/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Cookies ?
Fra : rolandkorg
Vist : 624 gange
30 point
Dato : 07-02-06 13:42

Jeg har lavet nogle hjemmesider i Frontpage 2000 og nu er mit spørgsmå så, om hjemmesiden også bliveer opdateret på de besøgendes computere når jeg opdaterer siden.
Hvis en computers internetindstillinger står til aldrig at opdatere cookies, er siden vel altid den samme.

Kan siden programmeres til at opdatere folks cookies hver gang den besøges ?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-02-06 14:15

Du kan prøve at kigge på det her http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion13.asp

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-02-06 16:18

Der er vist noget du har fået galt i halsen mht. sammenhængen mellem opdatering af hjemmesider og cookies?

En cookie er en text (*.txt) fil som du gemmer på klientens maskine i et dertil indrettet bibliotek (..så fremt klienten tillader dette.) Til dette skal du bruge Java, Javascript, VBscript, ASP, PHP, Perl eller SHTML i koden på din hjemmeside.

Denne cookie kan indeholde præcis den tekst du ønsker og ikke andet. Du kan så læse og rette i denne cookie, hvergang klienten besøger din side (..igen; kun hvis klienten tillader dette). Teksten kan du manipulere/behandle efter eget behov. Hvis det skal 'bruges' til noget, kan du knytte indholdet af cookien til databaseadministration (f.eks. via MySQL) ved brug af serverside kode som ASP, PHP, Perl el.lign. CGI.

På denne måde kan du f.eks. få en cookie til at 'huske' et brugernavn for et logindsystem mv.

Alt dette har INTET med opdatering af en hjemmesides indhold at gøre. Denne form for 'opdatering' af siden, er noget der er op til klientens indstillinger ..i klientens browser ..på klientens maskine. Hvis siden er chached på klientens maskine og browseren ikke tjekker for nye opdateringer af siden? Tjaeh.... så vil brugeren 'se' den 'gamle' version ..indtil klienten sletter cachen (Temporay Internet Files/Midlertidige Internet Filer)

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 30 point
Dato : 07-02-06 16:22

Ps. Som standard er IE sat op til automatisk at tjekke om der er nye versioner af en side, så det er ikke det 'store' problem

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 07-02-06 17:47

Man kan vel også opdatere manuelt via menu, ikon eller "F5"?

Mvh
Helge

(FrontPage-Dummy)

Godkendelse af svar
Fra : rolandkorg

Dato : 07-02-06 21:05

Tak for svaret molokyle. Så fik jeg vist det på det rene...