/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Lidt begynderviden!!!!
Fra : Nukke
Vist : 727 gange
100 point
Dato : 24-02-06 13:13

Jeg står for at skal skifte mit gamle kamera ud med et nyt. Jeg har bestemt mig for at vil have et ordentligt kamera, og vil gerne bruge pengene på det. MEN jeg ved ikke ret meget om det!
Jeg ved ikke hvad alle de numre der står på objektiverne er bestemmende for. Hvad betyder f.eks. 18-55mm, er det det samme som at sige 4 x (optisk)zoom (eller en anden faktor).
Kan I derudover henvise til nogle gode bøger der fortæller om de grundlæggende begreber til fotografering.
Mvh
Nukke

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-02-06 13:21

http://www.digit.no
http://www.dpreview.com
To steder som jeg lige kan huske, hvor der er stor viden omkring camera.
Og her hvor der snakkes billeder på højt og lavt amatørplan:
http://www.fotokritik.dk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-06 13:51

Jeg ville gå efter et kamera med mange gange optisk zoom, så du kan komme tæt på motivet, digital zoom betyder kun noget hvis billederne udskrives direkte fra kameraet, jeg henter dem altid over på computeren og beskærer i billed progammet der fulgte med kameraet eller printeren, og så skal sørge for at der er et godt optik, de mærker der var kendte før digital kameraerne har også gode digital modeller med et godt objektiv (er det stavet rigtig?)

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 24-02-06 13:59

Hvor meget har du tænkt at ofre på dit projekt
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : Nukke

Dato : 24-02-06 14:12

Jeg har sat min begrænsning på MAX kr. 18.000. Men så skal det også gerne inkludere en godt objektiv (eller to), men ved bare ikke hvad alle de udtryk betyder, så som: vidvinkel, crop, blænde og de to tal der beskriver et objektiv. (f.eks 18-55mm).

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-06 14:30

I den prisklasse der, vil jeg anbefale et Canon EOS 350D, og så er der plads til et godt objektiv oveni.

Canon'et er blevet kåret som markedets absolut bedste digitale spejlreflekskamera.

Men på siden her, kan du læse en masse om hvad de forskellige ting betyder, og der er mange test af de forskellige kameraer i alle prisklasser:

http://www.digitalmagasinet.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 24-02-06 14:55

Prøv at læse lidt på denne side:
http://www.digital-fotografering.dk/
eller tag evt. et online fotokursus:
http://www.fotoskole.dk/
Mvh. Lillian

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-02-06 15:19

Hvad betyder >>>vidvinkel, crop, blænde og de to tal der beskriver et objektiv<<<
Vidvinkel er eks. 18
Tele er eks. 55
Crop er det samme som beskæring
Så hvis du beskærer meget og samtidig printer ud i stor størrelse er det rart med lidt mange pixel
Pixel ligner lidt korn på en almindelig film.
Mange pixel og mange korn giver god udprintning.
Måske kommer Keldd og fortæller hvad godt kan li' ved sit Nikon camera.
Her er et af hans billeder: http://kortlink.dk/xcz
Eller her: http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=168503

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 24-02-06 15:51

Når du vil ofre så mange penge har du mange muligheder. Mit råd til dig vil være tag hen til din fotohandler prøv de mærker du kunne tænke dig og det der ligger bedst i hånden for dig, ser du efter om, dette mærke har de rigtige specifikationer, har den det så køber du den enten hos din fotohandler eller på nettet. Har selv lige før jul købt nyt fotoapparat og det blev en Nikon D70S, den er jeg meget godt tilfreds med. Mit valg foretog jeg efter en runde som jeg har foreslået dig, såvidt jeg husker var valget mellem 4 forskellige mærker deriblandt Canon D350 som ikke lå så godt i mine hænder. Til den sum som du nævner, skal man også se på den nye Nikon D200 som er et fantatisk apparat med mange muligheder, den vil formodentligt ligge i omkring 18 -20k med objektiv

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 24-02-06 17:47

Inden du kaster dig ud i dyre spejlreflexcameraer,og ditto objektiver,synes jeg det ville være en idè,
at finde ud af grundbegreberne først, inden for foto.
Køb så et kompaktcamera til ca. 2000kr., og brug det sommeren over.
Flere af brugerne her, har lagt nogen gode link . Kig nu godt på dem.
Lad være at brænde alle pengene af, på dyrt udstyr, hvis du for det første ikke kan bruge det,
og for det andet, måske taber interessen, netop fordi du mangler de grundlæggende begreber,
det ville være ret kedeligt.
En Hr. Emesen gør opmærksom på: www.fotokritik.dk .
Kig på hvad der foregår der, billederne selvfølgelig, og ikke mindst i debatforum,
hvor der tales om alt fotorelateret.
Det ville også interessere os, hvad du har tænkt dig at fotografere, om der er noget specifikt,
eller vil du bare gå og tage billeder.
Jeg gætter på det sidste, og det er slet ikke så dårligt, så kan du altid være mere målrettet
når du har taget billeder et stykke tid.
Kig nu ind på Fotokritik, den måtte meget gerne have eksisteret, da jeg begyndte at fotografere.
Nå du så måske overvejer at købe et spejlrefleks en dag, så læs lidt om det først, gå så hos
fotohandleren, og prøv at holde det i hånden.
Lad endelig være at spørge nogensomhelst om hvad der er bedst, for det kan der ikke svares på.
Du vil altid opleve slagsmålet, mellem Nikon og Canon, på et godmodigt plan, og kan så vælge at købe et af hvert (øh, ligesom mig).
Kig her:
http://kortlink.dk/2fn5

Her er lidt billeder jeg lagde ind igår,tryk på de små billeder nedenunder,
så hopper de op i fuld størrelse.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 24-02-06 18:09

lige et suplement - en Nikon D200 kræver at der virkeligt arbejdes med det - det kræver en hel del viden for at kunne få det fulde udbytte.
Hvis din erfaring udi det fotografiske er begrænset så gør som keldd skriver, køb et mindre indtil erfaringen kommer.

Godkendelse af svar
Fra : Nukke

Dato : 27-02-06 09:54

Tak for svaret Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-02-06 16:29

Selvtak Nukke, og held og lykke med dit valg.
Hilsen Keldd.