/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Berøring ifølge muslimsk tro?
Fra : Satellit
Vist : 1395 gange
50 point
Dato : 28-02-06 12:00

I forbindelse med mit arbejde er jeg kontaktperson for en ung muslimsk mand. Han har netop meddelt os, at ahn ifølge sin tro ikke må berøre kvinder og dermed heller ikke må give mig eller mine kvindelige kolleger hånden, når vi hilser på hinanden. Han har aldrig talt om dette før og vi har altid givet hinanden hånden, så måske er det noget nyt han har fået at vide, som han ikke vidste før.
Er der nogen der ved, om dette kan være rigtigt, eller har han misforstået noget? Kan det tænkes at det kan have forbindelse med Ramadan - og hvornår er det lige at Ramadan finder sted? Er det ikke netop nu, eller tager jeg fejl?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 28-02-06 12:15

Hej Satelit.

Jeg tror der er noget om snakken, jeg husker i hvert fald en omtale af en situation hvor folk skulle hilse på vores Dronning, der var en, der på grund af sin tro, ikke ville/kunne give Dronningen hånd.

Om det er 'normalt' for muslimerne, skal jeg ikke kunne sige men i hvert fald er mange muslimer pludselig blevet mere 'bevidste' om hvad de må/kan/vil ifgl. deres tro - end før....

Mvh. Dorthe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-02-06 12:21

Det er for langt at kopiere ind.

http://www.al-islam.dk/haandtryk1.html

Men er det for at sige farvel (forever), så synes jeg det er ok at trykke hånd

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-06 12:28

Ikke muslimer er "urene", derfor må der ikke gives hånd. Ramadanen er fastemåned, og har ikke noget med det andet at gøre

http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=238

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-06 12:29

I disse dage får vi hele tiden, at vide at VI skal respektere muslimernes skikke og at vi skal lære om deres kultur, men hvad med at respektere skikkene i det land hvor man er gæst eller som man er flyttet til.
Siden hvornår er europæere blevet 2. rangs mennesker???????

Jeg er for øvrigt hellere end gerne fri for håndtryk da det er en af de største bakterie og smittespredere, men hvis jeg ignorerer en fremstrakt hånd er jeg jo uhøflig.
Hvis HM Dronningen er på besøg i muslimske lande må hun acceptere skikkene, men her må det da være vore skikke der tæller og respekt for monarken der tæller.
Bortset fra det så kan det da ikke være et større problem med håndtryk med mindre personer skal modtage kunder eller lignende.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 60 point
Dato : 28-02-06 12:30

Og herfra...... http://www.islamstudie.dk/etik_leveregler.hilsen.htm

Citat
Når nogle muslimer ikke ønsker at give hånd til personer af modsat køn, har det intet at gøre med, at muslimske mænd opfatter kvinder som urene og mindreværdige – eller at muslimer opfatter ikke-muslimer som urene eller mindreværdige. Islamisk tradition forklarer fænomenet således:
Koranen opfordrer menneskene til ”ikke at nærme sig utugt” (17:32), hvilket for nogle betyder, at de undgår al fysisk kontakt med personer af modsat køn for ikke at lade sig friste til at bevæge sig uden for dydens smalle sti. Derfor gælder det ikke for kvinder, der har passeret menopausen. (sic!)
Et mindretal går så vidt som til at mene, at man - efter at have givet hånd til en person af modsat køn – er nødt til (som efter samleje) at gentage den rituelle afvaskning før bøn - hvilket kan forekomme besværligt.
En begrundelse, som ikke findes i de tidlige tekster er, at det er af respekt over for kvinder, at mænd ikke giver hånd til kvinder. Man tilføjer dog, at hvis kvinden tager initiativet ved at række hånden frem, er der intet i vejen for, at manden tager hendes hånd til hilsen. Nogle mener dog, at det ikke er tilladt at give et fast håndtryk; men at det bør være så slattent som muligt.

