/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Vedhæftet fil... virus??
Fra : Birgitta
Vist : 946 gange
300 point
Dato : 04-03-06 13:26

Jeg har modtaget en email fra min nevøs kone.
Der står ikke noget i mailen andet end hilsen og navn. MEN der er vedhæftet en fil ved navn: "Heart attack" --faktisk nok to filer på hhv. 179KB og 197KB.....

Mit dilemma er, at jeg ikke har normal kontakt med den gren af familien på grund af en "fejde" med min storesøster. Men jeg har dog haft en lille smule kontakt med min nevøs kone sidste år.

---Jeg frygter, at hun skriver, at min søster skulle have fået "heart attack", og er lige på nippet til at lukke den vedhæftede fil op...
Men samtidig forstår jeg ikke hvorfor hun skulle sende mig sådan en besked i en FIL??
Det KUNNE være en ondsindet udspekuleret virus....
Er der nogen mulig måde, jeg kan checke denne mail og fil for virus? Jeg har "BullGuard".

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 04-03-06 13:33

hvorfor skriver hun "heart attack" og ikke hjerte stop ? er hun englænder ?
Mon ikke bare det er noget sjovt hun sendfer dig.
tror du hun kunne finder på at sende dig en virus ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-06 13:43

Jeg ville slettte den, hvis familien ville noget vigtigt, bliver det ikke sagt i en vedhæftet fil

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 13:45

Ja, hun er udlænding....

Jeg formoder at en virus kan spredes automatisk via hendes adressekartotek, som jeg ved at jeg står i.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 13:47

...........Men HVIS hun har kontaktet mig bevidst så er det sandsynligvis IMOD min søsters vidende. Alle er bange for min søster...

Er der ikke en måde, jeg kan undersøge filen for evt. virus??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-03-06 13:48

Du skal ikke åbne filen...

Der sendes ofte virus fra en mailboks, hvor ejeren ikke er klar over det.

Jeg synes, du skal sende en besked tilbage om, at du har modtaget en email fra din nevøs kone, og at du ikke har åbnet det.
Hvis det så er en seriøs mail, så bed dem om at sende den igen....

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-06 13:53

Jeg har oplevet at en mail sendt af mig til min bror (heldigvis ikke meget personlig) blev sendt rundt til hele hans adr.kartotek, så derfor kan det godt være en virus. Der er ikke nogen grund til at løbe den risiko, ved at åbne den. Gør som Vaxen skriver, send afsenderen en mail.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-03-06 13:54
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-06 13:54

Har du f.eks en hotmail adr, så videresendt mailen dertil, så kan du vel se om den bliver stoppet af
deres virusprogram??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 13:56

Jeg tør ikke sende en mail tilbage, fordi min søster hjælper med at passe deres lille barn, og hun vil ikke have, at de har kontakt med mig. Hvis hun uheldigvis er ved deres computer, når mailen indløber, så er fanden løs, og de kan stå med et helt akut og alvorligt pasningsproblem fremover....
Og det er så forudsat at der ikke er noget galt i familien... At det "bare" er en virus....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-03-06 14:02

Hmmm....

Hvis du har sikkerheden tip top i orden på din computer - alt opdateret, så kan du jo vove chancen.....

Eller du kan kontakte dem via snailmail og så undlade at sætte afsender uden på konvelutten....

Det er SÅ anstrengende med de familiefejder der ....

Vaxen

Kommentar
Fra : iah

Dato : 04-03-06 14:05

Citat
Jeg tør ikke sende en mail tilbage, fordi min søster hjælper med at passe deres lille barn, og hun vil ikke have, at de har kontakt med mig. Hvis hun uheldigvis er ved deres computer, når mailen indløber, så er fanden løs, og de kan stå med et helt akut og alvorligt pasningsproblem fremover....
Og det er så forudsat at der ikke er noget galt i familien... At det "bare" er en virus....

Helt ærligt Birgitta, hvad med at skrotte den fil og så se om der kommer flere af samme skuffe - det ligner da et nervesammenbrud inden du ser dig om hvis du kører mere rundt i det.
Og så med de familiære problemer oveni...

Venlig tanker IAH

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 14:06

vaxen, det var nærliggende at tro, at det var den, -men jeg kan slet ikke forestille mig, at min nevøs kone skulle sende mig NOGETSOMHELST... Og slet ikke for sjov.....
Og filernes størrelse er: 179KB og 197KB...
Jeg tør ikke åbne dem, ---men jeg kan heller ikke få mig selv til at smide dem ud....

Nordsted1, jeg har en gmail... Det prøver jeg lige...
Og den sender posten tilbage til min Outlook..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 14:09

Så er den sendt og kommet tilbage...
Nå... nu har de to vedhæftede filer skiftet størrelse... 183KB og 196KB..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-06 14:13

Ud med de mails

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 14:27

Jaaeh, det tror jeg osse... måske...
Jeg fik godtnok mailen tilbage med vedhæftede filer.
Men så gik jeg ind på min gmail-konto-side, som gemmer en kopi inden den videresender.
Og der kunne jeg ikke lukke filen op...........
--Jeg havde mulighed for at vælge "vis billeder", -og det resulterede i en hulans masse email-adresser...
Så det er nok en virus...
Nå, men jeg fik set, at filen er en pps-fil.... hvad det så betyder....

