/ Forside/ Teknologi / Udvikling / C/C++ / Spørgsmål
10  strarup 270
Totalt begynder
Fra : crha
Vist : 483 gange
5 point
Dato : 24-11-02 19:02

Hejsa

Jeg læste en artikel på udvikleren.dk og der stod denne kode:

#include <iostream.h>

int main()
{
cout << "Hello World!";
return 0;
}

Jeg har downloadet den compiler der var i artiklen, og programmet udføres da også, men det bliver lukket når programmet kommer til return 0;
Jeg prøvede også med et andet eksempel fra en anden side, og der lukkede programmet da den kom til netop return 0;

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor OG hvordan jeg kan stoppe den i det?

Mvh.
Casper

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-11-02 19:24

Hej Casper,

"return 0;" er et signal til operativ systemet om at det er færdigt... på at putte "<< endl;" ind...
----------------------------------------
#include <iostream.h>

int main()
{
cout << "Hello World!" << endl;
return 0;
}
----------------------------------------

ellers ka' du inkludere en "system("PAUSE");" for at undgå den lukker ned...

-----------------------------
#include <stdlib.h>
#include <iostream.h>

int main()
{
cout <<"Hello World!";
system("PAUSE");
return 0;
}
------------------------------

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : crha

Dato : 24-11-02 20:12

Mange tak, men den gør det samme som før hvis jeg bruger:

#include <iostream.h>

int main()
{
cout << "Hello World!" << endl;
return 0;
}

og hvis jeg bruger den anden står der:

Hello World!Press any key to continue . . .

Accepteret svar
Fra : pmbruun

Modtaget 5 point
Dato : 25-11-02 09:34

Nu er dit program jo ikke så nyttigt. Du skal gøre dig klart hvilken nytte du egentlig ønsker programmet skal have.

Hvis du bare vil have "Hello World!" til at stå stille længe nok til at du kan se det, kan du jo sørge for at dit vindue bliver oppe.

Den letteste løsning på det problem er, at køre programmet i et MSDos vindue (eller hvad det nu hedder hos dig), som allerede findes.

Lad os sige, at du kalder programmet Hello.exe

Find ud af, hvor Hello.exe egentlig ligger henne (kommer an på, hvilken slags C++ compiler/ide du bruger). Start et MSDOS vindue, og cd til det directory hvor Hello.exe er endt.

Skriv Hello på kommandolinien.

Nu skulle der gerne stå

Hello World!

Du kan gentage flere gange, o.s.v.

Alternativt, kunne du lade dit program indlæse et eller andet før det afslutter:

#include <iostream.h>
#include <string>

int main()
{
cout << "Hello World!" << endl;
std::string s;
cin >> s;
return 0;
}

Så skulle det standse og vente på, at du trykker retur. Du kan lege med at skrive et eller andet før du trykker retur, og så udskrive indholdet af s...

Jeg kan anbefale, at du læser en bog eller tager et kursus. C++ er ikke noget begyndersprog. Måske skulle du starte med Basic eller Java. Det er lidt lettere at komme i gang med.

Med venlig hilsen

Peter M. Bruun

Kommentar
Fra : crha

Dato : 25-11-02 21:43

Takker, men hvordan får jeg den til at afslutte :)

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 29-11-02 09:54

Nåeja, jeg sagde ikke lige, at input stopper ved End of file. Jeg mener at kunne huske, at end-of-file i DOS er Ctrl Z (begge taster samtidig). Ellers virker Ctrl C.

Lidt pænere ville det nok være at erstatte cin>>s med

getline(cin, s);

Så skulle den stoppe ved førstkommende retur.

Peter