/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Billedstørrelse til print
Fra : Eyvind
Vist : 1031 gange
100 point
Dato : 16-02-06 20:20

Jeg har fået lavet et par100 feriebilleder hos Merlin, og de er ganske gode.
Men det irriterer mig at størrelsen ikke passer med mine flip-album.
De bliver printet i 10 X (ikke 15) som jeg kunne tænke mig.
Jeg har så opdaget at det er mit canon som laver denne størrelse.
Så nu efterlysre jeg en god metode til at beskære billerne indn jeg sender dem over netttet til print.
Jeg har adskillige billedprogrammer incl det nye "Photofiltre"
Jeg mangler en metode - dog har jeg prøvet i Publisher, men der kan jeg ikke gemme i jpg.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-02-06 20:49

Jeg er nødt til at lukke min comp nu..............vender måske først tilbage i morgen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-06 21:07

Hvis du sender dem over nettet kan du vel bare vælge at de skal udprintes i 10X15 så bliver de vel beskåret til det. Selvfølgelig bestemmer du ikke selv hvad der må skæres af men så er der vel kun en måde og det er vel at prøve sig frem. Jeg har lige siddet og leget i et par programmer og det kan da godt lade sig gøre. Dog har jeg ikke prøvet at printe ud for at se om det så også passer på mål.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-02-06 21:36

Jeg vender tilbage i morgen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-02-06 00:04

Du bruger Compact camera eme, og så bliver dine billeder optaget i 3-4 formatet.
Billederne bliver automatisk sat om til 2-3 formatet, som laboratoriets maskiner er sat til.
Spejlrefleks og og enkelte compaktcameraer i den dyre ende, optager i 2-3 formatet.
2-3 formatet er også det gamle analog format nemlig 24-36 som er: 2x12= 24
og: 3x12= 36 altså 2-3

Der er mange totalt håbløse aspekteri de fjollede formater, tag den her:
Du har taget et billede i 2x3 formatet, og får det forstørret op til 30 x 45, altså 2x15 = 30
3x15 = 45
og så har vi jo 2x3 formatet.

Det klarer laboratoriet fint, og du står med dit fine flotte billede, og de kan virkelig lave flotte
billeder i dag, og det kan du også, med et hvilket som helst digitalcamera i dag.

Så vil du selvfølgelig have en ramme til det, desværre har jeg ikke fundet en ramme der passer endnu, 40x50 er det nærmeste jeg kan komme.

Du kan også få flotte billeder, og store, 50x75 (2x3) men rammerne venner= 50x70.

Så kan du gå hen og få lavet en ramme m.glas og det hele, men husk at tage penge med,
det koster skulle jeg hilse og sige.

Måske kan emes problem løses, men der vil ryge lidt af billedet enten på den ene eller anden led.

Jeg laver lidt billeder ind imellem, og nogen af dem laver jeg lidt store på papir, men de fleste ligger på en extern harddisk,og når de når en hvis alder interesserer de mig ikke mere.
Det er dem jeg har taget inden for den sidste uges tid, jeg kan lide at rode med.
Selvfølgelig er der lidt fra ungerne var små, og dem jeg har haft på forsiden af
National Geographic m.m., dem gemmer jeg jo, ha ha ha .
Lad os fortsætte tråden i morgen, jeg skal ud og købe en ny skærm, og foreløbig har jeg
tænkt mig en Acer AL1951 det er en 19" men der er også en 20"men det er en Wide Screen,
Så jeg har lige siddet og redigeret nogen billeder,kørt dem baglæns ned i CF kortet,og vil så se
dem på skærmen inden jeg køber den.
God nat ses i morgen. Hilsen Keld

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-06 10:04

Jammen Keldd - jeg ville jo gerne ha' de billeder printet i 10X15 så de passer til mine "flip-album"
Canon's format er 10X13.......................
Jeg har brug for en nem bekæringsmetode, så jeg kan levere det rigtige format til fotoprintfirmaet, og det er ca. 100 feriefoto ad gangen.
Ps. Dem jeg sender til "National Geographic" beskærer de selv (hvis det skulle være nødvendigt) og dem gemmer jeg ikke, da de jo allerede har været vist.

God beskæringsmetode ønskes.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-02-06 10:36

Eyvind:
Jeg mener hvert laboratorie, har sin måde, at tilpasse billederne på,
og så vidt jeg er orienteret, kan men her: http://www.colormailer.com se hvordan billederne bliver beskåret.
De bliver sat ned i en ramme, altså her på skærmen, så man kan se hvad der er ude og inde.

Gå ind og prøv,jeg har fået lavet mange billeder der, men nogen jeg selv har beskåret først,
ind imellem har der så været 5mm. foroven og forneden, hvis jeg ikke har ramt rigtigt. Ganske vist
er det lidt store formater jeg roder rundt i, men de laver da også de mindre.

Men de fjollede formater, kunne jeg også godt undvære.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-02-06 10:55

http://www.billedbutikken.dk/
Tryk på den røde firkant i midten, hvor der stå demo.

Jeg tror de kan klare den.
Hilsen Keld

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 17-02-06 15:34

Og den her skulle sætte tingene på plads:

http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=317

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-06 16:21

Tak for svaret Keldd. Nu har jeg lidt at arbejde med.

Citat
Hvorfor ser vi aldrig de feriebilleder fra dit fine digitalcamera. :-O
Og så:
Ja det er meget godt med alle de billeder................men de fyler jo ikke vores album. :-[

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-02-06 19:36

Eyvind:
Mon der ikke findes album, der har det format du får dem lavet i?
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-02-06 19:47

Nå ja Eyvind,
se her: http://kortlink.dk/2eys

Tryk på de små billeder under hovedbilledet.

Det er fra min hjemegn.
Hilsen
Keldd..........

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-06 20:54

Ja den bro kender jeg godt - den er da ikke så skæv, som på dit billede.
Nå ok - godt ord igen.............nu kan du snart være bekendt, at vise dig offentligt med det camera.

Men ellers tusinde gange tak for en god henvisning - jeg havde netop Element 2 og nu kan jeg nemt lave mine fjollede 4:3 om til 3:2 mange tak for det.

Ps. Jeg har prøvet at skære mine flip-album til i størrelsen, men så falder billederne ud.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-06 17:32

Tak for svaret Keldd.
Jeg faldt lige over denne, sorry at jeg havde glemt den

Det går fint med at sende billeder til udprintning hos Merlin, hvor jeg lige kan hente dem i Ballerup