/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Oldefar Søges
Fra : Rytterknaegten
Vist : 1332 gange
499 point
Dato : 02-03-06 22:10

Hej derude.
Jeg vil gerne finde min Oldefar på fædrende side,det eneste jeg har er hans navn: Thorkild Christensen, hverken fødsels eller dødsdatoer har jeg. Eneste punkt jeg kan henvise til er at han vist var bestyrer el. lignende på hedengangne Maribo Gasværk.
Det er vist ikke meget at tage med til Landsarkivet? Jeg har godtnok min Farmors fødselsdato, kan jeg komme videre på dette grundlag??
Mvh Rytterknægten

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-06 22:27

Jeg kan ikke hjælpe med slægtsforkning, men prøv at se dette link, det har lige været under tips og ser ganske godt ud

http://www.tom-stryhn.com/phpfusion/news.php

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 02-03-06 22:40
Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 02-03-06 22:40

Du kunne jo prøve at se om du kan finde dem i en folketælling, og derudfra komme videre.
Nu har du ikke angivet navnet på farmor, så det er jo ikke nemt at hjælpe dig. Men kirkebogen kan da nok ellers hjælpe dig videre, så du får begge navne.
Prøv det lokale arkiv i Maribo. Find det på http://www.danskearkiver.dk under arkivvejviseren.

Navne og årstal villle hjælpe os videre.

Lis

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 02-03-06 23:02

når du har din farmors fødselsdayo kan du måske gå ud fra hendes dåbsattest, og folketællingen hvor hun er født .måsked maribo.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 03-03-06 09:22

Måske er dine oldeforældre for ung til og være kommet på nettet, og helt sikkert dins farmors.

Jeg sidder selv og forsker i min slagt fra Lolland, og alt efter 1890 er ganske umuligt og finde i forskellige databaser her på nettet.
De sidste folketællinger skulle komme på nettet i løbet af 2006, så man må da så vendte lidt.

Men ellers må du i arkiverne og kirkebøgerne som forslået fra andre i forummet - held og lykke.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 499 point
Dato : 03-03-06 14:37

Måske har Carl Erik her en fortid på Gasværket, Svend
"
Maribo Varmeværk A.m.b.A.
C. E. Christiansens Vej 40
4930 Maribo
Tlf.: 54 78 12 26
"

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 03-03-06 19:02

Hej

Besøg siden http://tom-stryhn.com når den åbner igen eller prøv at skrive til

ts(snabel a)tom-stryhn.com

Han har meget dernede fra.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-06 21:46

Hej Lis,
dette skrev du for godt et år siden:
>Prøv at denne www.tom-stryhn.dk eller find hans mail og skriv til ham.

Og Rytterknægten:
Når du gentager et spørgsmål, så venligst anfør de væsentligste informationer fra tidligere...

Ellers bruger nye hjælpere jo tid på at genfinde de samme ting,
(og ikke så nye hjælpere, som Lis og jeg, gentager tidligere tiders søgninger).

Jeg syntes nok jeg havde set dette spørgsmål før, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-06 08:11

Det var ikke hensigten at "reducere" besvarelser af spørgsmålet, der jo stadig er relevant.

Tværtimod, jo flere oplysninger der gives, jo større muligheder er der for at finde et resultat.
God Weekend, Svend

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 05-03-06 13:34

Hej Svend,og andre der prøver at hjælpe.
Ganske rigtigt Svend, jeg har jo haft dette emne oppe før, men der kan jo være kommet nye brugere til der måske sad inde med oplysninger.
Vedr. Tom Stryhn: har jeg været i kontakt med, og Tom har været til stor hjælp. Bla andet fandt han min Farmors fulde navn: Husassistent Maren Louise Christensen, født 21.8.1897, Holeby Sogn. Fuglse Herred,men en dåbsattest har jeg ikke.
Under faddere er oplyst en: Thorkild Christensen, som jeg tror er min Oldefar, yderligere en: Hanne Christensen, som jeg ikke er bekendt med.
Hvis jeg havde haft min Farmors dåbsattest vidste jeg hvem mine Oldeforældre var.
Jeg har været i Landsarkivet hvor jeg fik lov at kopiere hele min adoptionssag, der var ingen dåbsattest på min Far, men på min Biologiske Mors, som jeg dog havde i forvejen.
Hvor Tom Stryhn har fået min Farmors data fra ved jeg ikke, jo i Landsarkivet ,men søgt under hvad??
Skal jeg kontakte Landsarkivet, og søge under Knud Herluf Christensen(min Far) Født 30.6.1922 Døbt 30.7. 1922
Mvh Rytterknægten
ps: Svend, hvem er Carl Erik???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-06 14:07

>ps: Svend, hvem er Carl Erik???

aner det ikke, bortset fra at han bestyrer opvarmningen af Maribo i dag,
ligesom din oldefar gjorde det det tidligere...

Hvis han er gammel, kan han måske fortælle om opvarmningen og personalet dengang.
(måske har man overtaget og bevaret gasværkets personale arkiv?).

Godt at du nu kommer med informationerne fra Stryhn m. fl.
Svend, der ikke kan hjælpe med meget så nyt.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 05-03-06 21:19

Du bør vel så prøve at se om du kan finde noget i 1901 FT der kan give et praj.
Måske skulle du også prøve det lokalarkiv der dækker Holeby, og se om de hat nogle oplysninger.

Lis

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 15-03-06 00:53

Tak for svaret SVENDGIVERSEN.
mVH rYTTERKNÆGTEN