/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
slægtsnavne traditioner i Sønd
Fra : globus321
Vist : 505 gange
50 point
Dato : 06-02-06 16:44

I min søgning af min familie Zöega i Vilstrup Hadeslev, fandt jeg ud af at man på det tidspunkt hvor Danmark forlangte at man skulle have faste efternavne, ofte valgte præstens eller lign. efternavn - for at hædre denne person. Inden da, havde Sørens Knudsens søn heddet Hans Sørensen.
Historien passer fint - da der netop på det tidspunkt var en præst ved navn Zöega.
Jeg kunne godt tænke mig at læse/vide mere om disse navne skikke. Især i SønderJylland. Kan nogen bidrage med flere oplysninger ?
Så vidt jeg ved - var der også mange der af protest blot tog to - sen navne. I ovennævte eksempel skulle Hans så hedde Hans Sørensen Knudsen. Så var både traditionerne og den danske stat tilfredse.
Venlig hilsen
Annette Horn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-02-06 17:14

Min svigerfar fik to sen navene, så vidt jeg ved, var det en slags protest overfor tyskerne??, og for at vise at hans famile var MEGET dansk. Han kom fra Løgumkloser

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 50 point
Dato : 06-02-06 17:15

Jeg kan ikke sige om det er generelt, men eksemplet er set - også blandt mine aner.
De kom sydfra hvor man i meget lang tid havde haft faste efternavne. Faktisk var indførelsen i Danmark blot ewn efterligning af en allerede århundredgammel udenlandsk skik. En skik som storkøbmænd og andre "fine" folk havde taget til sig i løbet af de 150 år som var gået siden 30 års krigen (sluttede 1648), og det var netop under 3o-års krigen at daværende konge havde forviklinger med modtageren af hans oerdrer fordi de skiftede navn fra generation til generation og dermed ikke længere var i overensstemmelser med de "standarter" som slægten brugte. Kongens ordrer gik derfor "hen over hovdet på modtagerne" fordi de ikke tænkte over forskellen.

Men så tog det da godt nok et par generationer mere inden bestemmelsen var gennemført over hele landet. Og Jylland kom sidst.
mvh
Ejvind

Godkendelse af svar
Fra : globus321

Dato : 06-02-06 20:16

Tak for svaret Varla. Ja det var Struense der var med til at gennemføre navneloven. Men jeg spekulere stadig på hvad præstefamilien Zöega har sagt til at den simple husmandsfamilie har "taget" deres navn. Skulle de f.eks have præstens tilladelse. Eller var det en slags belønning ? Og hvad hvis der var flere familier som ønskede at bruge præstens eller herremandens navn?
Som du skriver må det have forekommet flere steder. Det kunne være sjovt at høre nogle historier. I min familie var alle, i mange år overbevist om at vi stammede fra en fin Italiensk greveslægt. Min noget enklere forklaring syntes alle ikke om. Jeg selv kan meget bedre lide den rigtige