven ud med noget andet.
Fra en som altid har respekteret andre folkeslag.
Nu er jeg blevet ret træt af en "bestemtmennesketype" ikke religiøs/race..........men bare typen.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 11-03-06 19:31

Her skkal lige lyde en lille ydmyg stemme fra gulvet.

I har for så vidt ret i det i skriver i jeres indlæg. Jeg sidder bare og undrer mig over, hvorfor der ikke er nogen, der har spurgt alle de her imamer om, hvem der skal bestemme, hvad der skal være tilladt, hvis vi nu indskrænker ytrings friheden - som de jo gerne vil have, at vi gør. Jeg mener, her i landet er vi jo i hht. vores grundlov kristne - skal det så overhovedet være lovligt, at forsøge at udbrede andre relligioner end den officielle? Eller det er måske ikke lige der de vil hen

Ang. diverse indlæg i pressen, så kan man jo let få det indtryk, at hele den arabiske verden drøner rundt i gaderne og brænder ambasader af. Mon ikke dette billede er en lille smule fordrejet, af den presse, der jo egentligt burde være dem. der elskede ytringsfriheden mest. Jeg tror, at journalisterne (eller hvem det nu er der bestemmer hvad der kommer i de forskellige medier), vælger at vise det, de forventer at kunne skore lidt "kasse" og popularitet på - og så skråt op med den objektive dækning. Her ville en vis begrænsning/forpligtelse være prydeligt efter min mening. Så kunne det jo også lige udstrækkes til også at gælde vores folkevalgte, så vi ikke skal gå til folkeafstemninger på et halvt grundlag, som vi flere gange har set ved afstemninger om f.eks. EU.

Kort og godt: Ytringsfrihed er et godt fundament for demokratiet, som vi bør værne om, men vi er sgu ikke særligt gode, til at leve op til de forpligtelse, der følger med enhver form for frihed.

Finn

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 11-03-06 22:15

Ytringsfriheden er ikke den samme i Danmark desværre. og hvem har glæde af at selvcensuren lige p.t. er meget i højsædet?

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-03-06 23:14

I dag tog jeg et skridt.

Jeg havde nogle tanker som gjorde mig gal inden i.
Jeg kunne ikke på nogen måde acceptere at Danmark skulle bukke/neje sig for en flok muslimer. Muslimer der vil se Danmarks regering (befolkning) i knæ, som var det en henrettelse med bøjet hoved før en halshugning.

Jeg tog derfor skridtet og skrev en mail til den Danske venstre fløj.
Som prøver og splitte den danske befolkning i deres ivre på ”bedrer viden”. En ”bedrer viden” som denne fløj ikke har evner og kompetence til.

Jeg siger bare – Europa og Danmark må se i øjnene at indvandre politikken er slået total fejl.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 12-03-06 00:31

øøøh arnely - jeg troede den her tråd var om ytringsfriheden.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 12-03-06 00:48

Det jeg mener er, at jeg i det daglige kommer hos mange mennesker - også muslimer (jeg er vicevært), og så vidt jeg kan se, er 99% af dem ganske vel integrerede. De passer deres arbejde og deres familier. De passer også den religion de nu en gang har, måske også mere, end de ville have gjort i deres hjemlande, men ærligt talt, det er da vist en meget naturlig reaktion, at man klynger sig til den smule man har med hjemme fra. Der findes da vist ikke en afkrog af denne klode, hvor folkekirken ikke har en filial, i form af en sømandskirke e.lign. Det gør da ikke alle danskere til imperialister, der bare vil undertrygge alle andre religioner - det lagde vi bag os for årtier siden (Færøerne og Grønland ikke medregnet - for ikke at tale om Bornholm ).

Men jeg har altså efterhånden fået det indtryk af mine med mennesker, at vi stort set vil det samme med vore liv. Vi vil leve i fred og fordragelighed med hinanden, se vores børn vokse op til noget bedre end det vi selv har formået, og så gerne være i en situation, hvor vi selv synes, at vi lever et rigt liv. Og det har egentligt ikke meget med politisk standpunkt at gøre.
Der er en lille hård kerne af utilpassede mennesker med anden etnisk baggrund end dansk, som det vist nok hedder. De fleste af dem er sgu pudsigt nok 2. eller 3. generation i landet (og derfor vel egentligt danske). De vil hverken tilpasse sig det ene eller andet. De opfører sig næsten som de autonome, HA, Bandidos, christianitterne, dem fra Thy-lejren, skattesnyderne, fartbøllerne i trafikken og alle de andre borgere i det land her, som endnu ikke har fattet, at landet hænger sammen, takket være det regelsæt, som nu engang er vedtaget gennem vore folke valgte. Om det så er særligt demokratisk, at man kan have en regering siddende, der er valgt på løfter om stramning af udlændingeloven, når de så fluks kaster landet ud i at være krigsførende nation - uden videre folkelig demokratisk debat, er nok en helt anden diskution. (ups - der gik jeg nok længere end ytringsfriheden burde tillade ikk' )

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-06 11:07

Citat
Det visre sig, at der slet ikke findes noget materiale om Holocaust på arabisk i Danmark, for de herboende muslimer har åbenbart indflydelse på, hvad der må være tilgængeligt af materiale på arabisk og hvad der ikke må.

Ja det undrer ikke nogen, hvis det er sådan.

I en TV-udsendelse for nogen år siden, blev det oplyst, at oversættelserne af Koranen blev "redigeret" og modificeret, alt efter hvilket sprog og hvilken kultur oversættelsen skulle udgives i.

mvh dova

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 12-03-06 13:22

Det er uhyggeligt med den retning det går i.
jeg mener ikke der skal tages specielle hensyn til nogen bestemt gruppe og det er hvad enten det er politisk eller religiøs, vi er ude på et skråplan når der skal laves/tages hensyn til specielle grupper, alle er lige og har lige ret, det modsatte er spiren til diktatur

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-03-06 14:53

Ej altså...... SÅ uhyggeligt synes jeg heller ikke det er... Herhjemme har vi stort set et fornuftigt forhold til muslimer... såvidt JEG oplever... Det har ikke gjort en DYT forskel på mit forhold til de mennesker, jeg møder i min hverdag. --Ikke fordi jeg er slyngveninder med nogen muslimer, men det er mere en tilfældighed end et valg.

Jeg synes, det er helt ok med de tegninger i Jyllandsposten. Faktisk er det både frækt og modigt. Jeg synes også, at det er helt ok at muslimer bliver vrede. Om det er ok at de brænder ambassader og dannebrog, det kan diskuteres. Men det er ting, der foregår i muslimske lande, som har mere uro i det hele taget. De der bor DER opfatter næppe deres liv som så meget voldsommere end ellers.
Vi kan ikke, -og skal heller ikke prøve på at- være ens. Det er da muligt, at hvis vi satte os ind i deres religion SÅ ville vi kunne forstå hvorfor det er sådan en forfærdelig ting at tegne Muhammed.. Men de fleste af os er dårligt nok fuldbefarne i kristendommen... Hvorfor skulle vi dog så sætte os ind i en fremmed religion...

Den krise, der har været, viser jo netop at vi i Danmark lever rimeligt trygt side om side med naboer af andre religioner eller anden etnisk baggrund.. Det har INGEN voldsomme episoder været herhjemme. Mange muslimer ER vrede... Og mange UDTRYKKER deres vrede... men på DANSK maner! Ikke med terrorbomber eller flagafbrænding, men med demonstrationer og diskussioner.
Det viser jo netop, at vi fint kan leve sammen her i Danmark.

