/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
pasning af påfugle ????
Fra : solling
Vist : 23903 gange
125 point
Dato : 18-02-06 12:21

alt viden og pasning af påfugle ønskes !!!!
jeg har netop fået tilbudt en flot påfuglehan, men ved intet om den ... andet end at de larmer... og vil gerne lige samle lidt mere viden om dem inden jeg siger ja.
jeg bor på en stor gård, der ligger helt øde, langt nede af en markvej. næsten alle mine dyr går frit rundt da der ikke er veje eller naboer i miles omkreds. Kan påfugle også gå frit rundt ?
hvad spiser de?
skal de indendørs?
vil de spise af bede og urtehave ?
sygdomme?
vil det ikke være bedst og få en han og en hun ?
vintertid ?
osv osv osv.....
alt info og links er velkomne
på forhånd tak

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-02-06 13:17

Du skal huske på at påfugle er rovfugle - hvis dine andre dyr er mindre end påfuglen vil den højst sansynligt spise dem. Den rører ikke din urtehave da de kun spiser kød. Påfugle er tropiske dyr - de skal helst have over 30 grader og har et flugt gen som gør at de konstant prøver på at stikke af - derfor skal de holdes godt indhegnet.

Især hannerne er meget agressive - det skal man være meget opmærksom på når man kommer i nærheden af dem da de godt kan finde på at angribe en. De har meget skarpe tænder og kan bide næsten lige så hårdt som en schæferhund hvis de får rigtigt fat.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 135 point
Dato : 18-02-06 13:18

Det er bedst at have mindst 2-3 hunner til en han.
Da han kan være ret hård ved en enkelt hun i yngletiden.

Hvis du kun har en han, er det ikke sikkert han vil blive hjemme, men vil søge efter hunner...deres skrig kan høres flere kilometer væk.

Jeg havde selv påfugle i mange år, men i en 80 kvm. stor voliere med tilhørende hus.

De vil selvfølgelig æde din køkkenhave, hvis de går frit

Men ellers kan de godt gå fri, men de flyver jo altså op på biler, hustage og højt op i træerne.
De er bedre til at flyve end man skulle tro, og kan tilbagelægge lange strækninger.

Deres grundfoder er hvede.
Og så andre kerner tilsat, evt. foderhamp, solsikke og anden "vildfugleblanding"

Og så grønt, salat m.m., græs o.s.v.

De er ret robuste overfor det danske vejr, men de skal have adgang til et tørt rum med læ om vinteren og i det værste regnvejr (kyllingerne er meget sarte og dør ofte i fugtige somre).

De kan blive syge lige som alle andre hønse/fasanfugle.

Men den mest alvorlige sygdom påfuglene kan få, er en virus der hedder Blackhead disease.

Den kurerer man ikke, men forebygger, ved at fuglene i en periode inden de lukkes ud om foråret, får noget pulver ( Emtryl, fås ved dyrlægen) blandet i deres vand.

Men derudover er de nemme at passe, og kan blive temmelig tamme.

Men man skal kunne vænne sig til de skingrende skrig om aftenen og nogen gange om natten.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-06 13:20

Citat
Du skal huske på at påfugle er rovfugle - hvis dine andre dyr er mindre end påfuglen vil den højst sansynligt spise dem. Den rører ikke din urtehave da de kun spiser kød. Påfugle er tropiske dyr - de skal helst have over 30 grader og har et flugt gen som gør at de konstant prøver på at stikke af - derfor skal de holdes godt indhegnet.

Især hannerne er meget agressive - det skal man være meget opmærksom på når man kommer i nærheden af dem da de godt kan finde på at angribe en. De har meget skarpe tænder og kan bide næsten lige så hårdt som en schæferhund hvis de får rigtigt fat.

Mine påfugle gik i volieren sammen med dværghøns, uden problemer, ved ikke om det er fordi dværghønsene var der først.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-02-06 14:24

DET var da muntert!!! Jeg får helt lyst til at slå påfugle op på nettet og se, hvor meget "rov" der er i dem... --Jeg troede, det var en slags hønsefugl..

Nææ, jeg ved ikke alverden om påfugle, men mon det er tiden lige nu at anlægge den slags nu? Jeg tænker på fugleinfluenzaen. Jeg VED da, at påfugle er ret store fugle, og at de meget gerne vil gå frit og udendørs. Og i øjeblikket FRARÅDES det jo, at lade tamfugle gå ude.
Der er endnu ikke konstateret fugleinfluenza i Danmark, men det er kun et spørgsmål om tid. Influenzaen er jo i flere andre lande tæt på os.

