/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
HJÆÆÆÆÆÆLP!
Fra : ulleulle
Vist : 750 gange
500 point
Dato : 16-02-06 23:51

Hej til de kloge derude.

Jeg har købt et ASRock P4Dual-880Pro bundkortet, og jeg har store problemer med at få det til at køre med mine nye Kingston ValueRam PC3200 CL3 i et 2*1 GB dual channel sæt (KVR400X64C3AK2/2G)! Maskinen genstarter spontant hele tiden. Der er en række avancerede chipset indstillinger for ram´en. Det hele står pt. på "Auto". Jeg har prøvet at ændre lidt af det efter noget jeg har læst og hørt, men det hjælper ikke. Lige før prøvede jeg endda at koble dual channel fra, men heller ikke dér kan systemet holde sig gående. Jeg har i går prøvet at køre "memtest86.com" på hvér ram-blok og samlet... ganske vidst på et ASRock P4V88+, men problemet er det samme. Hvér for sig kørte de glat igennem 2 testrunder (over 1,5 timer), men i dual-channel nåede testen kun til 4. test. Jeg købte så i dag førstnævnte bundkort for at se, om det ændrede problemet... men nej.
Er det ram´en, som har et problem, eller hvad skal jeg lige gøre inde i BIOS´en? Der er følgende muligheder:

DRAM Frequency - auto, 133, 166 og 200 Mhz
Flexibility Option - disable/enable
DRAM CAS# Latency - Auto, 2.0, 2.5 og 3.0
DRAM Bank Interleave - Auto, disabled, 2-way, 4-way og 8-way
Precharge to Active(Trp) - Auto, 2T, 3T, 4T og 5T
Active to Precharge(Tras) - Auto, 5T, 6T, 7T, ....., 19T og 20T (altså 5T til 20T)
Active to CMD(Trcd) - Auto, 2T, 3T, 4T og 5T
REF to ACT/REF to REF(Trfc) - Auto, 8T, 9T, ....., 70T og 71T (altså 8T til 71T)
ACT (0) to ACT (1) (Trrd) - Auto, 2T, 3T, 4T og 5T
Read to Precharge (Trtp) - Auto, 2T og 3T
Write to Read CMD (Twtr) - Auto, 1T og 2T
Write Recovery Time (Twr) - Auto, 2T, 3T, 4T og 5T
DRAM BUS Selection - Auto, Singe Channel og Dual Channel
DRAM Command Rate - 2T Command og 1T Command

Hvad skal være hvad???? Jeg er desperat for at få det løst! Jeg har brug for min maskine NU til mit arbejde!

Mvh.

Ulle

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 500 point
Dato : 17-02-06 00:59

Pentium og AMI BIOS er godt nok ikke liiigggeee min stærke side.
Jeg er slet ikke vant til at se parametrene listet op på denne måde.
Men jeg prøver lidt alligevel.

Det er absolut ikke altid at Ram’ene bliver genkendt optimalt af BIOS.

DRAM Frequency - auto, 133, 166 og 200 Mhz
Har du prøvet at sætte den ned ?
Så burde du kunne se, om det hele så kan køre ved en lavere hastighed.

DRAM CAS# Latency - Auto, 2.0, 2.5 og 3.0
Den skal sæ’føl’li’ stå til 3.0

Active to Precharge(Tras) - Auto, 5T, 6T, 7T, ....., 19T og 20T (altså 5T til 20T)
Den har jeg været nødt til at hæve ved overclocking.

Har du set hvordan de står med CPU-Z ?
http://www.majorgeeks.com/download425.html[svært]

Her er lidt læsestof, der går i dybden vedr. RAM-timing :
http://www.dfi-street.com/forum/showpost.php?p=203179&postcount=4

Mere kan jeg nok ikke hjælpe dig med. Sorry
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-02-06 01:00

Har du ikke en "Load Failsafe Settings" som du kan arbejde ud fra ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 17-02-06 01:08

Load default settings ville være det første jeg gjorde i din situation nu.

Dernest:
Har du sat rammene i de rigtige slots? Skal sidde i samme farve.

1 og 3.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 17-02-06 01:19

Load optimal defaults heder det i den bios du har. Du skal vælge fanebladet exit, der finder du den.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-02-06 01:25

Her er datablad over RAM'ene, med det siger heller ikke meget.
Får de 2.6 Volt ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-02-06 01:28
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-02-06 01:32

Har du seneste BIOS ? (Ver. 1.30)
http://www.asrock.com/product/P4Dual-880Pro.htm
Gambrinus

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 17-02-06 09:50

Hej allesammen.

Indtil videre tak for jeres bidrag. Jeg har nyeste BIOS, ram'ene sidder (selvfølgelig) i de rigtige sokler, databladet har jeg for længst fundet (og de var ikke anvendeligt), jeg har haft nulstillet BIOS og loaded fail safe, men lige lidt hjælper det hele. Så det står og falder nok med at lave den rigtige ram-opsætning i BIOS. De links, som Gambrinus skriver i sit første indlæg, ser yderst interessante ud. Dem vil jeg udforske i aften, når jeg kommer hjem.

Mange hilsner

Ulle

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 18-02-06 16:24

Hej igen.

Ja, så er historien vist ved at være slut. Jeg købte nye ram i går, og resultatet var præcist det samme. Dvs. bundkort og ram er skiftet... hvad så? CPU? Hmmmm... tror det ikke lige... Strømforsyning? AAaahhhh..... eksperiment: Kap strømmen til alt pånær primær harddisk og bundkort. Ingen nr. 2 disk, 4 blæsere med lys o.s.v... Memtest86 kører helt igennem... Aha! Windows kører umiddelbart også fint. Aha aha! Er strømforsyningen mon defekt? Jo, ser det ikke sådan ud? 520W ser så godt ud på papiret, men den hænger med rumpen i vandskorpen med de 12V set inde fra BIOS af med 11,8V. Hvad så, når den skal svede lidt? Så går den sikkert helt i knæ. Ergo... Jeg får en ny fra leverandøren på mandag/tirsdag.
Men de gode links om opsætning af ram vil jeg stadigvæk studere nøje, så jeg kan tweake mine herlige 2*1GB Kingston til at levere lidt mere. Så Gambrinus scorer pointene her. God weekend!

Mange hilsner

Ulle

Godkendelse af svar
Fra : ulleulle

Dato : 18-02-06 16:26

Tak for svaret Gambrinus. Se min kommentar ovenfor.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-02-06 17:09

Selv tak.
Ja... Nogen gange finder man selv løsningen,når man får vendt problemet med andre.

Der er selvfølgelig forskel på en PSU på 500 Watt om den koster 129.95 eller 1000 kr.
Gambrinus