Lad os dog for alt i verden ikke gøre forholdene værre end de er. Det gavner ikke andre end Dansk Folkeparti!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-03-06 18:38

Beklager mit fraværd

Det var lidt usmart at starte en tråd, hvorefter jeg hev stikket til pc’en pga. flytning. Jeg er så naiv, at jeg har tiltro til, at man blot fræser sin computer ud til det nye sted, sætter stikket i igen – og vupti så kører det som det plejer! ...Det gør det ikke (fandt jeg ud af) det kører faktisk af hækkenfeldt til

Men tak for jeres input. Eksemplerne fra Axelise og binky viser (synes jeg), at der heldigvis stadig findes danskere, der ikke lister rundt på listefødder, men tør stå ved, at der forekommer ting og sager ude i det virkelige liv, som klart viser, at integrationen er SLÅET TOTAL FEJL.

Citat
Ang. diverse indlæg i pressen, så kan man jo let få det indtryk, at hele den arabiske verden drøner rundt i gaderne og brænder ambasader af. Mon ikke dette billede er en lille smule fordrejet, af den presse, der jo egentligt burde være dem.

Jo da. Jeg tror skam også, at der ude bag ligusterhækkene er en udpræget frygt for islam, hvilket vel skyldes, at medierne reelt ikke behandler islam, men altid islamisme, bombemænd og stening af voldtægtsofre.

Blot mener jeg det er ærgerligt, at så snart man giver udtryk for den mindste kritik af de fremmede, integrationsvanskeligheder om man vil - så råbes der straks RACIST, eller man bliver latterliggjort/nedgjort som værende tilhænger af DF (Socialdemokraternes hadeparti) – og så er den ged barberet. Det er for nemt, bare at sige: "Hold din bøtte, eller jeg stempler dig som racist".

Folk er scared shitless for at træde nogen over fødderne og få klasket racist prædikatet på sig – og jeg er røv træt af det, og mener det kvæler al debat. Det kan sq da ikke passe, at når der i de seneste 15 år er kommet 150.000 mennesker til Danmark, hvor af flertallet er muslimer, og nogle er flygtning, så må man IKKE tale om de konflikter, der opstår i kølvandet på en DÅRLIG integration?! ..Uha NEJ, helst ikke – nogen kunne jo tænkes at føle sig stødte (muslimer, politiker), så man lader hellere tingene gå sin skæve gang, men håber selvfølgelig på det bedste. I dette tilfælde viste "det bedste" sig i form af en en Muhammed konflikt. Yes, det er edderbankemig fedt med alle disse tabuer – det rykker rent, når det alligevel viser sig, at disse tabuer ligger lige under overfladen.

Citat
Lad os dog for alt i verden ikke gøre forholdene værre end de er. Det gavner ikke andre end Dansk Folkeparti!

Øhh, hvor meget følger du egentlig med Birgitta?!

Ved du ikke, at der allerede nu evervejes en ny verdensomspændende Lov (ala menneskerettighederne) som skal "Beskytte" - RELIGIONER?! ..

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/03/10/184639.htm

http://www.bt.dk/leder:aid=426538/

Citat
Jeg synes, det er helt ok med de tegninger i Jyllandsposten. Faktisk er det både frækt og modigt.

Går de nuværende tanker igennem FN - og kommer ud som "Lov for alverden" i den anden ende. Så har Rose og Jyllands Posten virkelig sejret af helvede til og så er det vist lige meget, om du synes det er både frækt og modigt. Frem for at slå et slag for' ytringsfriheden - så ender JP med at have hjulpet den religiøse Islamistiske verden til deres ubetinget største sejr nogensinde - i forhold til det frie Vesten.

Går dette igennem - så er der I fremtiden - LOV FOR - at ingen må sige et kvæk om Profeten, eller Koranen - eller Budda - eller Jehovads Vidner - eller Tvind (de kalder det bare en religiøs bevægelse).

Det er for øvrigt tankevækkende, at ikke en gang muslimer kan blive enige om, hvorvidt det er tilladt at afbilde profeter eller ej: http://www.religion.dk/nyheder/artikel:aid=280312

Hvad er din holdning til det, Birgitta?! - Har du nogen bud på, hvad det næste træk bliver i begrænsningen af ytringsfriheden?!

Apropos ytringsfriheden, så læste jeg denne artikel: http://www.nytimes.com/2006/03/11/international/middleeast/11sultan.html?_r=3&oref=slogin&oref=slogin&oref=slogin

Det er faktisk en ganske flot artikel. En modig kvinde med et stærkt budskab. Dem kunne vi godt bruge nogle flere af. Hun siger tingene klart og tydeligt – og så er det bare endnu mere fedt, at det kommer fra en mellemøstlig kvinde, for havde Pia K sagt det, så var hun blevet lynchet.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 12-03-06 20:25

Velkommen tilbage til din tråd Creamygirl. Det der med at flytte en PC kan godt nok være noget værre noget.
Det der var mit budskab i mine indlæg var nu nok mest, at integrationspolitiken egentligt ikke er slået så meget fejl, som mange gerne vil have det til ar se ud. Bevares, man bliver ikke dansk og spiser flæskesteg, bare fordi man får opholdstilladelse og lærer lidt sprog, men det burde vi vel også kunne rumme i vores samfund. Mange indvandrere fra den arabiske verden, bevarer en stor del af deres kultur, også her i landet, lige som du over det meste af kloden kan se danskere klumpe sig sammen i "dansker kolonier". Vi er bare langt mere velhavende end folk der har måttet flygte fra hus og hjem, eller er flyttet fra en eller anden landsby i den 28. plovfure i Irak.
Der hvor vores udlændinge politik virkelig er forfejlet,er der, hvor vi begynder at tro, at man kan demokratisere et samfund ved tvang/våben, som vi i øjeblikket forsøger i den arabiske verden. Det skaber i al fald ikke færre flygtninge, kun på sigt, lavere oliepriser til os selv.
Jeg er også temmeligt træt af at blive beskyldt for at være racist, når en af "mine" beboere ikke bare kan få sin vilje. Det er dog heldigvis kun fåtallet af vores indvandrere fra den arabiske verden, der bruger denne taktik i tide og utide, og det er pudsigt nok oftest nogen af dem, der tilhører den lille hårde kerne, der aldrig bliver integreret i det danske samfund, enten fordi de ikke vil integeres, eller fordi de ikke har evnerne til at forstå den danske måde at opfatte tingene på. Men det er altså kun de færreste indvandrere der er sådan. Jeg kender i øvrigt også en del danskere, der ikke har en skid til overs for folk der ikke ligner os selv - "altså lige bortset fra abdullah inde ved siden af, han er god nok". Det er efter min opfattelse den mest udbredte holdning blandt danskere til folk fra den arabiske verden, og det er her jeg mener, at pressen glemmer sin forpligtigelse i forbindelse med ytringsfriheden. Deres billede af indvandrere indskrænker sig til kriminelle 3. generations indvandrere på nørrebro, alt for unge kvinder der bliver giftet bort mod deres vilje, og en flok hylende mænd, der slagter geder på altanen på 17. etage.
Jeg skal ikke kunne sige, om pressen har belæg for at fremstille dette billede, men min erfaring ude fra det virkelige liv er i alt fald, at de allerfleste indvandrere forbavsende hurtigt, glider ind i det danske samfund, på lige fod med os andre. De får arbejde, deres børn går i skole, og man hører stort set ikke noget til dem - de klarer sig selv, ligesom flertallet af os oprindelige danskere. Hvis det ikke er en vellykket integrationspolitik, så ved jeg ikke hvad det begreb dækker over.
Du vil forøvrigt i løbet af det næste årti opleve 3. generations indvandrere indtage flere og flere topposter rundt omkring. Mange af dem får nemlig ganske gode uddannelser. Om vi oprindelige danskere så vil tage i mod dem på lige fod med vores børn på disse poster vil jo så afsløre, om det er det rigtige sted vi sætter ind, for at få integrationen til at lykkes.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-03-06 21:37

Jeg er ikke helt enig i, at de fleste indvandrer bare "glider" ind i det Danske system. Jeg oplevede ting og sager mens jeg boede i Århus (hændelser der fik mig til at flytte, faktisk) men det lader vi ligge..

