/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Hurtig hjælp til matematikopga
Fra : me67
Vist : 661 gange
500 point
Dato : 01-02-06 22:52

Jeg har fået en opgave der lyder som følger:

Om en eksponentielt aftagende funktion f med halveringskonstant 2,5 oplyses det, at f(3)=50.

Bestem en regneforskrift for f.

Resultatet af ovenstående bliver: Y = -10x+80

Så langt så godt, efterfølgende kommer så mit lille problem:

Løs ligningen f(x) = 10
Løs uligheden f(x) > eller = 12,5

Jeg håber virkelig der er en venlig sjæl der vil hjælpe med ovenstående to ligninger og skære udregningen ud i pap for mig.

Venligst ME67

Accepteret svar
Fra : Boxerpige101

Modtaget 500 point
Dato : 01-02-06 23:07

Ganske enkelt
f(x) = y
Du har nu 2 ligninger den ene er
10=-10x+80
10x=80-10
x=7

Den anden
12,5=-10x+80
10x=80-12,5
10x=67,5
x=6,75

dvs. at > eller = 6,75

Håber det hjalp dig ellers kommer du bare igen

(En der engang håber at blive matematiklærer)

Boxerpige

Godkendelse af svar
Fra : me67

Dato : 01-02-06 23:10

Total i orden. Er ret sikker på du nok skal nå dit mål som lære. Tak for svaret Boxerpige101.

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 02-02-06 09:23

Hej ME67

Du kan desværre ikke bruge dette svar til noget som helst. Det er forkert ! Boxerpigen er dog undskyldt lidt idet udgangspunktet er forkert. Den omtalte funktion er ikke y = -10x+80.

Alle eksponentialfunktioner hedder noget med y = ba^x. At løse ligninger med eksponentialfunktioner kræver også lidt mere end som så. - Desværre: svaret er forkert!

Jeg kunne godt have regnet det for dig, men nu kan det ikke betale sig.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 02-02-06 10:58

Hej gert_h.

Jeg er da meget interesseret i et svar fra dig og opretter bare spørgsmålet igen.

Venligst ME67