/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Lægsruller?
Fra : J.Oe
Vist : 4211 gange
100 point
Dato : 18-02-06 09:25

Hvilke oplysninger kan man finde i lægsruller?Jeg leder efter Hans Nielsen,han er født 17/3 1825 i Søndersø ,Odense herred,Odense amt, da han er flyttet meget , er det mit håb at finde hans færden af denne vej, er det muligt? Afgangslister og folketællinger har ikke hjulpet mig,jeg leder efter hans første vielse, jeg har hans 3de vielse og død i Vissenbjerg.

Med venlig hilsen
J.Oe

Accepteret svar
Fra : nusnus

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-06 09:44

Lægdsruller
I lægdsrullerne finder du oplysninger om værnepligtige mænd. Et lægd svarer normalt til et sogn, og på arkiverne findes opslagshæfter, m.m. hvor du kan finde ud af, hvilke lægdsnumre de enkelte sogne har.

Rullerne kan være gode kilder, og ikke kun hvis man ønsker at følge en ung mand. Leder man fx efter en pige, og véd at hun havde en bror, ja så kan det måske betale sig at søge broderen gennem lægdsrullerne for at finde ud af hvor familien er flyttet hen?

Udskrivningskredsenes arkivalier er afleverede til de respektive landsarkiver, og på Rigsarkivet findes lægdsruller for hele landet fra 1788 og frem. Gennem tiden har der været forskellige regler for, hvem der var værnepligtige, og hvornår man blev optaget i rullen. Efter 1849 var alle mænd værnepligtige, dog med undtagelse af præster og skolelærere. Efter 1861 bortfaldt lærernes fritagelse.

Hvornår er man i rullen?

Årstal
Alder

0 - 35

0 - 45

14 - 37

15 - 37

16 - 37

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 18-02-06 16:53

Hej

Lige en korrektion.

Lægdsrullerne er flyttet til Landsarkivet for København i Juli 2005, så det er der man nu skal bevæge sig hen.
Du får noget at vide om den fysiske tilstand for personen. ved hjælp af et sindrigt nummersystem kan du følge hvorhen ahn rejser.

Du kan evt læse mere om disse på:
http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/saadan/milit.htm
http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/lister/laegdsruller/default.htm, her kan du udskrive PDF-filer der forklarer nærmere.

Lis

Godkendelse af svar
Fra : J.Oe

Dato : 19-02-06 08:52

Tak for svaret nusnus.