/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
elforbrug
Fra : jef123
Vist : 454 gange
100 point
Dato : 05-03-06 16:23

Et teoretisk spørgsmål om elforbrug.
To frysere står i det samme rum, de er nøjagtig ens samme mærke model osv.
Den ene er fyldt med frosne varer, den anden er tom. De er indstillet på det samme niveau og er helt i
orden. De bliver ikke åbnet og lukket jævnligt, med andre ord de står bare og kører.
Men hvilken fryser bruger mest strøm?
JEF.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-03-06 17:22

Jeg tror ikke forskellen er målbar.
Varme indfaldet vil være det samme.
Måske vil den tomme bruge mest da der bruges mest strøm til mange start.
Indholdet vil skabe en længere hvileperiode.
Rent gætteværk, uden bevisførelse.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 05-03-06 21:47

Teoretisk set har den fyldte boks lidt større overflade i kraft af indholdets overflade, der dog kun har forbindelse til omgivelser via varmegennemstrømningen gennen fryserens overflade, men den er der - så mit bud er at den fyldte fryser bruger umåleligt lidt mere energi end den tomme...
mvh...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-03-06 00:04

samme strømforbrug!

Annuller spørgsmålet
Fra : jef123

Dato : 10-03-06 07:50

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål