/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Ram temperatur
Fra : ruffi
Vist : 712 gange
40 point
Dato : 19-02-06 15:36

Findes der et program der kan belaste min computer i måske en halv time, hvorefter jeg gerne vil måle temperaturen på mine ram?
Kan temperaturen ses med et program eller er jeg nød til at måle med et termometer?

Ruffi

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 19-02-06 15:38

Har desværre ikke flere point.

Ruffi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-06 16:30

Hvorfor dine ram kort?
cpu temp er da vigtigere

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-02-06 16:31

Hvad med memtest? http://hcidesign.com/memtest/support.html
Den burde kunne belaste ram!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-06 16:32

Hvad med en hd temp?
den bruger jeg.
hent den her.
http://www.rsdsoft.com/

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 19-02-06 16:46

Testen skal bruges til følgende:
Jeg og sønnen (så tosset som vi er) har købr Zalman's det største kabinet TNN500AF (kan ses hos hos SHG), skide lækkert, sønnen har nu monteret sit kabinet.
Alt er kølet med heatpipe, dog untagen rammene, de bliver meget varme.
Jeg vil gerne måle temperaturen i mit kabinet inden jeg flytter det over i det nye, så har jeg noget at sammenligne med.

Ruffi

Ps. er der nogen der ved hvad der inde i sådanne heatpipe?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-02-06 17:26

Ram blir jo varme! Hvad mener du med inde i heatpipe? En heatpipe består vel bare af kobber eller aluminum med så stor overflade som muligt for at fordele varmen bedre?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-02-06 17:27

Du burde da montere nogle 120 mm støjsvage ventilatorer så du kan få varmen ud af kabinettet!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-02-06 17:34

En heatpipe er jo klemt sammen og lukket e din ene ende, så der skal nok være et eller andet varmeledende indeni.
Hvad det er ved jeg ikke, men jeg er da også nysgerrig.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-02-06 17:38
Accepteret svar
Fra : gertes

Modtaget 40 point
Dato : 19-02-06 17:42

For at man skal kunne måle temperaturen på rammene, skal der være en føler på eller ved dem og det er der normalt ikke, så du må selv i gang med termometer

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 19-02-06 19:45

Til Tedd, iden med sådanne et kabinet er jo lige netop et der ikke skal være nogen blæser, prøv at se http://www.zalman.co.kr/ og se så vidioen.

Til Gambrinus
Jeg ved at man i heatpipe bruger forskellige gasser, jeg har på mit arbejde forsøgt med alm. ligthergas ( jo den er god nok) iden er så at man fylder gas i, så det er væske i den del der er i dækkes af den del der skal køles ned, tænk på en engangslighter, gas i væskeform forneden og gas foroven.
Når gassen varmes op fordamper den stiger op i rørret bliver kølet af og løber ned igen, derved flyttes varmen fra feks en CPU til kabinetsiden.
Jeg vil bare så nødig bruge lightergas i min computer, og mener da også at man kan bruge noget andet?.

Prøv denne side http://www.benchtest.com/heat_pipe1.html

Ruffi

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-02-06 01:34

Jeg ved godt hvad ideen er! Men stillestående luft og heatpipes vil da bare varme kabinettet op! Derfor mit forslag! Du vil jo ikke kunne høre de blæsere!

Godkendelse af svar
Fra : ruffi

Dato : 12-03-06 23:47

Tak for svaret gertes.

Jeg har målt temperaturen med et termometer, den var ca. 39 grader efter at jeg havde belastet med programmet BurnInTest.
Har nu monteret min computer i det nye kabinet, nu er temperaturen opp på 49 grader, ikke alamerende, men jeg leger stadig videre med ramkølingen.
Har indkøbt kobberrør, plade, kølevæske, aluklodser, brænder og forsøger nu selv at lave heatpipes.
om ikke andet så for sjov.

ruffi