/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Forældre eller plejeforældre ?
Fra : 1991
Vist : 934 gange
500 point
Dato : 07-03-06 19:47

Når man indfører data i et slægtsforskningsprogram som eksempelvis Brothers Keeper - skal man så indføre biologiske forældre eller adoptionsforældrene ???
Kan man føre begge forældrepar ind - hvad er rigtigt ???
Mvh 1991

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-06 19:58

Jeg er blevet belært om at en adobteret "slægtning" ikke er en slægtning,
så blandt slægtsforskere kun biologiske aner.
(mine adobterede slægtninge indgår i mit slægtstræ på linie med dem med det rigtige blod/gener)
men spørger man en rigtig slægtsforsker er det forkert, Svend

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-03-06 20:13

Det er det eneste lille punkt hvor der er en forskel på biologiske forældre og pleje/adoptiv -forældre.
I et stamtræ forekommer kun biologiske børn/forældre/brødre/søstre.
Men der er nogen som tager ikke biologiske med og noterer omkring det.
Hvad der er mest rigtigt, er vel et spørgsmål, da den biologiske fader jo alligevel ikke altid kendes.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-06 20:22

Når nu dit slægtsprogram sikkert ikke kan håndtere "dobbelt" forældre,
hvorfor så ikke lave et supplerende slægtstræ over adobtiv familien?
Kun et forslag...
Svend der har sit eget mere fleksible lay out.

Kommentar
Fra : jjkandus

Dato : 07-03-06 20:36

Jeg bruger selv Brothers Keeper og der er f.eks. mulighed for at lave notater ud for de forskellige data.
Der kan tilføje navne ud for de enkelte poster, og man har mulighed for at tilføje forældre, der er da ingen der forbyder at man laver et notat om adoptiv forældre. Der er jo ogå mange der f.eks er gift mere end én gang.
Jeg mener mulighederne er mangfoldige, så held og lykke med det. Det kommer jo an på hvad man bruger sin slægtsforskning til

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 07-03-06 20:44

Hej

Jeg tager også både plejebørn og adoptivbørn men. I Legacy har mulighed for at vælge status på både børn og forældre - således man kan sætte dem til adoptiv eller pleje børn/forældre.

Lis

Accepteret svar
Fra : ardal123

Modtaget 500 point
Dato : 07-03-06 21:21

hej.
jeg mener du skal føre dine biologiske forædre samt hele din biologiske slægt i din slægtstavle.
du kan så tilføje ,en punkt der fortæller at der er plejeforældre.men husk det er dine biologiske forældre der er din slægt.

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 07-03-06 21:28

Tak for svaret ardal123.

Så vil jeg fortsætte sådan.

Mvh 1991

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 07-03-06 22:45

hej 1991.
tak for dine point,det glæder mig at mine oplysninger kunne bruges,held og lykke med din videre forskning.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 08-03-06 11:13

I Brothers Keeper kan man faktisk indføre både "rigtige" forældre, plejeforældre, adoptivforældre på/om samme barn, men det er den/de man "vælger" som foretrukne/foretrukken "forælder" deer vil fremgå af aneoversigten.
Brothers Keeper kan også håndtere om forældrene har forskellig status.

JEg er dog enig i at blodsbeslægtet er det mest almindelige når man angiver forældre, men det er altså ikke altid de gamle oplysninger er fuldstændige. Tidligere var det dog ret ofte sådan at adoption (man havde vel kun sjældent formelt adopteret, men i praksis dog alligevel) ofte skete til en søster eller en broder. Endda af og til set at begge adoptivforældrene var søskende til de "rigtige" forældre, så anetavlen alligevel blev korrekt.

Med nutidens sæddonorer kommer der yuderligere et aspekt til de tidligere forekommende "sidespring", og som ofte hverken kan be- eller afkræftes. Personligt har jeg besluttet at fortsætte med "slægtsforskningen", idet der medfølger en mængde historie og lokalhistorie, og det kan da være ganske interessant.

Havde skolen i sin tid gjort noget lignende, så havde jeg sikkert bedre kunnet huske danmarkshistorien.

Men alligevel føler jeg undertiden så stor tvivl at jeg føler lyst til i stedet at gå mig en lang, lang tur, og se på skyerne, fotografere nogle insekter, tælle køerne på en stor mark, eller foretage mig andet nyttigt.

Med mange hilsener

Ejvind