Problemet som jeg oplever det er, at (især muslimske indvandrere) er overrepræsenterede i det sociale system, og set udefra kan det godt se ud som om, at de klarer sig fint med det.

Jeg arbejdede på et tidspunkt i en børnehave (i Århus), hvor vi havde en del muslimske børn - og jeg anser det altså ikke som en vellykket integration, at man som muslimsk kvinde i Danmark efter 20 år, STADIG IKKE KAN TALE ET ORD DANSK. Faktisk vil jeg påstå, at systemet ofte misbruges til at finansiere en livsform, hvor kvinderne er hjemmegående med en stor børneflok (hvilket er årsagen til, at de muslimske kvinder ikke taler Dansk - og ALDRIG kommer til det)

Jeg ved ikke om det kan kaldes at være velintegreret - jeg mener det ikke

Når der hertil lægges sager, hvor kioskejere og lign snyder med moms, at der laves sort arbejde af folk som er på sociale ydelser osv. - så begynder de danske skatteyderes vilje til at hjælpe at visne - og det er synes jeg egentlig er forståeligt nok.

Jeg har ikke en pakkeløsning, men jeg mener helt klart at regeringen (Venstre og de Konservative) bør benytte denne uvilje til at begynde at frasortere en række velfærdsydelser. Dansk Folkeparti vil helt klart forsøge at trække imod ved at foreslå en række stramninger som selektivt rammer indvandrere - og det kan vi vel blive enige om, ikke er den rette løsning?!

Derfor mener jeg, at det er på høje tid, at socialdemokratiet kommer på banen. De må for hulan da snart indse, at "tag selv bordet" er et overstået kapitel i Danmark - og gå foran med stramninger som rammer de, der ikke har fortjent ydelserne, som de oprindelig var tænkt.

F.eks. skulle folk, som bliver taget i at arbejde sort på kontanthjælp, have en varig nedsættelse af deres ret til sociale ydelser. Det kunne godt komme til at ramme nogle af pizzasvingerne, men så sandelig også nogle af de danskere, som kører på frihjul

Til gengæld skulle man oprette en masse "integrationsstillinger" i børnehaver, fritidsklubber, i folkeskolen og lign. Her skulle man ansætte de fornuftige, konstruktive indvandrere (som du beskriver) som på denne måde kan hjælpe med til at bygge bro mellem kulturerne, samt lære at tale Dansk, hvilket der vel er en forudsætning for at kan kalde sig velintegreret i et andet land

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-03-06 21:42

Lad mig bare tvære lidt mere i det. Jeg mener, at de unge 2.g'ere har brug for nogle rollemodeller, som ikke er kioskbaroner, taxichauffører med rod i regnskabet eller smågangstere på Nørrebro

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 12-03-06 22:30

hvorvel integreret kan man blive? De arbejder sgu lige så meget sort som os andre - de har forstået systemet
Det er rigtigt som du beskriver, at der er nogen, som efter 20 år (jeg kender endda et eksempel på 35 år - i øvrigt en mand) endnu ikke taler dansk. Vi er helt enige om, at det er sgu for dårligt. Jeg fatter ikke, hvordan man kan få sin opholdstilladelse forlænget, hvis viljen til integration ikke er større. Men det er stadig kun en lille del af invandrerne der er sådan. Jeg har bl.a. en beboer (veluddannet i sit hjemland - Iran), som efter 3 år talte et ganske forståeligt dansk. Han tjente penge ved at løbe med aviser de første par år, og er nu buschaufør. Vi anerkender nemlig ikke hans uddannelse her i landet, og er ikke til sinds at "opgradere" ham. Konen taler udmærket dansk, og har også arbejde. Sådan et par hører du sgu aldrig om i pressen.
Jeg synes ikke, at det er vejen frem, at gennemføre stramninger, som rammer alle. Vi får da heller ikke allesammen inddraget vore kørekort, bare fordi der er nogle unge mænd der kører som sindsyge. Hvor vidt der er tale om et tag selv bord, vil jeg overlade til socialrådgiverne at vurderer, jeg tror ikke de er helt enige med dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-06 15:52

Det er huleme svært det der!

Har da en temmelig god bekendt - bosnisk muslim. Han kom hertil som flygtning. Havde fået den helt store tur af serberne. Han gjorde sig den ulejlighed pronto at lære dansk. Fik sig temmelig hurtigt et job, omend der var lidt tilpasning der skulle ordnes (det med at skulle stå op og møde. Åbenbart så man ikke så hårdt på mødediciplinen dernede). Men om alt er. Han har danske venner, taler, læser og skriver dansk. Er en smule mørkere end os og æder ikke pølser. Det skægge er at hans respekt for tørklæderne, al brænderiet og imam'erne kan ligge på et ret lille sted, selvom han er muslim. Vi har da talt om det med respekten. Men i hans verden bør ingen muslimer bede om respekt, før de selv har lært at vise respekt. Men sådan er der jo så meget.

Seneste nyhed er iøvrigt, at HK nu skal til at føre en omvendt tørklædesag. En person der åbenbart havde været væk fra sit arbejde en tid, kom tilbage og kommenterede "at man havde hættemåger siddende ved kassen". Vupti - ud - farvel. Fyret på gråt papir.

Hold da op - sikke en tolerancetærskel COOP åbenbart har. Ikke en advarsel, ingen skæld-ud. Bare en fyreseddel. Er det bare mig, eller er det ikke en kraftig overreaktion. Jeg personligt vill fremoverveje om jeg vil lægge mine penge i Brugsen. Jeg tror Bilka er bedre. De har ikke så få piger ansat af anden etnisk herkomst, godt nok må de ikke være klædt ud som noget middelalderligt, men jeg har det skam fint med at de ligner almindelige vestlige piger. De er trods alt bosat i et vestligt land. og ikke et muslimsk middelalderligt kvindeundertrykkende diktatur.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-03-06 16:54

Citat
Sagt af en Muslim:
Men i hans verden bør ingen muslimer bede om respekt, før de selv har lært at vise respekt.

.
3773 - hils ham og sig, at det er gyldne ord.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 13-03-06 16:59

Dybest set bør folk, der ikke lærer sig dansk, vel ikke have bistandshjælp eller understøttelse. For at få sådan en ydelse, skal man vel være tilgængelig for arbejdsmarekedet, og jeg har svært ved at se, hvordan man er tilgængelig, hvis man ikke taler sproget.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 13-03-06 19:03

Jeg fatter ikke hvordan nogen kan føjte rundt i det danske velfærdssystem uden at enten komme i arbejde eller aktivering mens andre, bliver betragtet som jaget vildt. Det er ikke noget som er grebet ud af den blå luft, det er noget som jeg selv har oplevet.
det er misbrugerne der stempler flokken. det er problemet med visse grupper, nemlig de forpester enhver form for fornuftig dialog om sagerne

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-06 08:46

Jeg skal hilse ham når jeg ser ham Eyvind....

