/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP
Fra : Faur_the_one
Vist : 648 gange
100 point
Dato : 04-02-06 10:14

Jeg skal opgradere min pc fra win 98 til win xp pro,,,
ok så er det lige jeg ikke kan finde den udgave som jeg skal bruge?
hvad skal jeg vælge?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-02-06 10:17

Du kan enten købe en fuld version eller en opgradering, hvad er du i tvivl om?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-02-06 10:24

Alt efter hvad du vil så er der 2 muligheder. XP Home eller XP Pro.
Home er ok men har ikke så mange muligheder med hensyn til netværk som Pro har. Pro er selvfølgelig også dyrere. Hvis jeg var dig ville jeg vælge en fuld version da det er det letteste og du kan vælge det rette filsystem med det samme. XP har nemlig mulighed for at køre i et "nyt" filsystem der hedder NTFS som er bedre, hvor 98 kører i Fat 32. XP kan dog også køre med FAT 32.

Gør op med dig selv med hvad du har brug for og køb ud fra det.

For at gøre forvirringen total så udkommer Microsofts nye styresystem Windows Vista jo også her i 2006 så - hvad gør vi nu lille du

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 04-02-06 10:25

køb en xp og følg denne vejledning: http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-06 10:33

pas nu lige på - hvis du har en oem baseret pc kan du ryge ud i vanskeligheder

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-02-06 10:35

miritdk

Hvilke vanskeligheder kan opstå fordi man opgraderer sit styresystem?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 04-02-06 10:50

det miritdk mener at man kun kan benytte en OEM udgave sammen den hardware (læs PC) den er købt med.
Lad være med at købe en upgrade (selv om det i bund og grund er det samme som en alm. udgave)
Om det så skal være Home, Pro o.s.v. kommer helt an på hvad du skal bruge det til. Se her:
http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/guide/whichisright.asp

Licenstyper: http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/licensoversigt.asp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-06 11:31

hcma det er godt du ved hvad jeg mener - og du har ret

Kommentar
Fra : Faur_the_one

Dato : 04-02-06 12:56

jeg skal have en opgradering til xp pro, da jeg mener at når jeg har købt win98 kan man jo vel ligeså godt købe en opgradering, da det i bund og grund også er en fuld version? eller er jeg helt galt på den??( og det er en hjemme bygget pc, så ingen problem med oem, og det er da ikke noget med hardware og gøre om det er en oem???? oem version er vel bare at den skal købes med hardware?????? eller hvad??)

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-06 13:09

oem versionen købes sammen med et stykke hardware (bl.a. en mus)
Hvis du køber en upgrade, bliver du bare under selve installationen bedt om at indsætte din ORIGINALE win98 cd, så systemet kan se at du er berettiget til at benytte en upgrade-version.
Men glem alt om en Upgrade-version - du sparer ikke noget - og så vidt jeg husker kan WinXP upgrade-version kun købes som studielicens.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 04-02-06 13:10
Godkendelse af svar
Fra : Faur_the_one

Dato : 06-02-06 08:39

Tak for svaret hcma.