/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
HJÆLP!!!
Fra : 0alfen0
Vist : 537 gange
150 point
Dato : 21-02-06 13:20

hay, jeg har et stort problem, jeg sidder og er ved at lave en OSO (oblikatorisk selv valgt opgave) og jeg skal bruge noget om hvad guld er, hvad numre det bliver stemplet med osv. jeg ville blive meget glad hvis der er nogen som kan hjælpe mig...
på forhånd tak
alf

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-02-06 13:27

Har du overvejet at tage kontakt til en guldsmed?

De ved ihvertfald noget om det

Vaxen

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 160 point
Dato : 21-02-06 13:31
Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-02-06 13:34

Om stempling i forarbejdet guld ku' du f.eks prøve at kontakte:

Danmarks Guldsmedeforening
Ryvangs Alle 26
2100 København Ø
Telefon: +45 39 29 52 11
Fax: +45 39 27 08 11

De kan helt sikkert fortælle dig hvor du kan finde enhver relevant oplysning om forarbejdet guld.

Drejer det sig om stempling af guld i barer, er det nok nationalbanken.dk du skal søge på, evt kontakte.

Godkendelse af svar
Fra : 0alfen0

Dato : 21-02-06 13:35

Tak for svaret viviborgen.
det var lige hvad jeg behøvede, tusind mange tak...
stort kram

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 21-02-06 13:50

http://www.netprofessor.dk/artikler.asp?id=1082
Der er et hav af sider, hvis du googler på guldminer eller gulk karat eller andet.

Citat
Jeg er ret sikker på, at der aldrig er fundet naturligt forekommende guld i Danmark. Til det formål må man have bjerge, og Danmark pånær Bornholm har kalk i undergrunden. Guldet sider typisk i årer sammen med kvarts inden i bjerge. Det er ihvertfald tilfældet i Wales, hvor jeg har set på guldminer helt tilbage fra da Romerne var der. Faktisk var en af hovedårsagerne til, at Romerne erobrede det nuværende England, at de ville have guldet i Wales.

Citat
Alkymi eller Alkemi, er en middelalderlig betegnelse for kemi (det er sammensat af arabisk al- = "den", "det" (bestemt kendeord) + græsk chymeia = "kemi"), ofte blandet sammen med magiske forestillinger, jagten på de vises sten, der skulle kunne bruges til at omdanne metaller - og en drøm om at lave guld.
Realiteten er, at mange af Middelalderens alkymister var seriøst arbejdende kemikere. De var henvist til at arbejde ud fra den religiøse og magiske forståelsesramme, som var gældende i samtiden, og de måtte bygge på den sum af faktisk viden, som var tilgængelig. Alkymien var en holistisk åndsretning, hvor argumentation og bevisførelse afhang af evnen til at påvise sammenhænge mellem de kemiske stoffer og f.eks. de fire temperamenter, de fire elementer, kosmologien og gudstroen.

Mange af alkymisterne støttede sig til gnostiske skrifter, til kabbalaen og tarot, og de var overbeviste om, at astrologiske forhold havde betydning for stofferne og menneskenes temperamenter. En del var regelrette svindlere, der søgte at udnytte tidens overtro og frygt for det ukendte til egen vinding. Til gengæld blev flere alkymister anklaget for hekseri, sort magi og trolddom og indstævnet for inkvisitionen.

Selv om man i dag ikke kan anerkende undersøgelser på det grundlag som forskning, lykkedes det alkymisterne at læge en solidt basis for den senere, objektive kemiske videnskab. Den sidste alkymist var samtidig den første moderne kemiker. Han navn var Aureolus Philippus Theophrastus Bombastus Paracelsus von Hohenheim, og han levede mellem 1494 og 1541 i stadig søgen efter viden inden for medicin og kemi.

Nogle mener, at alkymisternes arbejde skal forstås åndeligt, således at det var et forsøg på at opnå en sprituel forvandling. Carl Gustav Jung arbejdede i flere år med alkymi ud fra en sådan psykisk anskuelse.

Jeg fandt og disse citater, der fortæller lidt om undergrundsforhold og guld, samt alkymisterne.