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-03-06 12:57

Jeg fyrer lige en masse af, inden min pc begynder at drille igen

Citat
Mange indvandrere fra den arabiske verden, bevarer en stor del af deres kultur, også her i landet, lige som du over det meste af kloden kan se danskere klumpe sig sammen i "dansker kolonier".

Hmm, jeg hat to kommentar til ovenstående citat:

1. Vil det sige, at du mener det er en god ting at bevare/fastholde en stor del af sin kultur, når man vælger at flytte til et land med en MEGET modstridende kultur?!

Jeg spørger, fordi jeg i den sammenhæng tænker på Rockwool fondens undersøgelse fra 2000. Konklusionen den gang lød:

"Fastholdelse af egne normer kan svække chancerne for beskæftigelse og muligvis især de normer, der kan betyde en afgrænsning i forhold til det danske samfund"

Og de sidste 5 år har næppe ikke ændret meget på dette faktum, så den med at indvandrerne "passer sig selv" - og alene af den grund af nogle bliver betragtet som velintegreret i vores samfund, er i mine øjne en illusion.
Vi må ikke glemme, at integration opnås gennem socialisering og uddannelse - og her mener jeg godt nok stadig at det halter gevaldigt, selvom man jo altid kan finde en solstråle historie, hvor en hr og fru Muhammed begge har arbejde - og begge mestrer det danske sprog. Problemet er, som tidligere nævnt, at vi danser rundt på listefødder, når det kommer til følsomme emner som vore flygtninge og indvandrer.

2. Nu er det jo sådan, at Kristne slet ikke må befinde sig i de Hellige byer i Saudi Arabien, i hvert fald ikke i Mekka Men hvis der var en koloni af danskere, eller andre vesteuropæere, der havde bosat sig i hjertet af Saudi-Arabien (hvis landet da har et sådant) og disse Vesteuropæere truede (eller rettere sagt rejste hjem for at få de STORE KANONER til at true) med bål og brand, terrorangreb og alskens uhyrligheder, hver gang et eller andet Saudisk organ ytrede sig kritisk omkring Jesus - så ville den Saudiske regering naturligvis straks sætte sig på bagbenene og undskylde dybt overfor den kristne minoritet?! .. nej vel?!

Hehe, lad mig lige sætte det på spidsen. Jeg kan altså ikke forestille mig, at denne lille koloni af vesteuropæer finder sig en kirke, hvor de ligeså skrupragende tossede som imamerne her i Danmark forkynder (Læs skriger) deres harme ud!

høhø, jeg gad godt se den/de Vesterlændinge, der tør opildne sine landsmænd på samme måde som imamerne har gjort her i landet.

Et tænkt eksempel:

"De Alah drenge skal overhovedet ikke trampe på vores værdier og det, der er helligt for os! Det finder vi os sq bare ikke i - og hvis det bliver ved på denne måde, så ringer vi efter vores økonomiske tæskehold hjemme fra gaden i Danmark -
Amen – og Jesus er STOR"

Citat
Jeg er også temmeligt træt af at blive beskyldt for at være racist, når en af "mine" beboere ikke bare kan få sin vilje. Det er dog heldigvis kun fåtallet af vores indvandrere fra den arabiske verden, der bruger denne taktik i tide og utide

Jeg er aldrig blevet kaldt for en racist af en indvandrer. Men derimod er der mange danskere, der lider af overdreven berøringsangst for flygtninge/indvandre – og derfor er hurtige på aftrækkeren når talen falder på vore flygtninge og indvandrere. Så derfor pisser det mig altid af, når folk bare ukritisk kommer med deres dobbeltmoralske humanitære pladder, der faktisk bunder ud i en racistisk favorisering af en specifik samfundsgruppe.

Og så for lige at få slået en ting fast. Mange er rent faktisk usikre overfor fremmede - uanset om det drejer sig om decideret had, eller bare ren uvidenhed. Som eksempel kan jeg fortælle, at en kollega til mig har fortalt at hendes mor på et tidspunkt havde brug for praktisk og personlig hjælp i hjemmet. Der blev sendt en somalier derud, som moderen overhovedet ikke kunne kommunikere med. Da hun udtrykte sin usikkerhed og skepsis over dette til sin datter (min kollega) blev hun tysset til at holde bøtte, fordi datteren selv er temmelig berøringsangst ang. emnet, og fordi hun ikke mener det er politisk korrekt at afvise hjælpen. Det synes jeg er forkert – og hvordan filan skal vi komme usikkerheden til livs, når ikke vi ikke tør tage tyren ved hornene og tage en debat?!

Citat
Jeg synes ikke, at det er vejen frem, at gennemføre stramninger, som rammer alle. Vi får da heller ikke allesammen inddraget vore kørekort, bare fordi der er nogle unge mænd der kører som sindsyge.

Det er en om’er Finn LOL.. Hvordan kan du få det til, at stramningen jeg foreslår vil ramme ALLE?!

Jeg nævnte" folk, som bliver taget i at arbejde sort på kontanthjælp, skal have en varig nedsættelse af deres ret til sociale ydelser."

Altså bliver hverken du eller jeg ramt, hvis vi vel at mærke holder os indenfor lovens rammer. Nul sort arbejde – og dette gælder ALLE. Hvorfor sidder jeg lige nu med en fornemmelse af, at du laver sort arbejde Finn?! ..hihihi var du lidt for hurtig, eller hva?!

3773 skriver

Citat
Det skægge er at hans respekt for tørklæderne, al brænderiet og imam'erne kan ligge på et ret lille sted, selvom han er muslim. Vi har da talt om det med respekten. Men i hans verden bør ingen muslimer bede om respekt, før de selv har lært at vise respekt. Men sådan er der jo så meget.

Hvis ikke det var fordi din bekendt er fra Bosnien, så kunne han meget vel minde om min ven Achim. Han har squtte meget tilovers for fundamentalisterne i de Arabiske lande - og Muhammed kalder han for en gangster, og tilføjer at han foretrækker verden, som den er, frem for det paradis, som profeten har skaffet en milliard muslimer på halsen.

Han har åbent fortalt, at han blev opdraget til at hade – og at ønsket om fred og fordragelighed slet ikke var en mulighed, idet det betragtes som svaghed og overgivelse, at udvise medmenneskelighed for den/dem der IKKE tror på Islam. Han siger, at fordi han (som muslim) har valgt at afvige og være af en anden mening, så kan han ifølge koranen (og resten af sin familie) være stensikker på at ende i helvede. Men Achim besidder heldigvis en underfundig og dejlig humor, så jeg er slet ikke bekymret for at han skulle ende i helvede.
Og hvis han gør, så bliver helvede lavet om til en fest. Det er jeg sikker på

Og så overså jeg Knetes spørgsmål tidligere.

Citat
og hvem har glæde af at selvcensuren lige p.t. er meget i højsædet?

Hmm, Thøger?!

