/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
tommer til mm
Fra : gertes
Vist : 9769 gange
100 point
Dato : 22-02-06 00:01

Jeg skal have et tilslutningsrør med en omløber der skal passe til et afløbsrør fra en køkkenvask der måler 45 mm i diameter lige ved gevindet. Det tilslutningsrør jeg har kik på passer til 1,5". Vil omløberen herpå passe til afløbsrøret på 45 mm ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-02-06 00:21

Du skal jo bruge noget der både passer på vasken og i afløbssystemet og mon ikke du kan finde det her: http://www.privatgrossisten.dk/shop/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-02-06 01:47

En tomme er præcis 25,4 mm pr. definition. Tommer hører på sin egen skæve måde med i metersystemet. Men vvs branchen er forunderlig, så du skal ikke regne med at de er noget mål på et 1,5 "" rør eller gevind som måler præcis 1,5 ".

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-02-06 03:17

45 millimeter = 1.771 653 543 tommer! Lyder som om det er for lille!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-02-06 03:21

Tommer og millimeter har hvertfald aldrig passet sammen hvis man snakker værktøj!

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 22-02-06 06:08

transor du mener at en tomme er 2,54 ikke 25,4 ok
så 1,5cm er = 3,84cm

Zita

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 22-02-06 06:08

3,81cm

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 22-02-06 06:24

zita30>>nu retter du transor , så vil jeg da lige rette dig
siden hvornår er 1,5 cm det samme som 3,81 cm

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 22-02-06 06:28

ok ok 1,5"=3,81

Kommentar
Fra : bne

Dato : 22-02-06 09:21

ca 45mm = ca 1 3/4"
Men husk lige at der jo skal skelnes mellem indvendigt og udvendigt gevind....
Tag et par fotos af dit problem (evt. med en tommestok i billedfeltet), og gå i et byggemarked - så er der nok et klogt hoved der vil hjælpe dig......

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 50 point
Dato : 22-02-06 10:21

Afløbsrøret er enten 40mm eller 50mm.
Så skal du have tilgangsrøret til køkkenvasken, der kan omløberen være enten 1 1/4" eller 1 1/2".
Men det hele kommer an på hvilken vandlås du bruger, der findes lidt forskellige typer.
Jeg vil gå ud fra dine afløbsrør er 40mm, og så skal der købes en 40mm vandlås. der er rimeligvis den tilslutning med der passer til køkkenvasken.
Som du skriver dit spørgsmål, nævner du ikke noget om en vandlås, men det er væsentligt du får den med. Lad os høre hvad du finder ud af.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : gertes

Dato : 22-02-06 10:51

Keldd,
jeg vil skifte et 40 mm afløbsrør ud med et andet, og jeg har allerede vandlåsen, som også er 40 mm, og vandlåsen kommer efter det rør jeg vil udskifte. Afløbsrøret fra vasken er 40 mm men lige før det udvendige gevind på røret, øges rørdiameteren til 45 mm og det er herpå det udvendige gevind sidder, og det er her omløberen på det nye rør skal ha fat.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-06 15:40

Gertes
Jeg bliver nød til at sende dig hen i byggemarkedet.
En del håndvaske i dag, har deres eget plastsystem, som man så arbejder videre fra.
Du må se henne i byggemarkedet, hvad det er du skal bruge,
det er ikke så let, at fortælle dig hvad de ting hedder du skal have, uden jeg har set hvad
der er i forvejen. Hilsen Keld.

Godkendelse af svar
Fra : gertes

Dato : 19-03-06 12:01

Tak Keldd for indsatsen. Jeg fandt dette og det passese perfekt. Tommer og mm i VVS branchen skal man ikke regne for meget på, så bliver man bare forvirret...

http://www.abcvvs.dk/Default.aspx?tabid=541&ProductID=bcac47c6-cd93-4e34-8b86-425999626302&sender=http://www.abcvvs.dk/Default.aspx?tabid=31

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-03-06 12:35

Selv tak Gertes, det er derfor alle blikkenslagere har knald i låget,
undtagen mig selvfølgelig.
..........Hilsen
...........Keldd.