Vi kan med andre ord ikke blive enige om andet, end at vi er uenige om spørgsmålet. I nogle østeuropæiske lande som f.eks. Albanien og Bosnien er det en regelret fornærmelse ikke at give kvinder hånden til hilsen. Også herhjemme har det i mange år været god skik at give hinanden hånden til hilsen – uden at man lægger noget seksuelt i det overhovedet.
Vi kan finde støtte til dette synspunkt hos den sudanesiske jurist Hassan al-Tourabi, der i sin bog ”Islam – avenir du monde” fra 1997 skriver: ”Hvis det er en del af den lokale tradition, at man giver hinanden hånden til hilsen, er der intet til hinder for, at muslimer af modsat køn kan gøre ligeså.”
Den kanadiske Sheikh Ahmad Kutty gør meget ud af at forklare, at den enkelte skal lytte til sin egen samvittighed og se på, hvad der er kutyme i det omgivende samfund

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 28-02-06 13:04

BjarneD, - jeg har nu slet ikke set sådan på det, at nogen skulle være andenrangs i forhold til nogle andre.
Men jeg vil gerne forstå, hvad der kan ligge til grund for sådan en udtalelse. Den førnævnte unge mand er det sødeste og venligste og mest høflige, man kan tænke sig, og jeg holder meget af ham. jeg vil gerne respektere hans ønske og vil gerne undgå at komme til at krænke ham eller stille ham i en penibel situation, hvis jeg strækker hånden ud.

Godkendelse af svar
Fra : Satellit

Dato : 28-02-06 13:05

Tak for svaret Klumme.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-02-06 13:37

Som du ser, (hvis det er sandt) så er de ikke engang indbyrdes enige LOOL

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-06 13:48

Det var dog et par befriende seriøse links vi der fik fra Klumme. TAK for det.

Linket fra "islaminfo" har vi set før. Det er til en side, der er produceret af foreningen "Dansk Kultur".. De forsøger at udbrede en "populærvidenskabelig kendskab" til islam og koranen, som kun er med til at så yderligere splid mellem herboende muslimer og andre danskere.

satelit, den muslimske mand melder sig jo bare ud af den almindelige danske måde at hilse på hinanden, som jo godt kan virke lidt flirtende og uærbødig. Når du ved, at han helst ikke vil give hånd, så kan du da bare lade være.

Men samtidig er det nok vigtigt at huske på, at muslimer er forskellige, og en anden muslimsk mand ville sagtens kunne føle sig forbigået, hvsi du ikke giver hånd til HAM men kun til alle andre.....

Det er ikke kun et spørgsmål om religion, men også om HVOR religiøs man er. Det skulle da ikke undre mig, om der også findes indremissionske mænd, som kvier sig ved at give hånd til unge kvinder.

HiHi... Sikken held, at jeg "har passeret menopausen.." -så behøver jeg ikke at gøre mig nogen spekulationer....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-06 13:53

Det handler ikke om enkelt individer, men om at vi hele tiden modtager opdragelse om at skulle acceptere muslimske regler og skikke i vort eget land.
Vi forlanger ikke, at de skal gøre som os, men på det seneste kræves det mere eller mindre, at vi skal gøre som dem. DET er uacceptabelt.
Når du stiller spørgsmålet accepterer du jo heller ikke bare at sådan er det, men vil vide hvorfor.

For ikke så forfærdeligt mange år sidan da danske turister tog på ferie i Spanien og så tog på udflugt til Marokko, da fik man at vide at det var forbudt at fotografere lokalbefolknin gen, som dog godt ville fotograferes mod betaling selv om fotoet ville "stjæle" sjælen.Vi indretter os, eller burde gøre det når vi er hos dem, men hvad skal vi med alle de tilrettevisninger i forhold til vore egne skikke der hvor vi bor.
Den ene kulturpersonlighed eller medieglade person efter den anden fortæller hvor forkert vi opfører os, og der er da også gået inflation i god opførsel, men at vi lige frem skal til at lære hvordan vi må opføre os over for fremmede her hjemme kan jeg ikke acceptere.
Nok er nok!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-06 13:56

Citat
Den kanadiske Sheikh Ahmad Kutty gør meget ud af at forklare, at den enkelte skal lytte til sin egen samvittighed og se på, hvad der er kutyme i det omgivende samfund

Ovenstående passer fint med hvad jeg har fået forklaret af flere muslimer og lyder da som sund fornuft.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-06 14:21

BjarneD, det er jo på grund af vores ytringsfrihed, at "den ene kulturpersonlighed og medieglade person efter den anden" har RET til at fortælle os, hvor forkert de synes at vi opfører os.. Men vi har lige så meget RET til at opføre os som VI synes er rigtigt, -indenfor lovens grænser.

Det er irriterende og besværligt med den ytringsfrihed... men da fint nok...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-02-06 14:23

Ja - Han lyder meget tilforladelig. Men ud af 1 mia. muslimer må der da osse være nogle af dem derhar lidt mellem ørerne, og kan tolke og tale andet end fundamentalkoransk.