Afslutningsvis kan jeg ikke lade være med liiige at kommentere, at jeg tror der skete et politisk selvmord her i weekenden. For dælen da også, Fogh fik godt nok en på hatten af taskedamerne (Jelved og Thorning)..Jelveds retorik er meget nedladende – og sådan går det når folk bliver så forblindede af deres pro muslimske standpunkter, at de opfatter andre danskere som fjender af det multikulturelle samfund. Jeeez, det var pinligt. Jeg læste to artikler – og det eneste jeg fik ud af det, var en byge af grimme ord om vores statsminister.

Anders Fogh er en farlig mand for Danmark
han vil ikke indrømme fejl
han mener ikke, at han har nogen fejl
han skaber splid og splittelse
han sætter lus i skindpelsen for at maksimere stemmer
han er konfrontatorisk
han er arrogant
han er inkonsekvent
han evner ikke at lytte
han evner ikke at tage mod råd fra andre
han går ikke i dialog med nogen.
han vil ikke tage ansvaret, andre må tage ansvaret.
han giver sig selv Vorherre-status
han sætter sig selv op på en piedestal
han viser ikke lederskab
han leder landet arrogant og uværdig
Han er pinligt og en dyb, dyb ulykke for Danmark

Kan hun mon komme til?! LOOOL - ok hun er en af de fhv. skolelærere jeg afskyr. I stedet for at komme med løsninger, er hun retorisk nedladenden, der kun har sine PEGEFINGRE at gøre godt med. Man føler sig altid lidt som en skoleelev, når hun er på banen.

Det er vist snart tid til chefskifte i det parti - ellers lukker de sq snart. Ikke en gang hendes egne partimedlemmer støtter hendes udfald mod Anders Fogh. http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3817036

I øvrigt handler de radikales valgvideo ikke om en skid andet, end at svine regeringen til, frem for at fremhæve deres egne synspunkter. Så jeg må konstatere, at jeg efter denne valgvideo, samt weekendens to artikler, hvor jeg ikke kan læse andet end en kvinde, der retorisk tror sig STOR, men ikke har en skid at byde på, og aldrig kommer til at få indflydelse - virkelig ikke kan gøre andet, end at trække på smilebåndet og konstatere, at Jelved fremstår, som en sur hormonforstyrret muggen mokke.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-03-06 14:53

Tjaeee Øhhhhhh Bøhhhhh.... Jeg har vist i andre tråde givet min mening til kende vedrørende indvandrere, som konsekvent ikke ønsker at tilpase sig det samfund, som de har valgt at leve i.

Men jeg er jo ikke den store gartner, og når et bed skal ryddes, så skelner jeg ikke så meget mellem hvilke vækster der skal blive og hvilke der skal luges væk - hele lortet ryger og så starter jeg forfra - så det overlader jeg klogeligt til andre. Det samme gælder indvandrerproblemet. Jeg kan ikke skelne mellem the good ones og the bad ones, så for mig vil det være ud af klappen med hele menageriet.

Det er dog en noget unuanceret metode, så det er jo dejligt at se, at en lille "gartner" som Creamygirl kan luge ud i hoben, med fikse små indgreb, som eksempelvis den med sort arbejde og kontanthjælpen. Den er jeg helt rolig ved. Mit eget sorte arbejde berøres jo ikke af dette, da jeg ikke er på kontanthjælp. Skal man endelig skelne melle typer af sort arbejde, er der i mine øjne en afgørende forskel på svindel med overførselsindkomster, og lidt sort naturaliehandel.

At begge dele er ulovligt, er jeg helt klar over, men der er som skrevet en moralsk forskel. I øvrigt er det i mine øjne lovgivernes egen skyld med deres forfejlede skatte/afgiftspolitik, at mange laver sort naturaliehandel.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 14-03-06 23:35

Hej igen creamygirl.

1:." Vil det sige, at du mener det er en god ting at bevare/fastholde en stor del af sin kultur, når man vælger at flytte til et land med en MEGET modstridende kultur?! "

Jeg mener. at uanset hvor i verden du løber hen, skal du bevare ligenøjagtigt så meget af din kultur, at du stadig er et selvstændigt individ. Danskere der flytter til andre verdensdele skal glemmer sgu da heller ikke, at de i bund og grund er danske. Det er min opfattelse, at et samfund som vores, sagtens kan rumme forskellighed. Nye input kan faktisk være udviklende.

"Jeg spørger, fordi jeg i den sammenhæng tænker på Rockwool fondens undersøgelse fra 2000. Konklusionen den gang lød:

"Fastholdelse af egne normer kan svække chancerne for beskæftigelse og muligvis især de normer, der kan betyde en afgrænsning i forhold til det danske samfund" "

Jeg har ikke læst Rockwool fondens undersøgelse, men jeg ville ikke forbavses, hvis det viste sig, at fastholdelse af alt andet end rockwools normer, ville virke "begrænsende" på beskæftigelsen.

"Vi må ikke glemme, at integration opnås gennem socialisering og uddannelse "

Helt enig, og derfor ville det sgu også være rart, om vores FRIE presse gad bruge lidt ytringsfrihed til at oplyse de brede masser, så vi ikke kun havde det indtryk, at indvandrer udelukkende kommer til landet for at åbne tæppehandler (med livlig handel fra baglokalet) og misbruge det danske velfærdssystem - og så i øvrigt bruge deres al for rigelige fritid til at slå gamle damer ned og sælge narko. Integration indebærer også, at vi er villige til at tage i mod indvandrerne på lige fod med alle de andre danskere vi møder i vores hverdag, uden fordomme. Nogen af dem ER kriminelle. Det er der altså også nogen af de gamle danskere der er. De fleste af vores fængsler er nu engang bygget før indvandrerne "oversvømmede" landet.

2. "Nu er det jo sådan, at Kristne slet ikke må befinde sig i de Hellige byer i Saudi Arabien, i hvert fald ikke i Mekka "

Hvad i himlens navn skal du da også derned for - du kan jo ikke døje de indfødte
Du løser da ikke et problem, ved at gøre problemet større. Jeg forstår ikke din logik om, at hvis vi ikke må komme der, så skal de i alt fald heller ikke være her.
Ikke desto mindre ser du overalt, hvor danskere flytter til i større mængder, at de klumper sammen, og værner om den kultur de har med sig. Dette indebærer altså også, at vi ikke udvikler en større international krise, hvis nogen skulle komme til at tale nedladende om ham der Jesus Kristensen. For det første kender de fleste danskere ham dårligt nok, og så er det også helvedes besværligt at skulle fise rundt i gaderne og lave ballade. Så hellere sidde derhjemme og se det på TV. Det er dansk kultur.
Det beroliger mig dog en del at læse, at du er klar over, at det er en lille del af vores indvandrere (Imamerne), der står bag det her spektakel. De fleste muslimer har et forhold til deres religion der om ikke ligner danskernes forhold til biblen, så er det i alt fald ganske afslappet.

"Jeg er aldrig blevet kaldt for en racist af en indvandrer" - det er jeg!

"Mange er rent faktisk usikre overfor fremmede - uanset om det drejer sig om decideret had, eller bare ren uvidenhed." - Det er jo det jag taler om. Vores presse skal bruge deres ret til at skrive om næsten alt, til lære os lidt mere om indvandrernes kulturelle baggrunde. Vi forstår dem ikke, og de forstår ikke os. På samme måde synes jeg at DERES medier burde oplyse om vores kultur, men det kan vi ikke rigtigt bestemme - vel. Vi forstår lige så lidt af, at de kan finde på at drøne rundt i gaderne og ødelægge deres egen infrastruktur pga. noget i en avis i Danmark, som de kan forstå, at et par tegninger af deres profet i højere grad skal udtrykke kunstnernes opfattelse af, hvordan vi påvirkes af islam i vores del af verden, end være en hån mod religionen. Jeg gad da i øvrigt nok vide, om de der kunstnere overhovedet har læst koranen, eller om deres forarbejde består i at læse JP og Ekstrabladet.

