/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
lægge "1" til det indtastede
Fra : z1terapi
Vist : 584 gange
50 point
Dato : 03-03-06 10:10

Hej
Jeg prøver mig lidt frem med noget Javakodning. Jeg vil så gerne prøve at lave en såkaldt Cæsar kryptering. Det vil sige at hvis en bruger trykker 'A', bliver det husket som 'B'. Hvis han trykker 'D', bliver det husket som 'E' osv. Altså den bruger det næste bogstav i alfabetet.

Jeg har dette, som bare tager inputtet og skriver det ud. Men hvordan får jeg den til at lægge 1 til bogstavet, så det bliver eksempelvis 'B' i stedet for 'A'?

Kode
public class chartest {

public static void main(String arg[])
throws java.io.IOException
{
char stak[] = new char[15];
for(int i = 0; i <=15; i++)
{
char bogstav = (char)System.in.read();
stak[i] = bogstav;

System.out.print(bogstav);
}
/** Creates a new instance of chartest */
public chartest() {

}

på forhånd tak
Thomas

Kommentar
Fra : peque

Dato : 03-03-06 10:35

Det du udskriver er hvilket nr i stak du udskriver

char bogstav = (char)System.in.read();
i++;
stak[i] = bogstav;

dermed lægger du en mere til det index i din stak som den leder efter o udskriver derfor det næste bogstav...

Håber det var det du søgte

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 03-03-06 11:08

Det ændrede intet. Det bogstav jeg taster, bliver skrevet ud
/Thomas

Kommentar
Fra : Forvirret

Dato : 03-03-06 12:05

Du får lagt bogstavet ind i stakken, men bruger ikke stakken til noget. Derfor skal du lægge 1 til "bogstav", da det er den variabel, du skriver ud.

char bogstav = (char)System.in.read();
stak[i] = bogstav;
bogstav++;
System.out.print(bogstav);

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 03-03-06 12:16

Det virkede ikke umiddelbart, men har fundet ud af at når jeg har fyldt stak[],
laver den godt nok om til det næste bogstav. Men det jeg ville var jo at den skulle gøre det hver gang jeg skrev et bogstav...

Det ser nu sådan ud:
Kode
public class chartest {

public static void main(String arg[])
throws java.io.IOException
{
char stak[] = new char[15];
for(int i = 0; i <=15; i++)
{
char bogstav = (char)System.in.read();
// stak[i] = bogstav;
bogstav++;
System.out.print(bogstav);
}
/** Creates a new instance of chartest */
public chartest() {

}

/Thomas