/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Regler ang. vvs-arbejde
Fra : hennooah
Vist : 880 gange
100 point
Dato : 28-02-06 00:36

Hvilke regler er der ang. gør det selv vvs arbejde.
Jeg mener der gælder andre regler hvis man har egen vandboring, er det rigtigt og hvor finder jeg det på skrift.
Jeg mener faktisk at man må alt selv.....

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 28-02-06 06:04

lige hvor du finder det på skrift ved jeg ikke
men som hovedregel kan du regne med at ved centralvarmeanlæg må du selv , hvis det er et lukket kresløb med egen opvarmning ( feks oliefyr , brændefyr olig , ikke hvis det er fjernvarme )dog må du ikke lave påfyldningshanen
ved brugsvand må du generalt kun skifte en vandhane hvis der er en hane lige før på røret , skal der lukkes andet sted i huset må du ikke , ellers er der ikke meget her du må
du skal under alle omstændigheder sætte dig ind i reglerne for hvordan det skal monteres

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 28-02-06 11:44

I dette link, er sikkerhedsstyrelsens regler for gør det selv vvs

http://www.sik.dk/Forbrugere/Goer_det_selv/Goer_det_selv_vvs.html

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-02-06 14:39

Det er rigtigt, at der er en gråzone når man har egen vandforsyning, og jeg tror ikke det nogensteds er defineret i loven.
Men noget ligger dog fast:
Egen vandforsyning, betyder en (Din) hustand, og ikke flere.
Kommunen/amtet har stadig ret og pligt til eftersyn af vandkvalitet/forurening.
Der må ikke let være muligt at sammenkoble din vandforsyning og anden vandforsyning.
Vandet skal ikke kunne udgøre nogen fare (Højt nitrit mm, da gæster jo kan drikke af vandet)
Dermed er jo også defineret at udførsel og materialer skal være forsvarlig, dvs. alle regler om materialer og udførsel skal overholdes da der ellers kan være fare for personer.
En helt anden ting er at når dit hus sælges, så kan køber muligvis klage, hvis der findes ulovligheder.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : hennooah

Dato : 16-03-06 22:39

Tak for svaret Nordsted1.
Jeg har via en mail til sikkerhedsstyrelsen fået oplyst at det ikke kræver en autorisation at tilslutte til en privat brønd med en enkelt forbruger. det gælder dog ikke landbrug da disse ikke er private men erhvervsmæssige.
Er der tvivl angående min oplysning, kan der rettes spørgsmål til ckl.@sik.dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-06 23:02

Selv tak, godt linket kunne bruges