Og så til sidst creamygirl - jeg arbejder ikke sort. Det gider jeg sgu ikke længere. Jeg er alt for dansk til det. Når jeg har arbejdet mine 37 timer, fodret vores dyr her på farmen ( ingen grise lige for tiden ), og ordnet alt det der skal ordnes i en almindelig arbejders hverdag, så har jeg altså ikke lyst til at skulle styrte ud, for at skore lidt skattefri indtægt - eller som det hedder, hvis man skal sige det politisk korrekt - anden etnisk indkomst.
Jeg kender nogen der gør det, men de er alle oprindelige danskere, så det er nok i orden

Finn

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 15-03-06 00:21

Tj a, hvad gør vi så lille du, sæt kikkerten for det blinde øje.
som det foregår nu fremmer det ikke forståelsen, alle taler mere eller mindre forbi hinanden.
Elsborgs - tal med en fra told og skat det vil revidere dit syn på den sag.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 15-03-06 21:00

jeg syntes det er foruroligende med den her undersøgelse af danske muslimers holdning til muhammad sagen http://www.ugebreveta4.dk/smcms/Ugebrevet/10046/10548/10556/10557/Index.htm?ID=10557

den burde ha set helt anderledes ud efter min mening

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 16-03-06 00:24

fleng.
Jeg forstår ikke rigtigt, hvad jeg skal tale med en fra told og skat om. Jeg arbejder ikke sort.
Dem jeg kender, der kunne tænkes at finde på det, er etniske danskere.
Hvis told og skat har kendskab til nogen, uanset oprindelse, der arbejder sort, så forventer jeg som pligtopfyldende skatteborger i det her land, at de gør noget ved det - det er lis'som deres job - ikk'? Eller har de for travlt med at udfylde selvangivelser i fritiden for venner og bekendte (som venne tjeneste selvfølgelig - ingen sorte penge her!)

Knete
Jeg ser, efter at have læst creamygirls 1. indlæg, den her tråd som en menings udveksling vedr. ytringsfriheden, og ikke så meget en diskution pro/kontra indvandrere (læs muslimer), derfor kan jeg heller ikke rigtigt se, at f.eks. dit link til ugebrevet kan bruges til ret meget andet, end at bekræfte det standpunkt jeg har haft hele tiden, nemlig at ytringsfrihed er en rigtig god ting, men dem der burde holde mest af den (medierne) bruger den meget ensidigt til at fremme egne interesser. Jeg mener, at der burde være en forpligtelse forbundet med friheden. så vi kunne få bare lidt objektiv oplysning - bare en gang i mellem - så vi ikke altid var henvist til at danne vores holdninger på, hvad der ser godt ud på disken hos bladhandleren (som sikkert er muslim og sælger afgift frie sodavand i baglokalet ) eller er i stand til at tiltrække tilstrækkeligt store mængder seere/læsere til at man kan skore lidt ekstra reklamepenge eller flere vælgere/stemmer.
Verden er ikke sort og hvid. Ikke alle muslimer er kriminelle, og ikke alle danskere er lovlydige.
Der er næppe nogen selvstændigt tænkende mennesker i den vestlige verden, der kan se fornuften i hvad der ft. foregår i de arabisk talende lande, men uanset hvad vi synes om det/dem, skal vi være her allesammen. Efter min opfattelse, fremmer det ikke en fredelig sameksistens, når vore folkevalgte (uanset politisk tilhørsforhold) i deres jagt på taburetter, halser efter en folkestemning, dygtigt hjulpet på vej (læs; skabt) af en noget ensidig presse i mere eller mindre sober udformning. Her mener jeg, at lidt selvkritik fra alle sider ville være klædeligt.
Et glimrende eksempel er linket til ugebreveta4, hvor saglig artiklen end forsøger at fremstå. Alene overskriften:

"Hver tiende muslim accepterer flagafbrænding"

- det må jo altså inde bære, at 9 ud af 10 IKKE accepterer flagafbrænding, men det er der nok ikke så meget "salg" i. Læser man artiklen, får man indtryk af, at det er saglig og redelig oplysning.
Jeg undres bare lidt over, at det egentligt kun er folk med "den rette politiske overbevisning", der får lov at udtale sig. Bevares, Pia Kærsgård får da lige lov til at gentage sig selv igen-igen, men bortset fra det, vælger skribenten fra LO at fiksere på nogle af de brølere, repræsentanter for den siddende regering har begået, i stedet for at lade dem udtale sig. Jeg gad nok vide, om det har spillet nogen rolle for artiklen, hvilke partier LO håber på, der kommer til at danne regering næste gang! Det kan da ikke være organisationernes medlemmer de forsøger at tækkes, idet en del af deres medlemmer vel er muslimer, og en endnu større del er tilhængere af Pia K og den siddende regering.
Denne "saglighed" findes i alle vore medier, og det er her jeg mener, at SELVcensur ville være på sin plads.

Finn

Kommentar
Fra : foxlis

Dato : 16-03-06 01:26

Det gør du vel ikke men jeg ved en del om hvad de bruger en hel del tid på. jeg ved osse en hel del hvordan det kører. endeligt kan du jo også læse en del om hvad der sker når Told og skat holder razia i pizarier og grilbarer.
Men hvad er sort arbejde er det et arbejde hvor der ikke betales moms eller der hvor salg går udenom kasseapparatet. Det førstnævnter er sort arbejde, men det sidstnævnte er moms og skatteundragelse.
du kan jo gætte på hvem der laver disse ting,

Med hensyn til tilpasning når vi er ude må vi tilpasse os de lokale fugle, her er vi på hjemmebane. og her er det os der sætter dagsordenen.
Jeg har da fuld forståelse for at de de kommer visse steder fra vil have svært ved at omstille sig til vores tilværelse, klare dagen og vejen med de krav der stilles i dagens Danmark. derfor er de jo ikke ringere som menneske af den grund, for vi ville heller ikke kunne klare en omstilling til det land de kommer fra. Den gruppe jeg her tænker på er henvist til et liv på varig bistand. at de så bliver bitter og frustreret over det, er der vel ikke noget at sige til.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 16-03-06 21:06

foxlis:
Hvis det er mit indlæg du svarer på.
Jeg mener stadig ikke at creamygirl startede denne tråd som diskutio for/imod muslimer og andet godt folk.
Din definition af sort arbejde holder ikke rigtigt. Sort arbejde er efter min opfattelse både hvis der ikke betales moms OG hvis der hverken betales moms eller skat. Men det er OGSÅ når en skatterevisor laver regnskabet for en tømrer, der så til gengæld lige sætter et nyt køkken op for revisoren, uden beregning. Eller når en murer (eller en anden der kan lave det samme arbejde - han behøver egentligt ikke være faglært) lige fixer en pejs for en mekaniker, der så lige skifter olie på bilen for den frisør, der klippede mureren. Strengt taget er det vel også sort arbejde, når dine børn glemmer at anføre på selvangivelsen, hvis de får en halvtredser for at slå naboens græs.
Kort og godt; sort arbejde er alt arbejde, hvor de offentlige kasser går glip af en indtægt, som de efter reglerne normalt ville være berettiget til. At det så nok hedder noget andet i det juridiske sprog er jeg egentligt ligeglad med - resultatet er det samme, vi andre kommer til at betale det der mangler.