Jeg tænkte på, -kan jeg uden risiko downloade og gemme den i en fil på min harddisk?? For så kan jeg jo skanne den med min BullGuard..
Sjovt nok, så gav gmail mig mulighed for at downloade.....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-03-06 14:28

Væk med dem....

Hvorfor skulle hun sende besked, og hvorfor ikke bare skrive direkte??+

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-03-06 14:28

Hvis Bullguard er sat til at scanne dine e-mail, det gør den som standard, men du kan checke hvilken mail konto der er sat som standard, så havde du fået alarm og stoppet en eventuel virus, nu har du mulighed for at vælge: Gem som, find så filen i mappen du har valgt og derefter højreklikke på filen og vælge: Scan med Bullguard, er der 0 alvorlige problemer så kan du åbne efter scanning, Bullguard er i øvrig så vaks at hvis du dobbeltklikker på filen og det er en virus, kommer der en meddelelse: Bullguard har stoppet en virus, men lad være at forsøge før scanning det kunne jo svigte

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-03-06 14:29

Hej Birgitta!
Når jeg er i tvivl om afsenderens indhold pr. mail, plejer jeg at gå ind "bag om" uden at åbne mailen: Højreklik på den uåbnede mail, tryk på egenskaber og så på detalier og på meddelelseskilde. Her efter maximerer du vunduet, så du bedre kan læse indholdet. Længere nede på siden kan du læse teksten, hvis mailen indeholder en tekst. Hvis der bare er volapyk-tekst i form af en masse bogstaver, er det spam el.lign. Til slut lukker du det hele eller annullerer. Din modtagne mail vil efterfølgende fremdeles være uåbnet, og du kan slette den eller event. åbne den, alt efter eget skøn.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-06 14:35

akle.... kan man også det med en vedhæftet fil??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-03-06 14:37

akle det er den vedhæftede fil der er interessant, ikke selve mailen den har Birgitta læst, og du kan godt gemme på din harddisk men lad være at åbne før du er sikker på at det ikke er virus slet den bagefter hvis den er mistænkelig

Kommentar
Fra : iah

Dato : 04-03-06 14:40

Citat
Nå, men jeg fik set, at filen er en pps-fil.... hvad det så betyder....

pps betyder det er en Powepointfil...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-03-06 14:41

Nordsted1 nej man kan ikke se/læse den vedhæftede fil med akles beskrivelse, men så længe den ikke åbnes er den ufarlig, tror jeg

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-03-06 14:41

JA! Det vedhæftede vil ikke blive åbnet.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-03-06 14:43

Du skal naturligvis kun højreklikke på den markerede mail, der fremdeles er uåbnet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 14:57

Nu har jeg forsøgt at højreklikke på den uåbnede mail... Men jeg får ikke det valg, du nævner, akle , altså "egenskaber"...

Men jeg har jo læst mailen i min læserude, uden at åbne den. Så har jeg "markeret den som ulæst", -men jeg får stadig ikke det valg ved højreklik...

Jeg tror, jeg prøver at flytte filen til et sted, hvor jeg kan skanne den -uden at åbne den... Hvis I mener, at jeg kan gøre det uden fare?? --Jeg kunne f.eks. lade den ligge på skrivebordet?...

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-03-06 14:59

PS. Den vedhæftede fil vil kun vise volapyk-tegn i lange baner, men du kan alligevel danne dig et indtryk af indholdet og afsender på ovennævnte "brugsanvisning". Desuden scanner indholdet via virusprogrammet.
Kontroller fremgangsmåden ved at sende en mail med vedhæftet fil, til dig selv.
MVH

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 300 point
Dato : 04-03-06 15:08

Birgitta - du kan prøve at sende den til mig.
Så kan min @gmail kontrollere den.
eller til min tdc mail
pps er en PowerPointshow fil som er et diasshow.
mine mail adresser kan du få i privat besked

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 15:14

e.c. ja, tak... Hvis du tror, du kan finde ud af det uden at skade dig selv??
Jeg stoler lige pludselig hverken på min gmail eller min BullGuard...
For tænk hvis jeg mistolker noget.......
Sender du lige en mail?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-06 15:17

ja men først om en ½ times tid.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 15:20

Nå, men der er jeg nok ude og gå med Silke... Men jeg vender tilbage...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-06 16:25

Mail-adressen er sendt på privat besked.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 17:26

mailen er sendt til e.c...... så får vi se, hvad der sker....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-06 17:51

Birgitta, du fortæller lige resultatet her ik'??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 18:23
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 18:38

Og hvad er det for en fyr, Bjarne?? Det kunne ligne den, men den tør jeg da heller ikke at åbne...

Har DU åbnet den? Hvad er det?

Og hvorfor i alverden skulle den dukke op i en mail fra nogen, som jeg ellers ikke er på mail med?? Uden nogen forklaring??

Men, jo, jeg fortæller resultatet. Det kan osse være, at e.c er så flink at fortælle resultatet her i tråden..

