/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gulvvarme i kælder
Fra : LeFisk
Vist : 605 gange
200 point
Dato : 06-03-06 12:53

Jeg skal lægge gulvvarmeslanger i et kældergulv vi er ved at støbe. Centralvarmen har jeg i loftet i form af kobberrør som bringer varmen op til radiatorer i stueetagen. Det er selvfølgelig let nok at koble pex-slangerne på et T-stykke i kobberrørerne og føre dem ned til kældergulvet, men vil det fungere eller skal der mere til (pumpe) ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-03-06 13:29

Du bør/skal have en bette shuntenhed og en lille pumpe. Gulvvarmen kræver en relativ stor vandmængde og en lav temperatur. Derfor er nr 1 at sætte sådan en lille shunt dims på.

Husk, ikke mange meter i hvert løb!

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 06-03-06 15:37

Det er kun nødvendig med en shunt hvis du vil have trægulv
som færdig belægning.
Hvis du ikke vil bruge anden styring kan du bruge en Retur ventil
du kan bruge op til 120 meter pr./kreds

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : LeFisk

Dato : 07-03-06 08:16

Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvad en shunt er. Jeg vil under alle omstændighedder lade en VVS'er tilslutte gulvvarmen. Mit problem nu er bare hvor jeg skal starte og slutte gulvvarmeslangen.

Skal der være plads til en pumpe og være strøm i nærheden eller kan man godt få varmevandet til af sig selv at komme ned fra loftet køre rundt i 60m gulvvarmeslange og op igen til loftet ? Umiddelbart skulle man tro at varmevandet helst ville opad.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 07-03-06 12:42

Der sandsynligvis cirkulationspumpe på dit varmesystem, og så løber centralvarmevandet, hvor der er åbnet ventiler med hånd- eller termostatbetjening.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : LeFisk

Dato : 07-03-06 12:51

Tak for svaret pbp_et.