Dine kommentarer om indvandrernes tilpasningsevner, har jeg egentligt ikke lyst til at kommentere. Alle ved da, hvor dygtige danskerne er til at "tilpasse os de lokale fugle". Det har enhver der har besøgt f.eks Mallorca da selv set. Der tilpasser vi os næsten lige så godt som "herrefolket" gør på vestkysten.

Jeg mener stadig, at denne tråd handler om ytringsfrihed, så skal vi ikke koncentrere os om det?

Finn

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 16-03-06 21:46

f.elsborg

Hvordan havde du tænkt dig at drøfte ytringsfriheden uden at talen falder på samfundsgruppen, der gerne ser den begrænset?! Knetes link synes jeg er særdeles relevant i den forbindelse - og jeg er langt fra striks, når det kommer til hvad folk ønsker at drøfte i "mine" tråde. Vil man snakke trendy mode, hårprodukter, opskrifter på boller i karry - eller noget helt fjerde, så er der skam plads til det også.

Mht til linket, så er jeg faktisk ret skuffet over de herboende muslimer, efter at have set og fordøjet resultatet at undersøgelsen foretaget af Catinét Research..

Jeg finder det alarmerende, at langt over halvdelen af danske muslimer mener, a t statsministeren skal give en officiel undskyldning for tegningerne. Hele 11 pct. har fuld forståelse for flagafbrænding, ambassade-ødelæggelser og boykotter. Og kun to pct. i den aktuelle situation føler sig mest som danskere, mens 53 procent føler sig mest som muslimer. Mener man at regeringen skal undskylde for noget, som her i landet ikke er kriminelt – og for noget som ligger udenfor regeringens magt, så ved man simpelthen ikke en skid om begrebet ytringsfrihed. Og når tallene i undersøgelsen falder ud som de gør, så mener jeg seriøst, at det indikerer man fra barnsben har fået indpodet at det betragtes som overgivelse og svaghed at have noget til fælles med den/dem der ikke tror på Islam og profeten.

Det er da mere end forventeligt at både 2. og 3. generationsindvandrere føler sig mest som danske, idet de er vokset op i dansk kultur. Ingen siger, at de skal føle sig 100% danske - men da meget gerne overvejende - ellers kan jeg slet ikke forstå, hvorfor man vil bo her.

Jeg erkender blankt, at jeg havde mere tiltro til, at indvandrernes børn i højere grad ville falde ind i et dansk adfærdsmønster - og jeg er blevet ubehageligt overrasket over, at efterkommerne ikke i større omfang bakker op omkring demokratiet/ytringsfriheden og det samfund de ønsker at være en del af. Det er sq for dårligt!

Man kan sagtens sige, at man er såret over tegningerne, men at man tager afstand fra udenlandsk pression og had mod Danmark. Jeg havde da helt ærligt forventet mig solidaritet med det samfund som har givet asyl til jugoslaver, irakere, libanesere og mange andre fra de muslimske lande.

Jeg kunne virkelig godt ønske mig noget loyalitet tilbage. De muslimer, der har dansk statsborgerskab må snart finde ud af, om de virkelig går ind for det danske samfund nu hvor det koster noget. Ligesom et ægteskab er "i lyst og nød", så må de vise, om i går ind for det land, som de er borgere i. Desværre føler mindre end 2% sig mest danske i denne situation... Og så ved jeg ærlig talt ikke hvad jeg skal sige, andet end at resultatet i al sin enkelhed indikerer, at islam i sin traditionelle udgave ikke er foreneligt med demokrati.

I det mindste forventer jeg, at danske muslimer tager afstand fra de danske imamers rejse - og jeg forventer også, at de tager afstand fra flagafbrændinger og trusler mod danske statsborgere.
Det kan måske virke som store forventninger, og jeg er da også klar over, at disse forventninger kan medvirke, at nogen føler sig delt mellem forskellige loyaliteter. Men nogen gange må man bare vælge side.

Selv Naser Khader, som vel må tænkes at være den i Folketinget, der har størst forståelse for muslimer og deres forhold til religion og profeten, er skuffet over resultatet af den undersøgelse. http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=339472

Citat
Hvad i himlens navn skal du da også derned for - du kan jo ikke døje de indfødte

Du løser da ikke et problem, ved at gøre problemet større. Jeg forstår ikke din logik om, at hvis vi ikke må komme der, så skal de i alt fald heller ikke være her.

Hvor skriver jeg, at jeg ikke kan døje de indfødte i Mellemøsten?! – Prøv næste gang at læse mine indlæg med lyset tændt – det tror jeg fremmer forståelsen af ordlyden Og så er det da klart, at du ikke fatter min logik – for der er jo ingen, udover den logik du har grebet ud af den blå luft. Jeg har ikke noget sted skrevet, at vore flygtninge og indvandrere ikke må være her. Når jeg skriver at Kristne ikke må befinde sig i de Hellige byer i Saudi Arabien (jeg nævnte i den forbindelse Mekka) , så er det da langt fra det samme, som at mene, at vi her i Danmark ikke vil se/have borgere med en anden tro end vores. Kunne det tænkes, at jeg i stedet prøver at synliggøre, at man i mellemøsten ikke udviser helt den samme gæstfrihed, som andre steder i verden – og måske derfor bør se lidt på sit eget lands behandling af fremmede, før man begynder at vil regere og uddelegere ordrer og fatwaer til ANDRE nationers borgere?!

Citat
Jeg har ikke læst Rockwool fondens undersøgelse, men jeg ville ikke forbavses, hvis det viste sig, at fastholdelse af alt andet end rockwools normer, ville virke "begrænsende" på beskæftigelsen.

Men du kan jo overveje at læse deres undersøgelser så. Rockwool fonden er et forskerteam bestående af både en forskningschef, forskere og forskningsassistenter. Fondens formål er, at støtte videnskabelige, humanitære, kunstneriske eller sociale formål, samt at bidrage til forbedring af miljø- og samfundsudvikling. Jeg tror ikke du skal regne med, at fondens egne normer har så meget relevans for tørre tal og tendenser i hele Europa.

Citat
På samme måde synes jeg at DERES medier burde oplyse om vores kultur, men det kan vi ikke rigtigt bestemme - vel.

Hvorfor ikke! – så vidt jeg er orienteret, så har ledere i Mellemøsten da overhovedet ingen skrupler, når det kommer til at forlange, hvad der må skrives i danske skolebøger

Citat
Ikke desto mindre ser du overalt, hvor danskere flytter til i større mængder, at de klumper sammen, og værner om den kultur de har med sig.

Jeg har aldrig observeret, at Danskere i stor stil slår sig ned i diktatur stater, som eksempelvis Iran og Syrien – og langsomt kræve demokrati, fri porno osv. Og det nytter ikke noget at lukke øjnene, for det ER den muslimske del af indvandrerne, der opretter deres egne muslimske skoler, så deres børn ikke kommer i kontakt med Danmark. Det ER den muslimske del af indvandrerne, der
kræver deres egne begravelsespladser, hvor der ikke må begraves ikke-muslimer. Det ER den muslimske del af indvandrerne, som ønsker særregler for deres religion – og det ER den muslimske del af indvandrerne, der i et demokratisk land vil fastholde undertrykkelsen af deres kvinder.

