/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
Download tracker
Fra : 75653
Vist : 669 gange
50 point
Dato : 01-02-06 21:36

Hej
Er det muligt at lave et java script eler ligende, der kan holde styr på hvormange gange en given fil er blevet downloaded ?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-02-06 22:04
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-02-06 08:51
Kommentar
Fra : 75653

Dato : 02-02-06 19:33

Hmm det er jo ikke java
Det skal ligge på en server der ikke understøtter hverken php eller asp, der for mit Q på et java script

/Rex

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-02-06 19:45

OK, du glemmer bare det kink jeg lagde, men det var fordi du skrev
Citat
Er det muligt at lave et java script eler ligende

//bentjuul

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 02-02-06 19:51

Oki det er en typo fra min side
/Rex

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-02-06 08:34

75653 -> Du kan ikke lave noget sådant i javascript og da slet ikke uden en database. Hvor havde du tænkt dig at gemme oplysninger for hver session (=besøg på din side)?

Forskellen på HTML, XHTML, XML, javascript, java og PHP, ASP, Perl, og anden CGI er at førstnævnte bliver hentet fra serveren og afviklet hos klienten (brugeren), sidstnævnte afvikles på serveren og resultatet sendes til brugeren som HTML,XHTML, XML, javascript eller java.

Dvs. der er tale om på den ene side klientbaseret programafvikling og på den anden side serverbaseret programafvikling. Du har kun adgang til data på serveren ...IKKE hos klienten, derfor er det på serveren du kan samle data, lave beregninger og gemme resultatet. Dette kan du ikke på klientens maskine. Det eneste du kan gemme hos klienten er cookies. Hvis du skal have glæde af de oplysninger du gemmer og henter via cookies, skal du kunne gøre 'noget' ved disse data. Det kan kun gøres med serverside kode (ASP, PHP, mv.) og kan kun gemmes til brug for dataudtræk og generering af kode på serveren vha. en serverside database.

Alternativt må du bruge en løsning hvor et firma tager sig af serverside programmeringen og driver databasen for dig. Du kan så dirigere oglysningerne ud til dine brugere. Sådanne løsninger koster altid penge ...eller forpligtiger dig til at have reklamer og andet 'snask' på dine sider.

Her kan du læse om et firma med en sådan løsning: http://www.statcounter.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-02-06 09:30

Hmm tja jo det jeg har vi kan jo det må så øhh. ØV ØV

Jeg trode at man "bare" kune lave et ellerandet der sådan fixt med.

Script start:
Download file: File.ext >> do read file xxx.txt
do add +1 to file, and set counter to read value
script slut ting...

Ikke den kønneste kode og nok heller ikke så virkbar, men det var noget ledes set jeg havde håbet at man kunne lave.

/Rex

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-02-06 10:02

Man kan ikke læse/skrive til/fra filer i javascript. Kun til dynamiske objekter der oprettes/nedlægges i hukommelsen hos brugeren i en session (=ved besøg). Når brugeren forlader din side slettes dette objekt. Undtagelsen er som sagt cookies, som er *.txt filer der bliver gemt i et særligt bibliotek hos brugeren. Disse kan du selv bestemme hvad skal indeholde af oplysninger; logon tidspunkt, ID, et unikt navn, et bruger nr., IP adresse mm. og du kan hente disse oplysninger igen fra brugerens maskine ved næste logon fra samme bruger. Hvis du så vil holde styr på hvor mange gange på et døgn en unik bruger besøger din side, kan du gemme cookie oplysningerne og sammenholde dem med oplysninger om brugerens sidste logon, som du har gemt i en database på serveren (..i MySql for et eksempel). For at benytte databasens funktioner, må du imidlertid benytte en eller anden form for programkode. Det er denne der kun kan laves i CGI (Common Gate Interface), da det foregår på serveren.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 03-02-06 10:14

Hmm mere ØV

Dete r en mobilix/wanadoo/Orange/teilia/hvad de efter hånden kalder sig side ting at jeg har noget ral liggende på, og jeg tvivler meget på at hvad de nu hedder/kaldersig har opgraderet siden sidst, så der er ikke mulighed for sql og alt det der.

Men hvis du har andre gode ide'r er jeg lydhør over for dem oxe bare det ikke kræver noget vildt og voldsomt eller 2-3 part sider der bliver linket frem og tilbage mellem.
/Rex

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-02-06 10:18

Ps. Et andet problem ved at holde sin database opdateret vha. cookies er: Brugeren kunne jo tænkes at have slettet cookies siden sidste besøg. Så det er andre teknikker man bruger til statistik. Cookies bruges normalt til at huske brugernavn, adgangskode og deslige ..kun til gavn for brugeren, så denne ikke behøver at taste disse oplysninger ind hver gang (..medmindre at brugeren altså har slettet sine cookies). Systemet skal i alle tilfælde selv holde styr på disse oplysninger.

Serversidescripts der skal holde styr på download antal, størrelse, tidspunkter mv. går som regel på tværs af brugerne (..man er 'ligeglad' med om det er Pia, Peter eller Poul der har hentet filen), derfor lader man serversidescriptet 'ordne' al administration af databasen i stedet for at forlade sig på cookies

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 03-02-06 10:22

Din eneste mulighed er at skifte host til en udbyder der leverer disse services til deres kunder.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : 75653

Dato : 03-02-06 10:26

Øv bø
Nå så lader jeg bare 7 og 4 være lige og glemmer hvad jeg ville.

Takker point på vej.

/Rex