/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Er du rigtig klog
Fra : simonsenper
Vist : 737 gange
50 point
Dato : 08-02-06 14:13

Det er egentlig ikke et spørgsmål, men var der nogen der så programmet igår. Hvor en af spørgsmålene var om en Cola Light kunne flyde, når en alm. Cola sank ?

Interressant.

Accepteret svar
Fra : rubion

Modtaget 60 point
Dato : 08-02-06 14:19

Hvis det ikke er et spørgsmål, så er dette ikke et svar.....-)
Alm. cola indholder ca. 10 % (vægt/volumen) sukker. Cola light er sødet med en lille ubetydelighed sødemiddel - hvad vægten angår. Alm. cola vejer altså mere per liter end cola light.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-02-06 14:20
Kommentar
Fra : rubion

Dato : 08-02-06 14:24

BONUSINFO

Hvis man hælder sukker i akvariet vil den almindelige cola, på et tidspunkt begynde at flyde (når massefylden for vandet i akvariet bliver større end for colaen).

EKSTRA BONUSINFO:

Hvis man hælder sukker i akvariet og drikker alt vandet, vil den almindelige cola, på et tidspunkt begynde at skrabe på bunden.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-02-06 14:39

synes forøvrigt at det var lidt skuffende det program!

Var det ikke lige kort nok?...altså sendetiden.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 08-02-06 14:51

Mango, jeg havde det lige som dig med programmet.

I øvrigt kan meget sukkerholdige ting heller ikke fryses. Hvorfor ikke egentlig?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-02-06 15:10

Jeg ved, at sukker via en eller anden kemisk proces bliver til sprit... Måske, det er det, der gør, at det ikke fryser?

Vaxen

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 08-02-06 15:11

Viviborgen, spørgsmålet hører vel egentlig hjemme under et nyt spørgsmål, så her er et ikke-svar: begrebet hedder frysepunktssænkning (freezing point depression).

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 08-02-06 15:16

Tak for svaret alligevel. Er det den samme ting der gør sig gældende med salt? Det er heller ikke et spørgsmål, men det kunne da være interessant med et svar.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-02-06 15:52

Citat
I øvrigt kan meget sukkerholdige ting heller ikke fryses. Hvorfor ikke egentlig?

Man kan da sagtens fryse meget sukkerholdige ting, både chokolade m.m. og du kan osse fryse sukkerholdige drikkevarer.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 08-02-06 15:53

Yep, samme ting. Her er lidt af en forklaring:
Freezing, like any phase change, is an equilibrium process; that is, the rate at which particles leave the liquid state and become solid is the same as the rate at which particles leave the solid state and become liquid. In a solution, there are fewer solvent particles present than for pure solvent, so fewer have low enough kinetic energy to freeze, on average.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 08-02-06 16:08

Ja, alt kan fryses til fast form, bare det er koldt nok.

Kommentar
Fra : simonsenper

Dato : 08-02-06 16:54

Spændende indslag der har været. Jeg blev bare overasket over resultatet. Og 5 kr. fattigere.
Vil godt indrømme at jeg var sikker på at den sank.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 09-02-06 09:06

ER du dum eller hvad? Det var jo en light!!

Kommentar
Fra : simonsenper

Dato : 09-02-06 10:12

yes vivi
jeg er dum, men nu var spørgsmålet joh "er DU rigtig klog (?).

Men jeg syntes at rubion, kom med den bedste og rigtige forklaring, så han får 50 point for at svare på mit spørgsmål, der ikke er et spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : simonsenper

Dato : 09-02-06 10:13

Tak for svaret rubion.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 09-02-06 10:13

Ja, light betyder jo at den lyser. Og enhver ved jo da at en lysbøje flyder på vandet!