Det multi-kulturelle samfund, som vel nok er en logisk konsekvens af globaliseringen, er en naiv drøm efter min mening. Jeg synes tendenserne efterhånden viser, at det simpelthen ikke fungerer særligt godt, fordi der er så mange ekstreme elementer ude i periferien, som tilsyneladende er i vækst. (ex: Hitzb-ut-Tahrir - Dansk Front)

Jeg er ikke i tvivl om, at multi-kulturalisterne mener det godt, men jeg mener personligt den mere medfører et brud på vores kollektive identitetsfølelse og vores fornemmelser af tilhørsforhold (på alle sider), end den finder tolerante støtter. Og det er måske især her forklaringen egentlig skal søges på den senere tids kultur-sammenstød.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 16-03-06 22:11

En ting står mig lysende klart Elsborg, vi er ikke eninge om ret meget og bliver det sansynligvis aldrig.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 17-03-06 19:29

fleng: Det er da utroligt kedeligt ar argumentere med nogen man er enige med

creamygirl:

"Hvad i himlens navn skal du da også derned for - du kan jo ikke døje de indfødte " -det var ment som en spøg.

Lad os først lige slå fast at:

1: Jeg mener ikke, jeg er racist
2: Jeg mener ikke, at vi bare skal åbne landets grænser for horder af anderledes tænkende, for at de skal overtage vores samfund, og berige os med udslettelse af den danske kultur og lære os alle at leve i pagt med den hellige bog (uanset hvilken en af bøgerne det måtte gælde)
3: Jeg er ikke tilhænger af sort arbejde
4: Jeg går IKKE ind for censur

"Hvordan havde du tænkt dig at drøfte ytringsfriheden uden at talen falder på samfundsgruppen, der gerne ser den begrænset?"

Jeg har såmænd heller ikke noget imod at snakke om de grupper, der gerne ser en begrænsning af ytringsfriheden. Jeg er bare ved at få den opfattelse, at det ikke rigtigt er det der bliver argumenteret omkring. Som jeg har opfattet nogle af de tidligere indlæg, var det mere holdningen "Alle yallah'er ud af danevang", og det gider jeg altså ikke diskutere.

Men tilbage til ytringsfriheden:

"Mht til linket, så er jeg faktisk ret skuffet over de herboende muslimer, efter at have set og fordøjet resultatet at undersøgelsen foretaget af Catinét Research.. "

Ok. Så lad os kigge lidt på undersøgelsen.
Hvis man bruger linkene under Fakta i højre side af "ugebreveta4" artikkel, kan man læse spørgsmålene der er stillet (i alt fald nogen af dem)

1. spørgsmål slår fast, at de fleste muslimer i landet (81%) er krænkede af tegningerne i JP (jeg var slet ikke klar over, at der var så mange muslimer der læste den avis). Det er der vel ikke så meget at bemærke omkring. Jeg kan da huske engang, da en (nu) kendt dansk kunstner havde fået til opgave at udsmykke Nørreport station, og han valgte at udlægge biblen på sin egen måde. Dengang var der sgu også en del kristne der var forargede - også selv om de var pære-danskere.

2. spørgsmål "Hvad er din holdning til de muslimske reaktioner i mellemøsten? Her tænker jeg på afbrænding af flag, boykot af danske produkter og angreb på ambasader"
Læg mærke til, at de spørger om de MUSLIMSKE reaktioner, og når man så ser svarmulighederne, og husker på, at vi her har med en gruppe at gøre, som ikke er særligt velbevandrede i det danske sprog, så er det vel ikke overraskende, at når 81% af muslimerne i landet er krænkede, så vil mange af dem også forstå (eller have forståelse for), at der kommer reaktioner i de områder, der er lige så krænkede som dem selv. Når jeg tænker på den udenrigspolitik USA har ført i mellemøsten siden 2. verdens krig, kan jeg faktisk også godt forstå, at en flok ekstremister kan finde på at kapre nogle fly, og flyve dem ind i nogle bygninger i USA, men det betyder bestemt ikke, at jeg har forståelse for at de gør det.

3. spørgsmål viser nok mest, at de adspurgte ikke rigtigt ved, hvad ytryngsfrihed indebærer.

4. spørgsmål "hvor har du læst om muhammedtegningerne?" - Er det ikke tankevækkende, at kun 6% udelukkende får deres nyhedsdækning fra arabiske (og måske censurerede) medier, mens mindst 78% får oplysninger fra danske medier.

5. spørgsmål (her går det da helt galt for spørgerne): "Hvad føler du dig mest som i den aktuelle situation vedrørende muhammed-tegningerne som dansker eller muslim?"
Creamygirl - hvad kan du bedst lide, en flyvetur eller medisterpølse? Der bliver spurgt om to forskellige ting.
Spørgeren har lige sporet vores tanker ind på de voldsomme reaktioner i mellemøsten, og så kommer man med det her spørgsmål. Det kan da ikke forbavse nogen, at hvis man føler sig krænket over tegningerne, og opfatter dem som et angreb på ens religion, at man så føler sig som et krænket religiøst menneske. Der er da ikke noget i det her spørgsmål der antyder, at folk sympatiserer mere med ballademagerne i mellemøsten, end de gør med Danmark. Hvorfor spørger men ikke: "Hvad føler du dig mest som i den aktuelle situation med afbrænding af flag og angreb på ambasader og uskyldige danskere, som dansker eller muslim?", så tror jeg, at du havde set et helt andet resultat, men det havde "taskedamerne" og den siddende regering ikke kunnet slå politisk plat på.

Altså - om igen ugebreveta4

"Det er da mere end forventeligt at både 2. og 3. generationsindvandrere føler sig mest som danske, idet de er vokset op i dansk kultur" - helt enig. Det tror jeg faktisk også de gør, de fleste af dem.

"Man kan sagtens sige, at man er såret over tegningerne, men at man tager afstand fra udenlandsk pression og had mod Danmark" - ja det kan man, men den svar mulighed var der vist ikke - vel?

"Citat
På samme måde synes jeg at DERES medier burde oplyse om vores kultur, men det kan vi ikke rigtigt bestemme - vel.

Hvorfor ikke! – så vidt jeg er orienteret, så har ledere i Mellemøsten da overhovedet ingen skrupler, når det kommer til at forlange, hvad der må skrives i danske skolebøger "

Bunder hele den her diskussion ikke i, at nogle at for gamle mænd, med alt for meget skæg, sidder i nogle alt for fjerne lande, og vil bestemme, hvad der skal stå i danske aviser. Det vil vi naturligtvis ikke lade dem gøre, men så kan vi altså heller ikke blande os i, hvad de skriver i deres.

"Jeg har aldrig observeret, at Danskere i stor stil slår sig ned i diktatur stater, som eksempelvis Iran og Syrien – og langsomt kræve demokrati, fri porno osv." - nej, vi bruger militær magt. Det ser du ft. i Irak (eller handler den krig slet ikke om at fjerne en diktator og indføre (vestligt) demokrati?)

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 18-03-06 14:01

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/03/10/122147.htm

hvordan kan danskerne få en dialog i gang med sådanne personer?

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 22-03-06 23:15

Flere religiøse fundamentalister, der krænker ytringsfriheden?
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=339761

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 08-05-06 11:18

endnu et offer for selvcensuren,,,,, Sykehuset Sørlandet Kristiansand har måttet fjerne et billed af en gris på døren til deres børneafdeling

Godkendelse af svar
Fra : creamygirl

Dato : 24-06-06 10:48

Tak for svaret Axelise.