/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
dividere med to cifre
Fra : skraldeba
Vist : 8553 gange
40 point
Dato : 27-02-06 14:25

Jeg skal lære en elev at dividere med to eller flere cifre:

Eks: 368 : 47

er der nemmere metoder end at dividere 47 dirkete op i 368 = 7 og så rest 39

herefter et komma og så på ny 47 op i 390 = 8 rest 14

herefter 47 op i 140 = 2 rest 46

osv osv

facit 7,82.....

kan det gøres lettere...
på forhånd tak..

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-02-06 15:42

Næh, det tror jeg ikke, men du kan gøre følgende:

47 er tæt på 50, som er lettere at regne med.
50 op i 368 - sæt en finger på det bageste ciffer i hvert tal og tæl på 5-tabellen
Altså 5 x 7 er 35
Det er vist den hurtigste måde at finde 7 på.
Så ganger man ud og kører samme melodi igen..
Havde det været 42 du skulle dividere med, så tæl på 4-tabellen.

Det sker man rammer ved siden af, men så korrigerer men lig med en og ganger ud igen.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-02-06 16:20

Jeg har en anden mulighed som vi lærte da jeg gik i skole men den er lidt svær at forklare her ... Men det var en vinkel vi lavede hvor facit stod på toppen og alle tallene stod under... Hvis du har msn kan jeg gerne prøve at forklare det den vej

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-02-06 17:08

Nemmeste metode: Lommeregner eller mobiltelefon
/PG

Kommentar
Fra : skraldeba

Dato : 27-02-06 17:42

sverola kan du prøve at stille den op med det eks jeg brugte eller er det grafisk at du ikke kan vise det på computer..kan godt huske at vi gjorde sådan i skolen men ikke hvordan det helt så ud..

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-02-06 17:50

Det er grafisk hvor problemet ligger........... Men har du en mail addresse så kan jeg sende det den vej hvis det er ok??

Kommentar
Fra : skraldeba

Dato : 27-02-06 18:43

ja tak sverola min mail: janpokerface@hotmail.com

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-02-06 18:45

368:47=7,829

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-02-06 19:06

Jeg har lige taget et billede .........sender det når jeg har fået spist

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 40 point
Dato : 27-02-06 20:14

Så har jeg sendt den mail med vedlæg..........

Godkendelse af svar
Fra : skraldeba

Dato : 27-02-06 20:51

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-02-06 21:14

Helt ok............ Godt at få det gamle brugt på nyt igen i disse "elektroniske " tider