/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Lige streger og acrylmaling
Fra : vixen
Vist : 5884 gange
300 point
Dato : 21-02-06 16:42

http://www.voguehost.com/ims/u/vixen/forums/Anonymous.jpeg

http://www.voguehost.com/ims/u/vixen/forums/Didier1.jpeg

http://www.voguehost.com/ims/u/vixen/forums/Didier2.jpeg

Jeg har uploaded 3 eksempler på nogle abstrakte malerier. Mit spørgsmål lyder: hvordan laver man disse former og streger uden at bruge maske/stensil med acrylmaling. Jeg ryster for meget på hånden til at kunne lave helt lige streger?? Hvordan gør man det? Jeg har prøvet malertape men det dur jo kun til lige former. Er det bare fordi jeg ikke har øvet mig nok?
Ethvert svar vil være en stor hjælp!!
Vixen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-02-06 16:46

Jeg tror ikke på de streger uden en form for maske/tape

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-06 16:58

Nej, nu maler jeg selv en gang imellem, og det der kan ikke lade sig gøre på "fri hånd".

Der må, som du nævner være brugt nogen "tricks" i form af skabeloner, stencils o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 21-02-06 17:09

De lige streger kan laves med en lieneal, men det er svært.... Jeg har prøvet
De runde former kan måske laves ud fra skabeloner i pap eller folie.
Til cirklerne kan der bruges glas/kopper i forskellige størrelser.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-06 17:56

Nu synes jeg helt der mangler størrelsesangivelse på.

Hvis det er meget store billeder, så er det ikke så svært at tegne en streg først og derefter følge den med en pensel. I hvert falt på eksemplet med de runde former. Cirklerne kunne nok males med en passer, isat en pensel.

De to andre billeder synes jeg ser ud som om de slet ikke er lavet med pensel... De minder nærmest om tegninger lavet med børnetusser...
Måske er akrylmalingen hældt på nogle beholdere, sprøjteflasker eller lignende..

Men metoden er afhængig af størrelsen.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 300 point
Dato : 21-02-06 18:18

Du kan finde malertape til at male krumme linier efter. Det er crepmalertape. fås i flygger.
De ting du finder på www.rosmon.dk, er tegnet op først, og så malet ind til. Hvis de er store nok, og du maler i den rigtige rækkefølge, således at du maler det der er længst væk først, og derefter bevæger dig mod dig selv , vil linierne være mere levende, og stadigt virke som om re er lige.
Du vil sikkert kunne få gavn af en stor tavlepasser, der kan købes for 100 kr hos bog & idé.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-02-06 18:28

den lette måde at markere på er at sætte små streger ( a la bindestreger) ligesom at ri på tøj - så "ri" formen på lærredet

de runde - tjah tallerkener - hvad som helst kan bruges som skabelon

lige streger - marker med blyant før du maler - og brug hvad der er nemmest for dig - linealen er god - det er dine ideer sikkert også

Når først du er igang kommer resten af sig selv - bare husk at bruge en pensel der hviler godt for dig

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 21-02-06 21:00

Hej alle, tak for jeres rigtig gode råd. Det lyder som om jeg skal godt igang med min tape og så ellers øve mig rigtig meget på min "fri-hånds" teknik.
Jeg syntes på nuværende tidspunkt at det jo nok er umuligt at lære Men jeg vil øve mig på det!!
Vixen
P.s kan det passe at jeg så næsten skal bruge en hel rulle malertape på et stk. maleri???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-02-06 21:20

Min gamle bedstefar som malede stafferinger på maskiner ol. brugte en pind med en rund dup for enden som hvilede på det han skulle male og selve pinden blev brugt som støtte for penselhånden.
Hvis du kan se for dig et stort kryds af pensel og støttepind.
Jeg bruger selv en lignende støtte ved finere svejsning.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-02-06 23:26

Tit kan det betale sig, at vende og dreje maleriet, så det passer med den naturlige runding, som passer til dit håndled, og en malerpind kn være en god støtte.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-02-06 01:23

Ved ikke rigtigt om man kan lave lige streger i et abstrakt maleri? Lyder ikke helt abstrakt i mine ører!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-02-06 09:33

Du har ret og alligevel ikke. De viste billeder, må betegnes som konkret kunst. Den med cirklerne vil nok også kunne betegnes som et konstruktivistisk maleri. Alle billederne er nonfigurative.Hvis du ser på Richard Mortensens billeder, er der mange både lige og organiske streger. Så alt efter hvordan du definerer abstrakt, vil du kunne finde malerier med eller uden lige streger.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-02-06 10:00

dejligt at se det interesserer så mange Vinger af her og håber spørger finder ud af det

Godkendelse af svar
Fra : vixen

Dato : 22-02-06 15:40

Tak for svaret A.C.Rosmon.
det med tavlepasseren og det malertape der kan krummes lyder spændende.

Til alle tak for jeres svar jeg kan jo faktisk bruge alle samme, det er jo rigtig dejligt

Vixen

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-02-06 20:10

Tak for tilliden. Der er mange ting der er lettere at lave end abstrakt kunst. Selvom jeg har malet siden 1969, har jeg ikke fortrut, at jeg meldte mig til billedkunst niveau c & b på HF. Det gør det ikke ringere at få den teori, der fortæller hvorfor det jeg har lavet i mange år virker; og nye teorier kan medføre nye teknikker.

Kommentar
Fra : krebsenkisser

Dato : 06-03-06 23:02

hej Vixen.Jeg går til maling på aftenskole og der har jeg set malestok i brug af flere af mine med kursister som har et problem med rystende hænder.De har også vendt lærredet som det passede bedst til hånden som beskrevet af Rosmon.En malestok koster 131kr.hos City kunst artikler i København.Ellers rigtig god fornøjelse med dine striber.Malede på et tidspunkt et portræt af en dreng med stribet bluse og mange folder i tøjet.Siger dig at det var svært og mange gange havde jeg lyst til at male ham med enstarvet bluse på.Gjorde det heldigvis ikke og blev meget tilfreds med resultatet.Bare klø på.Venlig hilsen Kirsten.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-05-06 11:15

Man skal også passe på ikke at føre penslen for langsomt.

Hvis man kører penslen hurtigere bliver stregen ofte mere jævn.

Øv dig på det billige lærredsovertrukne pap søstrene Grene har til meget billige penge.