Men hvis du har indendørs, eller i det mindste overdækkede faciliteter til at holde påfugle, så er det da alletiders. Og når så influenzafaren driver over, SÅ kan de komme ud og nyde friheden sammen med de andre dyr.

Nåmen her er lige et link... http://www.peafowl.com/

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 18-02-06 14:32

Har du forsøgt af søge lidt på nettet??

her er lidt at læse på http://www.vestrehus.dk/BOG1.pdf det er en jeg har brugt for at få flere dyr

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-06 15:39

Jeg fandt lige mine bog om Prydfasaner, så her er lidt:

Påfugle er overordentligt nemme at holde.
Deres største fejl er deres gennemtrængende, høje, og langt fra melodiske stemme, som de gør flittigt brug af og som er meget generende.

Selv om de kommer fra et tropisk land, er de slet ikke ømfindtlige over for kulde.
For at trives kræver de dog god plads og holdes bedst i parker eller store haver.

Hvis det er nødvendigt at indhegne dem, skal hegnet minimum være 3 meter højt, og hvis det ikke overdækkes, skal fuglene klippes på den ene vinge.

En han har oftest et harem på 3-5 hunner.
Hønerne er gode rugere og passer deres kyllinger omhyggeligt.
Men hvis det er en våd og kold sommer, vil de dog miste de fleste af kyllingerne.

Fodring giver ingen problemer, de fodres med fasanpiller (har mine så kun fået når der var kyllinger), hvede og rigeligt grønt.

Kyllinger fodres som fasankyllinger, og hvis man har adgang til myrepupper er det en god ting til kyllingerne.

Påfugle er absolut fredelige over for andre fugle og hvis man har god plads, kan man holde flere påfuglefamilier.

De blev for øvrigt bragt til Europa for mange år siden, af Alexander den Store, og de blev opdrættet som slagtefjerkræ i europæiske lande, indtil Amerika blev "opdaget", og dermed kalkunen, som var mere økonomiske som slagtedyr.

mvh dova

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-03-06 22:49

Jeg er nu ret sikker på at i forveksler påfugle med noget andet! Påfugle har meget store tænder og spiser ALT der har med kød at gøre.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-03-06 17:24

Flash, du tænker sikkert på en vagtpåfugl... ---Som IKKE er en krydsning mellem en vagtel og en påfugl.

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 04-04-06 20:10

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : inge39

Dato : 16-04-08 21:33

Har lige oplevet en tam fritgående påfugle-hun på Bornholm i Sandkås. Udover at den var en utroligt sød og stolt fugl at betragte, fik jeg at vide, at den æder dræbersnegle. En virkelig god grund til at anskaffe en påfugl... Den sagde ikke en lyd, så måske kan man nøjes med en hun? Den så ud til at trives fint i det kølige klima her, skønt den mig bekendt ikke havde nogen stald at søge til om natten. Den fik bare mad hos flinke folk, som den opsøgte. Derudover kan glædes/irriteres over den udmærkede gødning, den forsyner haven med. Det var så sjovt at se den kigge nysgerrigt ind ad vinduet. Jeg tror, den betragtede os som et interessant TV. Det omvendte var sandelig osse tilfældet! Jeg savner Tulte!

Kommentar
Fra : mouse1

Dato : 05-09-08 17:08

Har selv 1 par påfugle, han og hun m. 2 nye kyllinger.
Hvis du kun har en han, vil den larme , kalde rigtig meget på sin manglende mage ( hunnen ) Så et must er at ha 1 han og 1 hun. Påfugle er ikke flokdyr, de har den samme partner hele livet, og dør den ene, dør den anden tit af sorg. Køb dem ikke for gamle, da de er utroligt svære at flytte des ældre de bliver. Det er en meget selskabelig fugl. Mine følger mig tit i haven eller på marken. De slår rotter og mus ihjel, og kommer der fremmede rovfugle, katte på matriklen bliver de straks jaget ud. De passer også på hus og hjem, ser straks, hvis der er uvedkommende og skælder dem da meget højlydt ud. Mine går frit, men har lært, at gå ind kl. 21.00 hver aften, de kommer når jeg kalder på dem, de har hver deres navn. De kan ikke lide regnvejr og blæst, så vil de blive inde. De spiser alle slags insekter, frø fra marken, majs, brød, solsikkekerner u. skal, frugt og grønt, lidt hvede. Mine finder meget af deres kost selv om sommeren, men når det bliver koldt, er der ingen insekter, så da får de kvalitets hundefoder fra Prism, har talt m Zoo om deres kost, og de siger mine får optimal kost. Mvh Mouse1