Jeg lukker ikke før tidligst i morgen eftermiddag, så interesserede kan se om der kommer en løsning..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-06 18:50
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-06 18:52

Og den var sendt fra en masse mennesker rundt om i verden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-06 19:14

Lige så snart jeg er færdig med at lave backup på min gamle comp (inden den cracher ) - så vil jeg prøve at åbne den pps fil.
Nysgerrig er man vel.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 19:25

-Jeg har automatisk opdatering, e.c. Sådet skulle da ikke være nødvendigt med yderligere opdateringer fra dit link, skulle det?

Hvad indeholder Bjarnes link?? Jeg tør da heller ikke at lukke det op...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-06 19:38

mit link er ikke til noget andet end visning til BjarneD om at det er samme pps fil.
Om lidt åbner jeg den fil her på den gamle comp.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 19:40

Jeg ligger filen opslittet ud på nettet her: http://www.bjarne-d.dk/hea-filer/frame.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 19:49

Hvis I er blevet stresset af det så kig på denne http://www.bjarne-d.dk/stress/Stressandstuff_n.pps
kræver PowerPoint (viewer) eller tilsvarende.
Harmløs!!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 19:56

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-06 20:00

Yes jeg har også lige kørt det Powerpoint show................
Nå men jeg fik da lavet den backup.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-06 20:02

Men det er ikke det show BjarneD

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-06 20:04

Birgitta - det ser ud til at være harmløst.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-06 20:05

- gyldenkål

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 20:09

Send den til mig Eyvind.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 20:54

Men risikerer jeg ikke, at den bliver sendt videre unden mit vidende til alle i mit adressekartotek hvis jeg åbner filerne???

Der er TO vedhæftede filer, så vidt jeg kan se... Og jeg kan ikke vælge kun én fil...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 21:02

Jeg ville ikke være nervøs når Eyvind kan åbne den.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-03-06 22:01

Er du stadig nervøs for at det skulle være virus, så gem filerne, for eksempel på skrivebordet, og scan dem før du åbner, marker filerne og højreklik, vælg så: Scan med Bullguard, så er du helt sikker på at de er ufarlige, det er iøvrig en god ide altid at scanne, hvad du henter på nettet, før åbning/afspilning

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-06 22:17

Som jeg ser det, er den ene fil alle de mennesker som har videresendt
Og den anden er selve PowerPointfilen, som forklarer en masse på engelsk om at passe på
sig selv og sit hjerte.

Note: forwarded message attached.
et afsendernavn som jeg ikke vil vise her.

Men jeg kan ikke garantere for noget.
der er også noget andet: Win a BlackBerry device from O2 with Yahoo!. enter now
Den kender jeg ikke og vil ikke røre den.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-06 22:19

Hov nu ser jeg det...........Birgitta - må jeg sende den til BjarneD

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-06 23:01

Jeg har pillet det PowerPointShow ud af mailen.
Det burde nu være harmløst, og tilsyneladende har jeg ikke sendt noget videre for så havde mine naboer allerede været her, og råbt på øl.

Her er den pps fil så: http://www.hirsenet.dk/filer/hardattac.htm
man kan bladre forbi med venstre mustast.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 23:06

Det var den samme som den jeg fandt "på Taiwan".

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-06 23:15

Så BjarneD - nu er vi ikke så nervøse på Birgittas vejne.
lukker nu

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-06 23:27

Nej, den er god nok, og har det været for hårdt følger hun bare anvisningerne i mit anti stress link så ofte som der er behov.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-03-06 12:44

Helledusseda, som I har slidt, længe efter at jeg var gået i seng...

Hvad har I så funden ud af...

....Det ser jo harmløst ud... Jeg forstår bare stadig ikke, hvorfor jeg får det tilsendt... Hvis ikke det er noget, der er gjort automatisk.

En anden ting er, at det ville da være godt at vide, om den fine beskrivelse af "selvhjælp under et hjerteanfald" mon er fup eller fakta...............

..........Men det er jo nok et helt andet spørgsmål...

Jeg vender tilbage og lukker spørgsmålet, når jeg har kikket på min øvrige kandu-post.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-03-06 13:28

En anden ting er, at det ville da være godt at vide, om den fine beskrivelse af "selvhjælp under et hjerteanfald" mon er fup eller fakta
:
Det tør jeg ikke svare på.......................det må en læge vide.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-03-06 14:23

Gomorn...
Så må jeg vist hellere få lukket spørgsmålet...

Jeg lægger lige 200 i et andet spørgsmål til BjarneD for hans anti-stress-link
---Det var overordentlig nyttigt i denne situation..

Men tak for hjælpen til alle..

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 05-03-06 14:25

Tak for hjælpen e.c.

---Så lever min søster sikker i bedste velgående endnu... Og DET var jo det vigtigste!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-03-06 14:45

-

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-03-06 12:33

Denne henvisning bliver pillet ned nu, da jeg tror alle har set det PowerPointShow om hvordan man
kan selv kan klare hjerteproblemer..............................jeg tror ikke på det.
henvisningen var denne: http://www.hirsenet.dk/filer/hardattac.htm